סקירה מיוחדת ומקיפה

לרגל היארצייט: למה הרבנים נלחמו נגד הרמב"ם

הערב חל יום ההילולה של הרמב"ם. בפרק ה-13 של 'דיבור היסטורי', נרחיב ונדבר עם הלל גרשוני, מה גרם לכל כך הרבה רבנים במהלך השנים לצאת למלחמות נגד הרמב"ם (כיכר TV)

כיכר פודקאסט | כיכר השבת |
קבר הרמב"ם (ניהול אולפן: יוחנן בלייך. תמונה: חדשות 24)

בפרקים הקודמים של 'דיבור היסטורי' - הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', עסקנו בגדולי ומאורי הדורות האחרונים. הפרק הנוכחי יעסוק בפולמוסים הרבים שנוצרו סביב הרמב"ם במהלך מאות שונים ובאזורים גאוגרפים שונים.

עוד ב'כיכר השבת' על הרמב"ם>>>

בפרק הנוכחי נעסוק בנושא שמתפרס על פני מאות בשנים, העוצמה של הרמב"ם גרמה לכך שלאורך השנים, עשרות אנשים יצאו כנגד דרכו ושיטתו - האנשים לא היו מאזור מסויים אלא מכל מיני נקודות גאוגרפיות שונות על פני המפה הגלובלית.

לצורך כך, הזמנו לאולפן את הלל גרשוני, שהוא כבר משך שנים חוקר את הרמב"ם, דרכו ושיטתו, ואף לאחרונה הוציא גירסה חדשה עם תרגום חדש לעברית לספר 'מורה נבוכים' של הרמב"ם.

מה גורם לבן אדם לקחת פרויקט ענק של תרגום ה'מורה נבוכים', רק לאחרונה צצו כמה וכמה תרגומים ויש כמה וכמה גורמים לפני מאות בשנים.

עוד בפודקאסט 'דיבור היסטורי' מבית 'כיכר השבת'>>>

מסתבר שזה לא רק העניין של התרגום לכשעצמו - אלא בשביל להנגיש את מורה הנבוכים ללומד, בשביל זה צריך נוסח יותר מודרני, התרגום של אבן תיבון הוא מדי ישן ולא מובן.

למה הרבנים היו נגד הרמב"ם

כבר בחייו של הרמב"ם החלו לפעול כנגד הרמב"ם, והפולמוסים היו על החיבורים שחיבר, בפרק חלק בהקדמה למשנה תורה, הרמב"ם מביא את שלוש עשרה העיקרים וכבר אז יצאו נגדו שהוא לא מאמין בתחיית המתים - כי הוא לא הביא את ה'עיקר' של תחיית המתים.

ההילולה בקברו של הרמב"ם בשנה שעברה על קברו (חדשות 24)

הרמב"ם האמין בתחיית המתים?

אך האמת היא, שהרמב"ם כן כותב על תחיית המתים, אך הוא לא ראה בזה ערך חשוב כל כך, הוא יותר החשיב את העולם הבא שזה התכלית. אך בתחיית המתים הוא אמר "כבר דיברנו על זה".

אך היו תלמידים שהבינו אותו, שאמרו שתחיית המתים זה לא כפשוטו ואז התחיל הויכוח על תחיית המתים והאם זה רק משל ולא כפשוטו. ואז החל פולמוס שהתחיל בבל שאחד מהמנהיגים שלהם כתב בחריפות כנגד הרמב"ם. ולכן הרמ"בם נאלץ לכתוב חיבור שבעיניו היה מיותר - אך הוא נאלץ לכתוב דבר שמבחינתו זה היה מובן מאליו - שזה כפשוטו.

באיגרת תחיית המתים הזו - היו שטענו שמדובר בזיוף, אך אנחנו יודעים שהאגרת הזו אותנטית בשל תלמידו של הרמב"ם רבי יוסף בן רבי יהודה והוא כתב אגרת חיבור ההשתקה ויש שם התייחסות לאגרת תחיית המתים. אך עדיין יש הטוענים שהרמב"ם לא התכוון לכתוב את האגרת הזו.

הרמב"ם לא באמת פחד ממישהו ואף על פי כן הוא כתב איגרת על התחיית המתים, מכיוון שהוא אחז שצריך שידעו מהי הדעה האמיתית שלו בנושא לדורות הבאים.

הפולמוס על משנה תורה

הרמב"ם אחז שמי שילמד את החיבור שלו לא יצטרך ללמוד עוד שום דבר אחר בשביל הפסיקה שלו. הרמב"ם קרא לספק משנה תורה, דבר זה גרם לכל התלמידי חכמים כמו הראב"ד ויד רמ"ה שיצאו בחריפות נגד השם ונגד היומרה של החיבור כביכול זה משנה לתורה.

אך הרמב"ם לא נבהל מהמתקפות האלו ואמר לתלמידיו כי אולי עכשיו יצאו נגדו אך הוא יודע שבדורות הבאים החיבור שלו יתקבל והוא לא התכוון שלא ילמדו ספרים אחרים והוא אמר כי הוא בעצמו מלמד את הרי"ף. והמטרה שלי בכתיבה של הספר כתבתי ספר שיתאים לכולם.

בפרספקטיבה של דורות, אנחנו רואים שהיום אמנם זה הספר הכי מקובל, אך כמעט ואין אנשים שפוסקים הלכה לפי הספר של הרמב"ם.

המחלוקת האם לקדוש ברוך הוא יש גוף

הרמב"ם מדבר על כל אלו שאין להם חלק לעולם הבא, אחד מהם זה מי שמאמין שלקדוש ברוך הוא יש לו גוף, ועל זה הראב"ד נזעק, מכיוון שיש מסורות שלקב"ה יש גוף.

והראב"ד אומר שלא יעלה על הדעת להגיד שמי שחושב כך אין לו חלק לעולם הבא, ואז הרבנים אמרו לו שהוא לא יכול להגיד דבר כזה. הרמב"ן באותו זמן יצא באיגרת לטובת הרמב"ם.

נלחמו על המורה נבוכים ועל הפילוספיה וזה מגיע עד לימי רבי נחמן שאוסר ללמוד מורה נבוכים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר