למנוע נשירה

5 עצות של הגר"י זילברשטיין: כך נחנך את בנינו לאהבת התורה

הורים לבן שנולד, פנו אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין בשאלה: כיצד יצליחו בחינוך ילדיהם שיגדל בלימוד התורה ולא ינשור חלילה מהדרך. הגר"י השיב להם חמש עצות נפלאות (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חג השבועות הוא חג מתן תורה, חג בו אנו זוכים לקבל את התורה בתפילה וציפייה שגם ילדינו יתחנכו בדרך התורה וידבקו בה לכל מהלך חייהם.

הורים לילד שנולד זה עתה, שיגרו שאלה אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן וחבר 'המועצת', בה הם מבקשים לדעת כיצד לגרום לכך שהבן יגדל בתורה כפי שאיפתם הטהורה. השאלה והתשובה המפורטת מופיעה בירחון 'ווי העמודים' לחודש סיון.

וכך שואלים ההורים: "נולד לנו בן למזל טוב, ושמענו לאחרונה על הרבה טרגדיות של בחורים של"ע התדרדרו מדרך התורה והמצוות, לאחרונה סיפר לי חבר בכאב, שיש לו בן שהיה מצוין בישיבה, והיה יושב ולומד, ולאחרונה שוהה הרבה במטתו, ומתחת לשמיכה מרצצים צבעים שונים, ככל הנראה יש לו מכשיר טמא. אנו יודעים שאנו חיים כעת בדור קשה, שהנסיונות הם איומים, ובקל מאד אפשר להתדרדר לעבר שאול תחתית, רצינו לדעת מה אנו כהורים יכולים לעשות, כדי שבננו שזה עתה נולד יגדל לתורה ולמעשים טובים, וימשיך את שלשלת הדורות ללא נפילות?".

הגר"י זילברשטיין השיב בארוכה ומתברר כי המלאכה לא קלה ומוטלת על ההורים - אחריות רבה.

וזוהי תשובת חבר 'המועצת':

תפילה מעומק הלב

"הדבר הראשון היא תפילה מעומק הלב, ואין די להוציא את הדיבור מהפה, אלא צריך לבקש ולהתחנן ואף להוריד דמעות על כך, וכמו שכתב במשנה ברורה תהיה תפלת האב והאם שגורה בפיהם, להתפלל על בניהם שיהיו לומדי תורה וצדיקים ובעלי מידות טובות, ויכוין מאוד בברכת 'אהבה רבה', ובברכת התורה בשעה שאומרים 'ונהיה אנחנו וצאצאינו', וכן כשאומר ב'ובא לציון', 'למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה', וזה אחד מהחיובים שיש להורים על ילדיהם להתפלל עליהם. וכן בפיוטים שעשה רבי שמעון ממגנצא על עשרת הדברות נדפס במחזורים על חג השבועות".

זיכוי הרבים

"כתב במשנ"ב אשרי חלקם של אנשים המתנדבים בעם לילך ולזרז בכל רחובות קריה ע"ד סגירת החנויות והדלקת הנרות כי הם מזכים את ישראל לאביהם שבשמים ויזכו עבור זה המתחזקים תמיד במצוה זו, לבנים גדולי ישראל. ובשער הציון כתב ראיה לזו, וכעין מה שאמרו בשבת כ"ג ע"ב, הזהיר בנר, ושם הלא היה זהיר רק בעצמו, וכל שכן בזה שהוא מזכה תמיד לרבים מבני ישראל, וגם אמרו חז"ל גבי אלקנה, כשהיה עולה לרגל בכל שנה היה מכוין בכל פעם לזרז את ישראל שהם גם כן יזכו במצוה זו לעלות לרגל, ואמר לו הקדוש ברוך הוא, אתה כוונת לזכות את ישראל, אני אוציא ממך בן שיזכה את ישראל לפני וזכה ויצא ממנו שמואל".

להיזהר שהממון יהיה כשר

"באגרא דפרקא כתב וז"ל: 'אמר כבוד אדמ"ור הרב הקדוש מה"ר מנחם מענדל מרימנוב על מה שהוא מן התימא, שאנחנו רואין כמה פעמים הילדים בקטנותם הולכים לבית רבם ומתמידים בלימוד תורתם, ומתפללים בכוונה, ועונים איש"ר, ואמן, ומיישרים אורחותם, ואח"כ כשמתגדלים מתהפכים ח"ו במידות גרועות ומבטלים התורה והתפילה וכיוצא, ומאין יתהווה זה, הרי התורה שלמדו בקטנותם והוא הבל שאין בו חטא היה מהראוי שתעמוד למשען להם ויוסיפו אומץ בנפשותם כי מצוה גוררת מצוה, ואמר הוא ז"ל שהוא על שאבותם האכילו אותם ממון גזל, שסיגלו ע"י משא ומתן שאינו באמונה ונתפטמו באיסורים ושב להם לבשר מבשרם, ועל ידי זה נולדים להם תאות ומדות גרועות".

דוגמא אישית של לימוד תורה

"כידוע שטבע הילד לחקות את אביו, ולכן אם האב לומד היטב, ומתפלל היטב, ומברך ברכות בקול, ילדיו יחקו אותו, וגם הם יעשו כן, ואפילו אם אינו רואה תוצאות מיד, מכל מקום הילד קולט היטב את הרשמים, והוא ירצה להדמות לאביו. ורמזו זאת המפרשים, שנאמר בתורה 'ולמדתם אתם את בניכם לדבר בם, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך', פתח בלשון יחיד 'ולמדתם', וסיים בלשון יחיד 'בשבתך', אלא התורה אומרת, ולמדתם את בניכם, וכיצד היא הלימוד הטוב ביותר, לדבר בם בשבתך בביתך, אם אתה תלמד בכל רגע נתון, גם בנך ישאף להיות כן, וכשיתבגר ירצה ללמוד".

לדבר בשבח תלמידי חכמים

"בסעודות שבת על ההורים לדבר בשפתיים דולקות בשבח תלמידי חכמים ולומדי תורה, וכך הבן גם ירצה לגדול כמותם. ומלבד שיש בזה גם סברא, יש בזה גם סגולה, וכמו שאמרו במסכת שבת דרחים רבנן הוו ליה בנין רבנן, האוהב תלמידי חכמים, יהיו לו בנים תלמידי חכמים. דכיון שהוא אוהב אותם כאב האוהב את בנו, גם מדה כנגד מדה בניו האהובים אצלו, יהיו תלמידי חכמים. דמוקיר רבנן הוו ליה חתנוותא רבנן המכבד תלמידי חכמים, זוכה מדה כנגד מדה שחתניו שמכבדים את חמיהם, יהיו תלמידי חכמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר