המשקל לא זז? 5 סיבות מדוע הדיאטה לא עובדת

בין אם אתם מנסים להיפטר ממשקל משמעותי או מקילוגרמים בודדים, סביר להניח שתתחילו בשינויים תזונתיים, אלא שיותר מומחים ומחקרים מסכימים שדיאטות לא באמת עובדות - ויש לכך 5 סיבות עיקריות (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בשלב כזה או אחר בחיינו, כולנו "היינו בדיאטה". דיאטה מסודרת תחת הוראות קפדניות של הטרנד התורן או שבבוקר בהיר אחד קיבלנו על עצמנו להיפטר מכל הפחמימות ולשתות גלונים של מים. באוויר יש דחיפות מסוימת להיצמד לתפריט מדוקדק של זמנים ומאכלים, הפכנו לחברה של דיאטות שמכורה לתמונות של "לפני ואחרי", בולעים בשקיקה סיפורי הצלחה מעוררי השראה כי הדיאטה הזאת קשוחה ואנחנו רעבים תמיד. אז אם לא פיצה, לפחות נבלע סיפורים.

זה לא סוד שלעולם המערבי יש בעיית משקל. על פי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, שכיחות ההשמנה בארה"ב עמדה על 39.8 אחוזים בין 2015 ל-2016 וגם אצלנו יש מספר מכובד: לפני נתוני הלמ"ס לשנת 2018, 48 אחוזים מכלל הישראלים נמצאים במצב של עודף משקל.

אלא שלמרות תמונת המצב הזו, יותר ויותר מחקרים ומומחים טוענים שדיאטות פשוט לא עובדות וזו דרך לא בריאה לאזן את משקל הגוף. מדוע? הנה 5 הסיבות העיקריות:

1. הירידה במשקל שאנו חווים בדיאטה היא זמנית

אחת הבעיות הגדולות ביותר בדיאטות היא שהן פתרון זמני. אתם מנסים דיאטה חדשה שפרצה לשוק ומשילים 7 ק"ג. שמחים ומאושרים אתם חוזרים לדפוסי האכילה הרגילים שלכם ובלי ששמתם לב, המשקל חוזר למספרו הקודם. מחקרים הוכיחו פעם אחר פעם כי משקל שירד באמצעות תזונה חוזר ולרוב מביא איתו חברים חדשים - עוד כמה ק"ג לא רצויים.

2. דיאטות עושות דמוניזציה לאוכל

חשיבה על אוכל בתור "אויב" מוציאה את התענוג מפעילות שצריכה להיות מהנה ומשם הדרך קצרה להפרעות אכילה. למעשה, דיאטות המשווקות את עצמן כמתמקדות בתזונה בריאה עשויות לגרום לסוג חדש של הפרעת אכילה: "אורתורקסיה" ומשמעותו אובססיה לאכילה נכונה או בריאה.
במקום לתייג אוכל כ"חטא", הרשו לעצמכם לאכול מה שאתם רוצים, רק עשו זאת במתינות.

3. דיאטות הורסות את תחושת הרעב הטבעית שלנו

העיסוק בזמן הדיאטה בדיכוי או התעלמות מהרצון לאכול פוגע בטווח הרחוק בתחושת הרעב הטבעית שלנו מה שיקשה עלינו להקשיב לגוף ולווסת את המשקל. אנו מסתכנים בנפילה לאכילה רגשית ואכילה משעמום ופגיעים יותר לגירויים סביבתיים שגורמים לנו לאכול יותר ממה שהגוף שלנו צריך.

4. דיאטות עלולות להאט את חילוף החומרים

כדי לרדת במשקל צריך לשרוף יותר קלוריות ממה שצורכים, אך צריכת קלוריות מועטה מדי עלולה לגרום הרס המטבוליזם, כיוון שהגוף שומר אצלו את מעט הקלוריות שהוא מקבל ו"חוסך בדלק" כדי להפיק מהן את המרב.

5. דיאטה גורמת לסטרס שיכול להביא לאכילת יתר

דיאטה היא לא חוויה נעימה במיוחד. אנו מונעים מעצמנו את האוכל שאנחנו אוהבים (בדרך כלל) בזמנים שאנחנו אוהבים וכל זה עלול ליצור סטרס שעוצר את התקדמות הירידה במשקל וגורם לעלייה בהורמון קורטיזול, מה שיכול להביא לאכילת יתר, עלייה ברמת האינסולין וירידה ברמת הסוכר בדם, מה שמגביר את החשק למזון שומני ומסוכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר