מחשבה יוצרת מציאות: מחקר טוען שרק הרהור על קפה מעורר

החוקרים שדיווחו על תוצאות הניסויים ציינו כי "אנשים עשויים להיות ערניים יותר פשוט אחרי צעידה ליד בית קפה ולא רק זאת, אלא גם בהמשך, קבלת ההחלטות שלהם יכולה להשתנות גם כן" (מעניין)

(צילום: שאטרסטוק)

הקשר בין קפה לרעיונות של אמביציה ומיקוד כל כך מושרש בתודעה שלנו, שרק מחשבה על המשקה מספיקה כדי להגדיל את רמות העוררות של הגוף ולמקד את המחשבות שלכם - על פי חוקרים באוניברסיטת מונאש ובאוניברסיטת טורונטו.

בדיווח על ממצאיהם בכתב העת "תודעה וקוגניציה", כותבים החוקרים כי "אנשים עשויים להיות ערניים יותר פשוט אחרי צעידה ליד בית קפה. לא רק שהם יתעוררו יותר, אלא גם בהמשך, קבלת ההחלטות שלהם יכולה להשתנות גם כן".

התוצאות המסקרנות מגיעות מארבעה מחקרים שמעורבים בהם מאות משתתפים מקוונים ומבוססי מעבדה. אממה, בהתחשב בבעיות התיעוד המדויק בתחום הכללי של "הכנה חברתית" (הנוגע לדרך שבה רעיונות מופשטים וחוויות חושיות יכולים להשפיע על מחשבות והתנהגות, ולהיפך), חלק מהקוראים עשויים לגלות שרק שמיעה על המחקר החדש הזה מספיקה כדי לשנות את הלך הרוח שלהם למצב ספקני יותר.

ארבעת המחקרים עקבו אחר דפוס דומה ולא עורבו בתהליך משקאות כלשהם המכילים קפאין. הם התחילו ברמיזה למשתתפים לחשוב על קפה או תה. במחקר אחד, הם נדרשו לחשוב על ססמאות פרסום לקפה או תה (תלוי לאיזו קבוצה הם השתייכו); במחקרים האחרים, הם קראו בנוסף מעין סיפור חדשותי על היתרונות של שתיית קפה, או גרסה הקשורה לתה.

לאחר מכן, החוקרים בדקו האם התזכורות האלה העלו את רמות העוררות הפיזיולוגיות של המשתתפים, על ידי דיווח עצמי (כמה ערניים, אנרגטיים, או נרגשים הם חשים) או בהתבסס על קצב הלב שלהם ולבסוף, המשתתפים ציינו עד כמה הם חושבים בצורה ממוקדת ומילולית, או בצורה מופשטת יותר. צעד אחרון זה התבטא בעיקר בקטגוריה של סיווג פעילויות, כגון "עריכת רשימה" שהיא דוגמה ל"התארגנות" (מופשטת יותר) או ל"כתיבת דברים" (מילולית יותר).

בסך הכל, התוצאות הראו כי חשיבה על קפה והזכרתו הגבירו את רמות ההתעוררות הפיזיולוגיות של המשתתפים, בהשוואה לחשיבה על תה. ההתעוררות הגדולה יותר, בתורה, עוררה סגנון חשיבה יותר מילולי וממוקד.

אחד המחקרים הראה כי השפעה מעניינת זו על הקוגניציה של המשתתפים, פועלת רק על משתתפים מערביים בלבד ולא על משתתפים ממדינות מזרחיות שבהן הקפה פחות פופולרי ואין להם את אותן הקונוטציות הקשורות לאנרגיה, מיקוד ושאיפה.

החוקרים ציינו כי הם אינם בטוחים אם ההשפעות, לכאורה, של תזכורות על קפה, מהוות יתרון או לא. יש להניח שזה תלוי בנסיבות. הם ביקשו לערוך מחקרים נוספים כדי לבדוק את ההשלכות של הממצאים שלהם ומסכמים כי "המחקר שלנו מוסיף לספרות המתועדת שהמאכלים שאנו אוכלים והמשקאות שאנו שותים עושים יותר מאשר פשוט מספקים תזונה או הנאה. רק חשיפה או תזכורות שלהם יכולות להשפיע על האופן שבו אנו חושבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר