סערה בקרב יהודי ארה"ב

הנשיא מבהיר: יהודי המצביע לדמוקרטים לא נאמן לישראל

טראמפ הבהיר את אמירתו שעוררה סערה כי יהודי המצביע למפלגה הדמוקרטית הוא לא נאמן, ואמר כי הם "לא נאמנים לישראל או לעם היהודי" • המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס: אני יהודי גאה (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מרבית יהודי ארצות הברית, מצביעים באופן מסורתי למפלגה הדמוקרטית וכעת הם זועמים על התבטאויותיו של הנשיא, דונלד טראמפ נגדם.

אחרי שאמר כי יהודים אמריקנים המצביעים למועמד דמוקרטי הם חסרי ידע או חסרי נאמנות, הערב (רביעי) הבהיר כי התכוון כי הם חסרי נאמנות לישראל ולעם היהודי.

בשיחה עם עיתונאים על מדשאת הבית הלבן אמר טראמפ: "אם אתה מצביע לדמוקרט, אתה נוהג בחוסר נאמנות לעם היהודי ואתה נוהג בחוסר נאמנות גדול לישראל".

טראמפ הוסיף כי הוא לא חושב שהיה נשיא שסייע כמוהו לישראל, כשהוא מזכיר את המלחמה באיראן, העברת השגרירות וההכרה בירושלים כבירת העם היהודי וההכרה ברמת הגולן כעל שטח בשליטה ישראלית.

מוקדם יותר ציטט בטוויטר סופר שאמר עליו כי "היהודים בישראל אוהבים אותו כאילו הוא מלך ישראל". טראמפ הודה לכותב, הסופר ואיש התקשורת השמרן וויין אלין רוט, וציטט את דברים שאמר עליו: "הנשיא טראמפ הוא הנשיא הטוב ביותר ליהודים ולישראל בכל העולם, לא רק באמריקה, הוא הנשיא הטוב ביותר עבור ישראל בהיסטוריה של העולם".

"היהודים בישראל אוהבים אותו אבל יהודים אמריקאים לא מכירים אותו כמוני. הם אפילו לא מבינים יותר מה הם עושים או אומרים. אין בכך היגיון! אבל זה בסדר, אם הוא יוסיף לעשות מה שהוא עושה, הוא טוב לכל היהודים, השחורים, לכולם. וחשוב מאוד, הוא טוב לכל אדם באמריקה שרוצה עבודה".

ריבלין: הקשר בינינו לא נובע מחיבור מפלגתי

בינתיים, נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לסערה שעורר דבריו בהאשימו את היהודים בחוסר נאמנות ואמר: "עלינו להבטיח שהתמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית".

ריבלין שוחח עם יו"ר בית הנבחרים האמריקנית, ננסי פלוסי, על חשיבות היחסים האיתנים בין מדינת ישראל וארצות הברית. "הקשר בינינו הוא קשר בין עמים, הנשען על קשרים היסטוריים, ידידות עמוקה ואמיצה וערכים משותפים שאינם נובעים מחיבור מפלגתי כזה או אחר".

עוד הוסיף הנשיא בשיחתו עם פלוסי כי: "עלינו לשמור על מדינת ישראל מעל המחלוקות הפוליטיות ולעשות כל מאמץ להבטיח כי התמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית. הבחירות שמתקיימות במדינתנו, משקפות את רצון אזרחינו. עם דעתם של כמה - אנו מסכימים, את דעותיהם של אחרים אנו מגנים אך את רצונו של כל אחד מהעמים שלנו, אנחנו מכבדים".

הנשיא הוסיף כי קשרי הידידות ביניהם יקרים לו מאוד וכי ישמח לפגוש את פלוסי בכל עיתוי שתחפוץ על מנת להמשיך ולשוחח באופן ישיר ופורה על כל הסוגיות העומדות בהסכמה, ולעיתים גם ובמחלוקת, מתוך כבוד הדדי והוקרה עמוקה לפועלה למען מדינת ישראל לאורך השנים.

חילוקי הדעות ביהדות ארה"ב

ביהדות ארצות הברית, הדעות חלוקות. הסנאטור היהודי ברני סנדרס, שמתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, השיב לטראמפ בטוויטר: "תנו לי לומר משהו לנשיא הזה: אני יהודי גאה ואין לי שום חששות מההצבעה לדמוקרטים. למעשה, אני מתכוון להצביע לאדם יהודי שיהיה הנשיא הבא של ארה"ב".

ג'ונתן גרינבלט, מהליגה נגד השמצה, כתב בטוויטר: "לא ברור למי נשיא ארה"ב טוען שהיהודים לא יהיו 'נאמנים'. ההאשמות על חוסר נאמנות שימשו למתקפות נגד יהודים לאורך זמן רב. כפי שאמרנו בעבר, אפשר להשתתף בהליך הדמוקרטי מבלי להשתמש בטענות האלה".

אן לואיס ומרק מלמן מהרוב הדמוקרטי למען ישראל אמרו על ההתבטאות של טראמפ שמדובר ב"אחת ההאשמות הקטלניות והמסוכנות ביותר נגד יהודים לאורך השנים. האשמות כוזבות על חוסר נאמנות הובילו במשך מאות שנים לרצח, כליאה ועינויים של יהודים".

מנגד, בקואליציה היהודית רפובליקנית הביעו תמיכה בטראמפ ואמרו שהנשיא דיבר על יהודים שלא נאמנים לעצמם או לישראל. "הנשיא צודק. זה מראה על חוסר נאמנות גדול לעצמך להגן על מפלגה שמגנה ותומכת באנשים ששונאים אותך בגלל הדת שלך".

הם הוסיפו כי "המפלגה הרפובליקנית, שבקושי מתמודדת עם אנטישמיות של נבחריה, פועלת תמיד במהירות ובהחלטיות כדי להעניש ולהדיח".

יצוין, לאורך השנים נוטים רוב יהודי ארה"ב להצביע למפלגה הדמוקרטית במיוחד אלו שאינם דתיים או הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות. לפי מכון הסקרים Pew בבחירות האמצע בשנה שעברה הצביעו 79% מיהודי ארה"ב למועמדים דמוקרטים. כ-70% מהיהודים הצביעו להילרי קלינטון במירוץ מול טראמפ בבחירות 2016.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר