הסערה - וההבהרה

מרן הגר"ח על האפשרות להחזיר שטחים: "הערבים יוותרו"

פליטת פה של חבר הכנסת מקלב, בה סייג את חתימת יהדות התורה נגד נסיגה משטחים, הכניסה ללחץ את חבריו לתנועה: אלו שלחו את עמיתו לגר"ח קנייבסקי - שהתבטא באופן מפתיע (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
פינדרוס אצל הגר"ח, היום (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

פרסום ראשון: יהדות התורה נקלעה היום (שלישי) לתסבוכת סביב עמדתה בנושאים המדיניים; לאחר ההסכם שחתמה עם חלקים בציונות הדתית, בו הצהירה כי אינה תומכת בנסיגות מחלקי ארץ ישראל, התראיין ח"כ אורי מקלב והבהיר כי הכוונה רק על העבר - מה שהוביל להתבטאות חריגה ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.

ולפרטים בהרחבה: לפני כשבוע חתמה כזכור יהדות התורה על הסכם עם קהילתו של הרב דוד חי הכהן, מבכירי הרבנים החרד"לים, לפיו היא תתמוך ביהדות התורה, בתמורה לשורת התחייבויות - עליהן חתמו חברי הכנסת של המפלגה - ביניהן הסעיף הבא: "יהדות התורה אינה תומכת ואינה מעוניינת חס ושלום בנסיגות מארץ ישראל ועל פי החלטת מועצת גדולי התורה שליט"א תימשך מדיניות זו".

מדובר בסעיף דרמטי, שעל פניו עשוי להיראות כסטיה מהקו האידיאולוגי הוותיק של 'דגל התורה', שדגל במדיניות של "שטחים תמורת שלום" על פי דרכו של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, מייסד התנועה.

בשל כך נדרש ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, ממנהיגי 'דגל', לעבור על הנוסח המלא של ההסכם, כולל הסעיף המדובר, ורק לאחר הגהותיו המדוקדקות חתמו הצדדים על ההסכם.

מאז החתימה נשאלו שוב ושוב ח"כי יהדות התורה על עמדותיהם המדיניות העדכניות, והשיבו כל אחד במילותיו הוא כי לא חל בהן כל שינוי מהותי.

אלא שהבוקר (שלישי), בראיון לתכנית 'מנדי-ביתאן' ברדיו 'כאן מורשת', אמר ח"כ אורי מקלב בענין זה את המלים הבאות: "אנחנו אף פעם לא מכריזים מה העתיד. ההחלטות שלנו נקבעות תמיד על ידי מועצות גדולי התורה; אף פעם אנחנו לא הסמכות להגיד דברים עתידיים".

הראיון המדובר עם ח"כ מקלב ('מנדי-ביתאן', רדיו 'כאן מורשת')

לא חלף זמן רב מאז נשמעו הדברים הללו, וב'יהדות התורה' נבהלו: חששם היה, כי יהיה מי, בתוך הציונות הדתית, שיקבל אות דברי מקלב כעמדה בעייתית בסוגיה הרגישה ביותר עבורם - פינוי יישובים.

בשל כך, נכנס עמיתו של מקלב, ח"כ יצחק פינדרוס, למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ושאל אותו: "האם במקרה של לחץ אמריקני, יש חשש שיהדות התורה תתמוך בוויתור על שטחי ארץ ישראל".

הרב השיב: "תגיד להם שהערבים יוותרו", וכשנשאל שוב "המפלגה לא תסכים לוויתורים על שטחים ביהודה ושומרון" ענה "לא!" - וביהדות התורה נשמו לרווחה.

בעקבות כל זאת פרסם יו"ר המפלגה, סגן השר יעקב ליצמן, הודעה בה נכתב: "בניגוד לשמועות ולספקולציות, ההסכם שחתמנו עם חלקים בציבור הדתי בראשות הרב דוד חי הכהן שליט”א שריר וקיים כלשונו וככתבו. יהדות התורה התחייבה להמשיך בעמדתה נגד כל נסיגה משטחי א”י בנוסח ההסכם: סעיף ב’. יהדות התורה אינה תומכת ואינה מעונינת ח”ו בנסיגות מארץ ישראל ועפ”י החלטת מועצת גדולי התורה תמשיך במדיניות זו”.

"יודגש, גם ח”כ מקלב הדגיש זאת הבוקר בדבריו בתקשורת. מומלץ להקשיב לראיון עצמו ולא להסתמך על אמירות משוללות יסוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר