בצל הסערה

היועמ"ש בטקס הפרידה משי ניצן: "לא אוותר על עמדתי בנושא בן ארי"

דקות לאחר שבג"צ הורה על הקפאת מינויה של אורלי בן ארי כמחליפתו של שי ניצן, נערך טקס הפרידה תחת מתיחות עזה. השר אוחנה בחר שלא להעכיר את האווירה בנאומו (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

טקס הפרידה מפרקליט המדינה שי ניצן, החל דקות ספורות לאחר שהוצא בידי בג"צ צו המעכב את מינויה של מחליפתו המיועדת - אורלי בן ארי שנותרה מבוישת בטקס שהיה אמור להיות חגיגה בעבורה עם כניסתה לתפקיד.

הצו יצא יממה לאחר ששר המשפטים אמיר אוחנה מינה את אורלי בן-ארי גינזברג לממלאת מקום פרקליטת המדינה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

השר אוחנה אמר בנאומו, כי "הזמנים מורכבים, רגישים וטעונים למדינה, למערכת המשפט ולפרקליטות. קל מאוד, מתבקש כמעט, להפוך את האירוע הזה לזירת התגוששות. לא היום, לא עכשיו. מבחינתי, האירוע יישאר ממלכתי ומכובד".

"אי אפשר להגזים בנחיצות אמון הציבור, כמו חמצן לנשימה וכמו מים לחיים", המשיך אוחנה, "לכן ראיתי חשיבות רבה להליך מינוייה של מחליף פרקליט המדינה היוצא, ופעלתי כחוק למינוי מ"מ. לא בקלות החלטתי. התעקשתי לפגוש ולראיין מספר מרואיינים, כולם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות. התרשמתי מכל אחד".

עוד אמר אוחנה כי "לעיתים מדיווחים בתקשורת, שלמדתי להטיל בהם ספק, עולה תחושה שהפרקליטות היא חצר של מאן דהו, שאם היא לא תמנה את מי שהיא רוצה - לא ישתפו איתה פעולה. רוב עובדי הפרקליטות הם עובדי ציבור מסורים, והערך החשוב הוא של חיזוק אמון הציבור בפרקליטות. אורלי מכהנת 28 שנים בפרקליטות, היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי והביטחוני. אורלי היא דמות צנועה, שלא זכתה לחשיפה תקשורתית בגלל האופי העניו שלה".

"גיליתי תובעת מקצועית, מוכשרת, בעלת ידע כללי רחב והיכרות מעמיקה עם החומר הרלוונטי", סיפר אוחנה על הפרקליטה שמינה, "היא תמיד הפגינה אמינות ויושרה רבה, לצד יכולת הבעה בכתב ובעל-פה. מתוך עיון בתפקידים הרבים שביצעה, אני משוכנע כי מדובר במועמדת מצוינת. לאור זאת, אני ממליץ על אורלי לכל תפקיד ניהולי בכיר בפרקליטות".

היועמ"ש מנדלבליט, שנשא דברים אחרי אוחנה, אמר: "בסוף הכהונה, מה שמשאיר פרקליט המדינה זו מורשת - מורשת שמורכבת מסך כל החלטותיו והתנהלותו"..

בהתייחסו למתיחות מול מערכת המשפט אמר כי "מערכתיות פירושה הבנה שעצמאות מערכת המשפט חשובה יותר מכל אינטרס אישי. למרבה הצער, יש מי שמתבלבל בין מערכתיות לבין התקרנפות. פרקליטות המדינה תמשיך להיות גןף ממלכתי וא-פוליטי".

מנדלבליט התייחס למינוייה של בן ארי על ידי אוחנה, בניגוד לדעתו, והדגיש כי אין בכוונתו לוותר על עמדתו. "לצערי, עניין זה לא הסתייע. התפקיד של מ"מ פרקליט המדינה לא אמור להיות זירת מאבק. לא מדובר בעניין אישי, אלא בדרך לוודא שפרקליט המדינה יוכל למלא את תפקידו ללא מורא".

הטקס נערך כאמור בצל הסערה על החלטת שופט בית המשפט העליון מני מזוז להוציא את צו ארעי, בעקבות עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון. ההחלטה עוררה סערה אדירה בשל חיזוק הטענה שבג"צ משתלט על מוסדות המדינה ומונע כל החלטה שאינה תואמת את עמדתו.

בעתירה לבג"ץ נכתב כי הוגשה "נוכח החשש הכבד כי הטלת תפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב - ולנוכח אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

עוד נכתב בעתירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי שר זמני אשר מונה בממשלת מעבר זמנית וחריגה בקיומה, מבלי שמינויו קיבל את אישורה של הכנסת. לפי העתירה, "התנהלות שר המשפטים אוחנה וההחלטה שקיבל פוגעים ביציבות תפקיד פרקליט המדינה פוגעות באמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות ואינם סבירים באופן קיצוני. לאור זאת, מבקשת התנועה מבית המשפט לתת צו ביניים באופן מיידי".

השר אוחנה שיצטרך להתמודד נגד היועמ"ש ייקח עורך דין פרטי, ויטען כי פעל בסמכותו כשר המשפטים ובצורה שקופה ומסודרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר