הפגנות ענק ומהומות

רבה של הונג קונג בראיון מיוחד: "ליהודים אין בעיה עם סין"

רב הקהילה הספרדית בהונג קונג, הרב נתנאל מעודד, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "סין היא המדינה היחידה בעולם בה אין אנטישמיות כלל" ולא מביע דאגה ממהומות הענק סביבו (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב מעודד על רקע ההפגנות (צילום: באדיבות המצלם; שאטרסטוק)

רבה של הקהילה הספרדית בהונג קונג, "קהילת ציון", הרב נתנאל מעודד, מתייחס בראיון מיוחד למהומות הענק שפרצו בהונג קונג, אך לא מביע חשש ומסביר מדוע סין היא המדינה שהכי טובה ליהודים.

הרב מעודד גדל ולמד בישיבות בארץ, ונחשב לתלמידו המובהק של הגאון רבי הלל זקס זצ"ל, וכבר יותר מעשרים שנה הוא מנהיג ביד רמה את הקהילה המרכזית בעיר.

מה בדיוק קורה היום בהונג קונג מזווית ראייתו של הרב?

"הונג קונג שייכת לסין אך היא טריטוריה בפני עצמה, אין שם כיום חוק שמחייב הסגרה לסין. מה שקרה זה שממשלת סין דורשת מהמושלת של הונג קונג (שהיא ממונה ע"י הממשל הסיני) להעביר חוק בפרלמנט שיהיה מדיניות הסגרה ברורה בין שתי המדינות.

הרב מעודד עם ר' הלל בהכנסת ס"ת

"החוק הזה מאוד לא מקובל אצל אנשי הרוח, המשפטנים, שלא רוצים את רוחה של סין שתרחף מעל הממלכה ההונג קונגית, והם נלחמים בחוק בחירוף נפש".

איך הקהילה היהודית, אנשי העסקים היהודיים שמגיעים מבחוץ, מקבלים את החוק הזה?

"לקהילה היהודית אין שום בעיה עם סין. להפך, תראו בשנחאי איך הקהילה היהודית פורחת שם תחת הממשל הסיני, באמת שאין לנו שום בעיה להיות תחתם, הרי בסין יותר קל להתנהל מבחינה פיננסית, שם הכל מתנהל לפי "הסדר הישן והטוב", אף אחד לא יתחקר אותך אם תחליט להוציא 20 אלף שקל מזומן מהבנק, ויש הרבה מעלות בכלכלה ריכוזית, דברים מתנהלים הרבה יותר מהר ובלי ביורוקרטיה, הרבה יותר קל לעשות עסקים פה, מאשר במערב הליברלי".

הרב מעודד עם הראשון לציון הגר"י יוסף

הסינים אוהבים את היהודים?

"בוודאי, איזו שאלה. לאהבת הסינים את היהודים כבר יותר ממאה שנה אין אח ורע בשום מדינה בעולם. כולם זוכרים את גלות ישיבת מיר בשנחאי שבסין שהיו המדינה היחידה שהסכימה לפתוח את שעריה ליהודים ממלחמת העולם השניה, ועד היום יש לסינים אהדה בלתי מוסברת כלפי היהודים. זו אולי המדינה היחידה בעולם שאין אנטישמיות".

איך הרב מסביר את האהדה הסינית ליהודים, ע"פ דרך הטבע?

"ההסבר שנראה לעין הוא שמאז שהגיעו פה לפני עשרות בשנים המשפחות הוותיקות של הונג קונג, משפחות: כדורי, חרדון וששון הם לא התערבו מעולם בפוליטיקה הסינית, ועוד יותר מזה הם השכילו להעניק מהעושר שלהם לתושבים המקומיים והיו נדיבים מאוד כלפי הקהילות בערים איפה שהם גרו,אם זה בשנחאי או בכל מקום אחר.

"לכן, לדעתי לסינים יש הכרת הטוב אלינו - היהודים. ואם נגדיר כך יש כיום יחס מועדף ליהודים ולא יכול להיות מצב יותר טוב מהמצב בו אנו נמצאים בימים אלו. אני חושב שמבחינה זאת היהודים מרגישים מאוד בטוחים ויציבים בסין".

הרב מעודד עם ר' הלל בהכנסת ס"ת

הרב לא חושב שחוסר הדמוקרטיה הסינית תפגע בסופו של דבר ביהודים?

"תראה, השלטון בסין הוא לא קומוניסטי כמו שהיה בימים האפלים של ברית המועצות, הרעיון המרכזי הוא לא להתערב בפוליטיקה. ברגע שקיימת את זה, החיים פה גן עדן. האמת היא שאני חושב שדמוקרטיה זה לא דבר שטוב לכולם ולא נכון לסין, בטח לא למיליארד ושלוש מאות מיליון איש שרגילים לצורת משטר מסוימת, ואי אפשר לשנות את זה ברגע. הרי אף אחד לא רוצה להגיע למצב של האביב הערבי...".

הרב מעודד מסביר את המשטר על פי שיטתו של החת"ס: "החתם סופר שואל על הפסוק 'חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנו', מה הכוונה על פי דרכו? האם יש לנו דרך נוספת מלבד דרך התורה? והחתם סופר מסביר שיש לנו דרך אחת אך יש צורת הגשה לכל ילד בנפרד. גם בסין אני חושב שצורת ההגשה היא שונה, אך בסופו של דבר כן יש חופש מוחלט בסין".

האם יש ביטולים של אנשי עסקים לשבת הקרובה?

"כל שבת אנחנו מארחים בקהילה שלנו עשרות אנשי עסקים ולפעמים אף מאות, אני יכול להגיד שיש מעט אנשים שהתקשרו לוודא מה המצב, כי מרחוק הכל נשמע יותר מפחיד או מלחיץ, אך לא היה לנו ביטול אחד. הכל ממש רגיל בהונג קונג ללא כל שינוי. החיים פה ממשיכים להתנהל כסדרם ואנשי העסקים ממשיכים לזרום לפה כדי לעשות עסקים".

המהומות בהונג קונג (צילום: שאטרסטוק)

לסיום, הרב ידוע כתלמידו של ר' הלל, איך הקשר התבטא אחרי שעברתם להונג קונג?

"אכן, הייתה לי זכות עצומה להיות קשור בעבותות אהבה והערכה למו"ר רבי הלל זקס זצוק"ל, כשהגעתי להונג קונג חיפשתי מיד איך אוכל להוריד את העול הכלכלי מעל כתפיו של ראש הישיבה שבדיוק אז היה עסוק בבניית מבני הקבע של הישיבה במודיעין עילית, ואכן נפלה לידי ההזדמנות שהייתה שבת בה התאגדו מיטב אנשי הקהילה יחד עם הרבה אנשי עסקים מניו יורק ומפנמה.

"הזמנתי את ראש הישיבה לאותה שבת ואכן בזכות אותה שבת הושלמה בניית בית המדרש של הישיבה שנתרם כולו ע"י אנשי העסקים בשבת הנ"ל. ומאז רוב ההחזקה השוטפת של ישיבת כנסת הגדולה ממומנת על ידי אותם אנשי העסקים שהיו וכאלה שהצטרפו לאחר מכן".

בשלב זה, הרב מתרגש ממש ואומר: "אין לי מילים לתאר את ר' הלל, עכשיו הגיעו לידי הספרים שהוא כתב באחרית ימיו וכל מה שכתוב שם מעין נבואה, בדיוק מה שקורה היום. אני זוכר שכל אנשי העסקים שנפגשו איתו אחר כך סיפרו לי על ההילה והקדושה העצומה שהייתה סביבו, אותה הם לא ראו מעולם".

יהודים נמצאים בהונג קונג כבר קרוב ל-150 שנה, מאז יציאת הבריטים מסין. עיקר היהודים שהגיעו היו סוחרים מעיראק ומהודו כמו משפחות ששון וכדורי. הבית כנסת הראשון במקום נבנה ע"י משפחת כדורי בשנת 1920, ומאז נוצרה באופן רשמי קהילה יהודית בעיר.

בזמן מלחמת העולם השניה החלו לזרום אלפי יהודים מאירופה שנמלטו מזרועות הנאצים. ביניהם היהודי המיליארד הנודע שאול נחמיה אייזנברג, שנודע בהמשך כמי שעסק בקירוב היהודים לשלטונות ואף עזר רבות למדינת ישראל בשנותיה הראשונות, ע"י הבאת ציוד צבאי מתקדם מהמזרח.

כיום, יש בהונג קונג שלוש קהילות וגם 2 בתי חב"ד מרכזיים, ושלוש מסעדות עם כשרות מהודרת. ההערכה מדברת על כ-5,000 חברים קבועים בקהילה ועוד כמה אלפים לא מתגוררים במקום אך נמצאים במהלך השנה לרגל עסקיהם במקום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר