הת"תניקים באים

בוגרי ישיבות, היכונו: כך יתנהל המסע השנתי לגיוס כספים

עשרות אלפי תלמידי הישיבות נערכים לפשוט על ערי הפריפריה, כבר במהלך הימים הקרובים, למסע גיוס הכספים עבור הת"תים בישיבות • החידוש השנה: מערכת טלפונית שתשמש את הבחורים (ארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
ת"תניקים בפורים. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

עשרות אלפי תלמידי הישיבות נערכים לפשוט על ערי הפריפריה במהלך הימים הקרובים, טרום חג הפורים, למסע גיוס הכספים עבור הת"תים בישיבות, כאשר השנה, מערכת טלפונית מיוחדת משמשת את הבחורים המגייסים כספים.

כבר בסוף השבוע הנוכחי יחלו בחורי הישיבות לפקוד את בתיהם של ידידי הישיבה בה הם לומדים - בכל הארץ, כדי להתרים אותם עבור קרן 'תומכי תורה' המסייעת לחתנים להינשא בכבוד.

כנהוג בעולם הישיבות, בראש חודש אדר - והשנה בראש חודש אדר ב', פתחו בישיבות את קמפיין גיוס הכספים לת"ת עם השילוט בחדרי האוכל, במטרה לגייס ולהמריץ את הבחורים לסייע ולהשתתף במלאכה.

גיוס הכספים מתחיל בשלב הראשון, בשבוע שלפני חג הפורים, אצל בוגרי הישיבה הצעירים שנישאו במהלך העשור האחרון, באמצעות מבצע "הקש בדלת" שנערך לפי כתובות מסודרות. הסיבה לאיסוף המוקדם היא העובדה שהזוגות הצעירים נוסעים בחג הפורים אל ההורים ולא ניתן למצוא אותם בביתם.

בישיבות רבות משתמשים השנה במערכת טלפונית מיוחדת, הנמסרת לבני הישיבה שיוצאים לגייס את הכסף. בשנים קודמות הבחורים סימנו בדף מי תרם וכמה, ועם חזרתם לישיבה הנתונים היו מוקלדים למערכת הממוחשבת של הת"ת.

הגרב"ש דויטש פותח את המגבית בישיבתו

השנה, הבחורים מקבלים הוראות טלפוניות עם שם המשפחה, הכתובת המדויקת, והסכום שהתורמים תרמו בשנה קודמת. כאשר הבחורים עוזבים את הכתובת הם מסירים את הכתובת מרשימת הכתובות, ומוסיפים את סכום התרומה השנתית, וכך רישום מיידי בטלפון מונע זליגה של חלק מהכסף לכיסי הבחורים כ"תקציב הוצאות לא רשמי"...

הפעילות בשבוע שלפני פורים מתרכזת בעיקר בערי הפריפריה כמו מודיעין עילית, אלעד, ביתר, טבריה, צפת, נתיבות, אופקים, ערים בהן מתגוררים הבוגרים הצעירים.

יצוין כי לא בכל הישיבות יוצאים התלמידים למבצע גיוס הכספים לפני פורים. בישיבות רבות, דוגמת ישיבת תפרח, יוצאים לגייס כספים באופן עקרוני רק בפורים עצמו.

הצ'ק של הגרב"ש דויטש

שאלת השאלות השנה בחדרי הת"תים בישיבות הינה האם היקף התרומות בימי הפורים יירד בעקבות תופעת המצ'ינג שפשטה בחודשים האחרונים במגזר החרדי.

מנהל ת"ת באחת הישיבות מעריך בשיחה עם 'כיכר השבת' כי התרומות לא ייפגעו. לדבריו, "התרומה לת"ת היא החזר של הבוגרים והוריהם על התמיכה שקיבלו מהישיבה בעת חתונתם או חתונת הילדים, כך שלפי הערכות שלנו - היקף התרומות לא יירד".

ומה המקור לת"תים בישיבות? לדברי הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, ראש ישיבת "באר מרדכי", ממנהיגי 'הפלג הירושלמי', הרי שהת"תים נוסדו עוד לפני השואה.

"למעשה, עוד לפני השואה, היו קופות 'עזר חתנים' בישיבות", סיפר הרב דויטש, "אם כי לא היה לזה קשר לפורים. מי שייסד את המסורת הנהוגה כיום, לאסוף בפורים עבור החתנים, הלא הוא מורי ורבי מרן הרב מפוניבז', שחולל את מפעלי התתי"ם בישיבות".

יצוין כי הגרב"ש פתח את המגבת לת"ת בישיבתו בתרומה של 2,500 שקלים לקופת הת"ת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר