תשע"ט, סוף

10 מפורסמים בוחרים את איש השנה שלהם

אלו אנשי השנה של יו"ר הכנסת, ח"כ משה ארבל, הרב בנימין גולדשמידט, יוסי דייטש, היחצ"ן רני רהב, השדרנים אבי מימרן ומנחם טוקר, שלהבת חסדיאל, דנה ורון ורון קובי (ברנז'ה)

איציק אוחנה | כיכר השבת |
(צילומים: נעם ריבקין פנטון, יהודה חיים, מרים אלסטר והדס פרוש - פלאש 90, יעקב כהן, עופר גדנקן, באדיבות המצלם)

עשרה מפורסמים, בפוליטיקה ובתקשורת, בוחרים, בשיחה עם "כיכר השבת", את אנשי השנה שלהם, לסיכומה של שנת תשע"ט.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

"לקראת הימים הנוראים אני בוחר את הזמר ישי ריבו כאיש השנה שלי. ריבו מנצל את הכישרון הגדול והקול היפה שלו למען אחדות העם ואיחוי שסעים בחברה הישראלית, ואין דבר חשוב מזה".

עו"ד משה ארבל, חבר כנסת מטעם ש"ס

"איש השנה שלי הוא כבוד שופט בית המשפט המחוזי, עאטף עילבוני. איש אמיץ שפעל באופן יוצא מן הכלל למען עשיית צדק מבלי להידבק באופן דווקני לשאלות פרוצדורליות והביא לציבור החרדי הישג חסר תקדים הן בקיום המופע כהלכה בעפולה והן בזירוז היועץ המשפטי לממשלה בפרסום חות הדעת המתירה קיום אירועים בהפרדה כהלכה. מקווה מאוד שבשנים הקרובות נראה אותו מכהן בבית המשפט העליון. עד שנזכה ל״השיבה שופטינו כבראשונה".

משה ארבל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

הרב בנימין גולדשמיט, מחשובי רבני מנהטן ומגיש 'כיכר גלובל'

"אנשי השנה שלי הם הקדושים שנרצחו השנה ברחבי ארה"ב רק משום היותם יהודים. 12 יהודים! שכל פשעם היותם יהודים ונרצחו על קידוש השם - חלקם בעודם מחזיקים בסידורים נושאים תפילה בפני הקב"ה. אבל מותם היה לא רק אסון פרטי, לא רק כאב לאומי. עם מותם התנפצה אשליית הביטחון הבלתי מעורערת של יהודי אמריקה. אם עד השנה זה לא היה נתפס, היום קהילות ברחבי ארצות הברית משקיעים מאות מליוני דולרים כדי לאבטח בתי כנסת ובתי ספר. שנים עשר קדושים אלו הזכירו ליהודי אמריקה ש'הגולדנה מדינה' זה עדיין גלות. הפחד מחלחל לליבות אנשים, שמא התור הזהב של יהדות ארצות הברית היא בשעת דמדומיה.

הרב בנימין גולדשמידט (צילום: באדיבות המצלם)

"השאלה היא מה אנו נעשה עם התחושה הזאת? אנו לא יכולים לקחת כמובן מאליו את ה'מלכות של חסד' כפי שהגדיר אותה מרן הגר"מ פיינשטיין - וכאן, במקום הכי מאיר פנים ליהודים בהיסטוריה של קורות ימינו, חובתינו לדאוג להאריך את חסד ה' ונתפלל שהשנה הבאה תביא בחיקה חיים, ונוכל ללמד מתוכחת הפסוק: תַּחַת אֲשֶׁר לא עָבַדְתָּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל. אני מקווה שלזכות הקדושים, יהדות אמריקה תתחזק ותגדל ותתקדש - מחיים".

יוסי דייטש, סגן ראש עיריית ירושלים

"מועצת הקהילות של אגודת ישראל! השנה היוצאת, שנת תשע"ט, היתה שנה עמוסה באירועים משמעותיים, הן במישור הציבורי והן במישור האישי. אולם ההתרחשות שאקח איתי מהשנה הזו, האירוע הכי משמעותי בעיניי, הוא הקמת מועצת הקהילות של אגודת ישראל.

"מועצת הקהילות הוקמה בעיתוי יוצא דופן, מיד לאחר הבחירות המוניציפליות, כשנראה היה שתנועת אגודת ישראל בארץ עומדת בפני המבחן הקשה בתולדותיה. אלה רגעי המבחן האמיתיים של כל תנועה, וברגעי המבחן האלה הוחלט על הקמת מועצת הקהילות, בהשראתם והנחייתם של גדולי ישראל, שרי התורה והחסידות, שהתכנסו בכנסייה הארצית בנתניה בחודש שבט ועוררו אותנו, נציגי התנועה בכל רחבי הארץ, לפעול בכל הדרכים כדי לחזק ולבסס את אגודת ישראל.

יוסי דייטש (צילום: Yehuda Haim/Flash90)

"מעט מאד ימי חסד היו למועצת הקהילות. בקושי מספר חודשים חלפו מאז הוקמה, והיא כבר נדרשה לעמוד בשני מבחנים משמעותיים – ועמדה בהם בכבוד. בשתי מערכות הבחירות לכנסת, הצליחה מועצת הקהילות לחולל מהפכה בהמרצת המצביעים במגזר החסידי לקלפיות, והציבה רף חדש של מיצוי פוטנציאל ההצבעה. כך הגיעה יהדות התורה בבחירות האחרונות למספר שיא של מצביעים שכמוהו לא נרשם מעולם.

"ההצלחה בשתי מערכות הבחירות היא הישג בלתי מבוטל, אולם מועצת הקהילות לא מתכוונת לנוח עד הבחירות הבאות – להיפך. תפקידה העיקרי של מועצת הקהילות הוא לחזק את הקשר השוטף בין הקהילות החסידיות לנציגים בכל רחבי הארץ לאורך כל השנה, וגם במישור הזה קיימת עשייה בלתי פוסקת, עם תגבור משמעותי של קבלות קהל, יוזמות ייחודיות לטובת הקהילות ואיחוד כוחות לטובת הכלל והפרט בעוצמה שלא היתה בעבר.

"אחרי שנה של עשייה והצלחות, פניה של מועצת הקהילות לעתיד עם תכניות רבות להמשך הדרך בעזרת ה', ומההיכרות שלי עם נציגי הקהילות והפעילים שעומדים מאחורי ההצלחה, אין לי ספק שימיה הגדולים עוד לפניה".

אבי מימרן, מגיש המהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי'

"איש השנה שלי הוא יענקי רוזנברג. יענקי, הוא נער המתמודד עם אתגרים לא פשוטים בחייו. השנה נכפתה עליו התמודדות נוספת כשהוכה באכזריות על ידי שוטרים. יענקי לראשונה בחייו זעק בקול: 'אני שיח סוד', ובכך ביטא את הדבר שניסה להדחיק כל חייו: 'אני לא נורמטיבי, יש לי קשיים, יש לי צרכים מיוחדים'...

אבי מימרן (צילום: יעקב כהן)

"ברגעים אלו הוא הרגיש שנחשף לעולם, שכולם רואים בחסרונו. הבושה והתסכול שגרמו לו השוטרים גמרה ליענקי למצב נפשי מורכב ומאתגר. ולמרות זאת, בליווי הוריו וסביבתו, הוא נלחם. הוא התמודד עם המשבר בגבורה, הוא הבין שהפך לסמל בעיני נערים ומבוגרים במצבו, אך לא וויתר לעצמו - וניצח את רוב האתגרים. הוא שוב חזר לנהל סדר יום, הוא שוב יוצא לרחוב ומנסה להיות כמו כולם".

מנחם טוקר, מגיש תוכנית 'זמן אוויר' ברדיו 'קול חי'

"אם הייתי בוחר את איש השנה בפוליטיקה, הייתי הולך קל על אריה דרעי. הישגים מוניציפאליים יפים, הנחתה של ליאון בקומה 6 בספרא, 8 מנדטים מועד א', 9 מנדטים מועד ב', קמפיין אש, סולחה - מבלי לתת כלום - עם המתנגדים שלו, קידום עצום של המוסיקה החסידית, אנרגיה של שנות ה-90, ומנהיגות פוליטית נדירה.

"אבל אני לא פרשן פוליטי ולכן הבחירה שלי היא במוטי שטיינמץ... כסמל. מוטי לא הוציא אלבום השנה, לא שיר חדש והוא אפילו לא בשיא הקריירה שלו. אבל מה שקרה עם מוטי (בעצם עם השופט ההוא...) וקמפיין ההפרדה בעפולה ובחיפה, הביא להכרה מטורפת במוסיקה האהובה שלנו. פוליטיקאים, עסקנים, מעריצים, רבנים, אישי ציבור, כולם כמובן נעלבו על פסילת המופע וחיפשו איך למחות נגד ביטול המופעים והפגיעה האנושה במגזרנו... אוחחחחח

מנחם טוקר (צילום: עפר גדנקין)

"חברים, עד האירוע הזה, כל הופעה קטנטנה היתה זוכה להתנגדות נציגים של עסקונה מליגה ג', אשר השתמשו במודעות עתיקות הקוראות להחרים מופעים, כשעל המודעות היו חתומים בדרך כלל שמות של צדיקי עולם מדורות קודמים, כדוגמת ר' שלמה זלמן אוירבך, הרב שך והרמב"ם. ההופעות היו אוטומטית אסורות. חברות מסחריות השתפנו לקחת חסויות על אירועים אלו, ואין ספור הופעות בוטלו בשל איומי הקולקציה... 'ערבי שירה ופריצות' קראו לרגעים הנעלים האלו שבו מרדכי בן דוד שר ברגש 'תפילה לעני'...

"אבל אז הגיע במהירות השופט מעפולה ובהחלטה אחת, החליט להביא את כולנו, כאיש אחד, לב אחד ובאוזן אחת, למחות בעד קיום המופעים, לבקש עוד הופעות, להצדיע לאלו שכן אושרו, ובכך למחוק אחת ולתמיד את האיסור ההזוי של העסקונה נגד מופעים כשרים. שטיינמץ גם חייב עמלה לאותו שופט בשל קמפיין פרסום עצום שזה גרם לו ולכל ענף ההופעות. (אני עצמי מאז עפולה הנחיתי קרוב ל-50 דינרים והופעות! דבר שלא היה לי בקריירה בפרק זמן כל כך קצר). הסכר נפרץ, המיתרים זזים והלב מתרגש. תודה לך אדוני השופט אברהם. תבוא כל שנה. תש"פ. תהא שנת פריילך".

רני רהב, יחצ"ן

"איש השנה שלי הוא יוסי כהן, ראש המוסד. האיש שיחד עם עובדות ועובדי המוסד הצליח להחזיר את המוסד לשנותיו היפות ביותר בעולם כולו, איש חזון ומעש. מנהיג".

רני רהב (צילום: Miriam Alstre/FLASH90)

שלהבת חסדיאל, אשת תקשורת חרדית

"אשת השנה שלי נעאה אנסבכר, אמא של אורי אנסבכר הי"ד. בתה אורי, נערת שירות לאומי בת 19 מהיישוב תקוע, נרצחה בדם קר בפברואר השנה, בעין יעל שם טיילה לבדה.

"מדינה שלמה הוכתה בהלם וזעזוע. אלו לא קלישאות סתמיות אלא כאב נורא ששיתק את עם ישראל בשעות שהגיעה בשורת האיוב על הירצחה המזעזע של אורי אנסבכר הי"ד.

"מספר חודשים אחר כך שיתפה אמה של אורי, הגב' נעאה אנסבכר בגבורה בלתי רגילה ברגשותיה ותחושתה מאז הרצח. אני זוכרת במעומעם משפטים ממיסים מבין דבריה: הרגשתי שהניצחון של אורי יבוא מהאור למול החושך ואת הציווי שלה לבחור בחיים ולהמשיך הלאה בכוחות חדשים למרות השכול והאובדן הנורא. אז גם פירסמה חלק משיריה של אורי הי"ד 'עשי שיהיה עולמך עולם של שלום'.

שלהבת חסדיאל

"לראות את תעצומות הנפש הנדירות למול אוקיינוס של דמעות וכאב, זה היה מסע ערכי גדול שהותיר בי רושם ענק. אמרה לי חברה טובה לאחרונה, שבחיי היום יום כשנתקלת בקושי מסויים היא נזכרת בגיבורה הזו נאעה אנסבכר ומתחזקת ממש.

"אני בטוחה שרבים וטובים קיבלו כוחות עלומים מאישה מיוחדת זו, שבעיניי, אם נתאמץ לרגע להזיז את הפוליטיקה והמריבות וכל מה שמייצג את סדר היום שלנו בחודשים האחרונים, היא אשת השנה שלי".

דנה ורון, אשת תקשורת חרדית ומגישה ברדיו 'קול ברמה'

"בדור כזה שנדמה היה שהוא מנותק ושטוח, דור הטאצ' והצ'ט, קם אומן שמצליח ברגישות ובחן לחבר בין הקצוות ולהוציא מכולנו את הטוב שבנו, את השורש, את החיבור.

"במעט הפעמים בהם פגשתי את ישי ריבו נפגשתי עם אדם צנוע, חייכן, אוהב אדם ואלוקים שכל מעייניו נתונים לשליחות המיוחדת שלו לחבר בין ליבם של ישראל לאביהם שבשמים. לא מובן מאליו שהצליח לחדור אל לב הקונסנזוס, אל הפלייליסט הקשוח של גלגלצ ואל אלפי ורבבות נשמות ישראל דתיים ושאינם כאחד.

דנה ורון

"בעיניי זו התכלית, להתממש בד' אמות כשרונותיך ולהאיר איתם את העולם. ישי ריבו הצליח השנה לפרוץ אפילו את שיאיו שלו במרוצה בין הבמות, אלבום אלול תשע"ט שכולו תפילה עמוקה לבורא, ושלל הלהיטים שלו בהם לבד או ביחד עם זמרים מכלל הקשת החברתית הצליח לבקוע לכולנו את הלב. לגמרי איש השנה שלי".

רון קובי, ראש עיריית טבריה

"איש השנה שלי הוא סא"ל מ' מהפעולה שהסתבכה בחאן יונס. בגלל אומץ הלב, הדבקות במטרה והדאגה לחבריו. מסירות נפש על עם ישראל ועל חבריו לנשק. פעולת עומק שהפכה למור"ק של תושיה ותעוזה".

רון קובי (צילום: Hadas Parush/Flash90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר