סיפור למוצ"ש

החסידים האמינו לבעש"ט, ומצאו כסף בכיס

המגיד ממעזריטש, סיפר לתלמידיו מופת מרבו הבעל שם טוב, וביקש הסבר מה למדו מכך. בניגוד לחסידיו, המגיד לא התפעל מהמופת של הבעש"ט - אלא מאמונתם של חסידיו (חסידים)

הרב אהרן ראובן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

החסידים התכנסו סביב שולחנו של רבי דוב בער, המגיד ממעזריטש, והוא החל לספר על רבו הבעל שם טוב הקדוש:

פעם אחת בצאת שבת קודש, כאשר הבעש"ט הקדוש סיים עם תלמידיו את תפילת ערבית של מוצאי שבת קודש, עוד לפני שהתחילו את ההבדלה, נכנסה אשה אחת לחדר שבו התפללו הבעל שם טוב הקדוש וחסידיו, וקראה בקול כאוב ורם: "רבי! אתה מוכרח לעזור לי!" והוסיפה: "אני צריכה בדחיפות כסף כדי להשיא את בתי, ואין בכיסי אף פרוטה!".

לקריאת סיפורים חסידיים נוספים למוצאי שבת>>>

הבעל שם טוב הקדוש האזין לדבריה, התכנס מעט בעצמו, ולאחר מכן הורה לחסידיו להכניס את ידיהם לכיסם, ולתת לאשה את כל הכסף אשר ימצאו שם למען המטרה החשובה של הכנסת כלה.

החסידים התפלאו, הרי הם לבושים בבגדי שבת, ואפילו עדיין לא עשו הבדלה, ומנין להם בכלל כסף בכיסיהם?!

אבל, כיון שהבעל שם טוב הקדוש אמר – אין מהרהרים! וכך כולם הכניסו את ידיהם לכיסיהם, והנה זה פלא! כל החסידים מצאו ממון בכיסיהם! ואם לא די בכך – הרי שהכסף שהצטבר בין תלמידי הבעש"ט הקדוש – הגיע בדיוק לסכום אותו נקבה האשה, אשר צריכה היא - לחתונת ביתה.

"אִמְרוּ לי" - חתם המגיד את סיפורו – "מהו הלקח שיש ללמוד מסיפור זה עם הבעל שם טוב הקדוש?"

חסיד אחד הביע את דעתו: הסיפור מראה את כוחותיו הפלאיים של הבעל שם טוב הקדוש, שלמרות שהארוע התרחש כמה דקות לאחר יציאת השבת, ולאף תלמיד לא היה כסף בכיסו, הבעל שם טוב הקדוש חולל נס, כדי לעזור לאשה המסכנה.

ענה לו המגיד ממזריטש: "יש לנו סיפורים רבים, שמראים את יכולותיו של הבעל שם טוב הקדוש – לחולל ניסים, ואין הדבר חידוש, ולכן, לשם כך אין לנו צורך דווקא בסיפור זה!".

"אבל כאן הרי היה זה נס כפול, כי לא זו בלבד שהבעל שם טוב הקדוש גרם לכסף להופיע באורח פלא, אלא, שהיה זה הסכום המדוייק עד לקופיקה האחרונה!" - התערב חסיד אחר.

שוב אמר המגיד: "הרי גם זה מהדברים הידועים על הבעל שם טוב הקדוש, ולא חסרים סיפורים הממחישים את הניסים המדהימים שהיו עמו מעל הטבע, וגם הניסים הכפולים ומכופלים שחולל הבעל שם טוב הקדוש".

חסיד שלישי אמר: "ברור שהבעל שם טוב הקדוש מסוגל היה לחולל ניסים מופלאים, אך הבעל שם טוב הקדוש הרי יכול היה לגרום שכל הכסף יופיע בכיסו שלו, וכך היה עושה את המצוה בעצמו, אך בגלל אהבתו הגדולה לזולת, הוא רצה לחלוק את מצוה הגדולה והחשובה הזו עמם, וכך גרם לכסף להופיע בכיסיהם של כל הנוכחים. אני חושב שזהו המסר של הסיפור".

"אם יורשה לי לומר" – אמר המגיד ממזריטש – "אני סבור שהסיפור הזה אינו עוסק כלל בגדולתו ובמופתיו המופלאים של הבעל שם טוב הקדוש. אני חושב שסיפור זה מורה על גדולתם של תלמידי הבעל שם טוב הקדוש.

"על אף ששבת קודש זה עתה הסתיימה, ולאיש מהם לא היה כסף, הם הכניסו את ידיהם לכיסם כהוראת רבם הקדוש - באמונה שלמה וללא שום פקפוק בדבר".

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש - 'צידה לדרך' לשבוע הבא עלינו לטובה

גדול כח האמונה כל כך, שאפילו כשאדם מאמין בדבר שאי אפשר בטבע, האמונה החזקה עושה את הדבר לאפשר, והוא פלא ומופת.

והמאמין בצדיק הדור ככתוב: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות יד, לא), אז יש כח לצדיק לעשות לו ניסים וטובות גדולות לכל צרכיו: בבני חיי ומזוני. אבל, למי שאינו מאמין בצדיק הדור, אי אפשר לו לעשות טובות עבורו, ואין תרופה למכתו (מנחת יהודה אמת ואמונה אות לא).

כח האמונה יכול לפועל ישועות לאדם, והחכם יפנים את הדבר, והבן.

שבוע טוב עם ישועות האמונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר