פרסום ראשון

עריקים? ייתכן כי צה"ל לא יכול לעצור אתכם

אם התייצבתם לפני ביטול חוק טל, ומאז אתם מסרבים להגיש את בקשת הדחייה השנתית שלכם, ייתכן מאוד ולצה"ל אין את הסמכות לעצור או לעכב לכם יציאה מהארץ • חשיפה (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אם התייצבתם בלשכת הגיוס לפני מועד פקיעת חוק טל, גם אם לא הגשתם דחייה בפועל אלא רק הצהרתם על כך - צה"ל אינו יכול לעצור אתכם או לעכב לכם יציאה מהארץ - כך עולה מפרטי מתווה הנחשף היום (שלישי) לראשונה ב'כיכר השבת'.

תחילה לרקע שהביאה להחלטה הדרמטית: מאז פקיעת חוק טל עד לחקיקת חוק הגיוס בממשלת האחים לפיד-בנט, חלפו כשנתיים, במהלכם, צה"ל לא גייס חרדים, לא פעל נגד עריקים ולמעשה הקפיא את כל ההליכים בנושא.

גם אחרי חקיקת חוק הגיוס, התעכב צה"ל במשך זמן רב ולא המשיך בהליכי הגיוס של רבים מהצעירים החרדים - במשך תקופה ארוכה יותר מזו שמתיר החוק.

בשנת 2017, הובילו מרכז ההצלה ואיחוד הישיבות באר"י ביחד עם עורכי הדין נדב גדליהו וגל נשרים ממשרד עורכי דין נדב גדליהו להישג תקדימי, שאילץ את צה"ל ומשרד הביטחון, בהוראת בג"ץ, להקפיא את הליכי כפיית הגיוס לצה"ל כנגד שלושה עותרים - שני אברכים ותלמיד ישיבה אחד.

הנסיבות של אותם עותרים לגביהם הושג ההישג התקדימי היו כאלה: הם הגישו בקשות לדחיית גיוס ("דיחוי") בפעם האחרונה בתקופת חוק טל (תשע"ב), ומאז ניתקו את הקשר מול צה"ל ולא הגישו יותר בקשות דחייה, אם בכוונה ואם בשגגה.

אותם שלושה אומנם הם הוגדרו כמשתמטים, אך עוד בטרם המשטרה הצבאית הספיקה לעצור אותם ולהעמידם לדין צבאי, הם עתרו באמצעות עורכי הדין גל נשרים ונדב גדליהו לבג"ץ ותקפו ביוזמתם את חוקיותם של צווי הגיוס שלהם, במסגרת עתירה שכאמור התקבלה.

בהמשך לפסיקת בג"ץ זו פורסם המקרה התקדימי, ובעקבותיו פנו אברכים ותלמידי ישיבות רבים בעלי נסיבות דומות לאלו הנ"ל למרכז ההצלה ולמשרד עורכי דין נדב גדליהו לשם סיוע בעניינם. ואכן, ע"י שימוש בפסיקה התקדימית, זכו בשנה האחרונה להיכנס לאותו מתווה אברכים ותלמידי ישיבות רבים בעלי נסיבות דומות, כך שממעמד של משתמטים המצויים בסכנת מעצר תמידית, ואשר יציאתם מהארץ מעוכבת לצמיתות, הצליחו להיכלל ב"מתווה צינמון" לפיו מבוטלות כל המגבלות של צה"ל לגביהם והם יכולים להמשיך בחייהם ולנשום לרווחה.

כעת, לטענת עורכי הדין, הצליחו להגיע להבנות עם שלטונות הצבא ולקבל שלוש החלטות שמרחיבות את קהל הזכאים להיכנס אל המתווה:

א) גם מי שהגיש בקשות דחייה נוספות לאחר ביטול חוק טל - יהא זכאי להיכנס למתווה.
ב) גם מי שנעצר ונשפט בדין צבאי לאחר שהגיש בקשת דחייה בתקופת חוק טל ולאחר מכן ניתק את הקשר עם הצבא, ולאחר ששוחרר ממעצר המשיך לסרב להתגייס - יהא זכאי להיכנס למתווה.
ג) גם מי שכלל לא הגיש בקשת דחייה בתקופת חוק טל, אלא רק הצהיר על כוונתו לעשות כן במעמד הצו הראשון - יהא זכאי להיכנס למתווה.

לדברי עורכי הדין, מדובר בהחלטות שמרחיבות באופן ניכר את מעגל הזכאים לביטול פקודות מעצר וצווי עיכוב יציאה מהארץ, ולציבור העריקים, יש כעת כלי עוצמתי למנוע מצב בו יבוצעו כלפיו מעצרים מיותרים, עיכובי יציאה מהארץ שלא לצורך.

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה עד לשעת פרסום הידיעה. אם וכאשר תתקבל - נפרסמה במלואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר