"בל תשחית"

משפחה זורקת מדי שנה 3,200 שקל - לפח

דו"ח חדש שהתפרסם היום מגלה כי עם ישראל זורק מדי שנה אוכל בשווי של כמעט 20 מיליארד שקלים. עורכי הדו"ח מציעים: "להציל את המזון ולחלקו לאוכלסיות מוחלשות" (ארץ)

זריקת אוכל לפח (צילום: shutterstock)

היום (שלישי) התפרסם הדו"ח הלאומי ה-4 לאובדן והצלת מזון בישראל, המלמד כי משפחה ממוצעת זורקת 3,200 שקל בשנה על אוכל שהיא זורקת לפח, שווי האוכל האבוד עומד על 2.5 מיליון טון, שהם 19.7 מיליארד שקל בשנה. ארגון לקט ישראל שערך את המחקר בשיתוף BDO, אומרים כי הנתונים האלו, משפיעים על יוקר המחיה בישראל.

הדו"ח מלמד, כי לפחות חצי מהמוצרים ניתנים להצלה, השווי של המזון האבוד הוא 19.7 מיליארד שקל בצריכה הכללית, ואילו בצריכה הביתית זה הסתכם בכ-880 אלף טון, שבתרגום לכסף זה 7.9 מיליארד שקל, לפי הנתונים האלו, משפחה ממוצעת זורקת אוכל לפח בשווי של 3,200 שקל לשנה, שזה שווה ערך לחודש וחצי של צריכת מזון למשפחה ממוצעת. "הזריקות לפח" אצל משפחות זה בעיקר ירקות ופירות.

למעשה, ה"זריקות לפח" האלו מייקרות את מחירי המזון בכ-11%. בנוסף, אובדן המזון פוגע בפריון במשק בשל תשומות ייצור ועבודה היורדות לטמיון. כדי לסגור את פער התזונה בישראל נדרש להציל 20% מהמזון האבוד, בשווי 3 מיליארד שקל. הצלת מזון מאפשרת לעשות זאת בעלות של 830 מיליון ₪ בלבד, כלומר תוך חסכון של 72% מהעלויות. זאת, מבלי להפחית את יתרונותיה הסביבתיים.

מנכ"ל לקט ישראל, גידי כרוך אומר: "כי מהדו"ח עולה שמשפחה ממוצעת זורקת לפח חודש וחצי של צריכת מזון בכל שנה, בשווי 3,200 שקל. ורצוי, כי במקום שמדינת ישראל, כל פעם תפתור נושא נקודתי כמו מילקי וכו', כדאי לה להכין תוכנית ארוכת טווח בה כולם יצאו מורווחים".

"על הממשלה הבאה לאמץ את הצלת המזון כפתרון משמעותי למיגור אי הביטחון התזונתי ולהציב נושא זה כנושא מרכזי על סדר יומה - הכלכלי, החברתי והסביבתי".

הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג אומר: "כי עלויות אובדן המזון, מתגלגלות בסופו של דבר לכיס של הצרכן וזה משפיע על יוקר המחיה בישראל, וגורמות להתייקרות של 11% במחירי המזון. בנוסף, אובדן המזון פוגע בפריון במשק בשל תשומות ייצור ועבודה היורדות לטמיון ופוגע בתחרותיות של תעשיית המזון הישראלית.

"לכן, מדיניות הצלת מזון וחלוקתו לשכבות מוחלשות היא מדיניות כלכלית אפקטיבית דווקא בישראל, בה חלק נכבד מההוצאה של משקי הבית היא על מזון. הצלת מזון היא נוסחה מנצחת, שמאפשרת לסגור את פער אי הביטחון התזונתי תוך חסכון ישיר למשק בסך של כ- 2 מיליארד שקל. בכימות היתרונות החברתיים והסביבתיים העודפים החיסכון למשק אף עולה על 4.5 מיליארד שקל".

ח"כ אורי מקלב אמר כי "באוקטובר האחרון הכנסת העבירה הצעת חוק פרטית בשיתוף כל סיעות הבית המעודדת תרומת עודפי מזון, אשר נועד להגדיל את כמויות המזון הנתרמות לנזקקים בישראל. משמח לדעת כי מאז אישור החוק, חוק זה מהווה מהפך של ממש וגרם לכך כי עשרות גופים וחברות הצטרפו למעגל תורמי המזון.

"יצויין כי בתרומת המזון נמנע השחתת המזון וככל שמתרחב מעגל התורמים יכולים לקבל מזון זה גם משפחות שאין הם מוגדרות דווקא נזקקות או קשישים נמנעים ממזון בריא ובזכות זה יהנו ממזון זה, אנו חותרים להגיע למצב בו במדינת ישראל לא יזרק כלל מזון איכותי לאשפה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר