סערה בעולם הישיבות • פרסום ראשון

ה'משפיע' הליטאי הפופולרי הותקף במסיבה: "הוא מחריב"

שיעוריו של הרה"ג אוריה ענבל נשמעים בשקיקה על ידי צעירים חרדים רבים, אך לאחרונה תקף אותם ראש ישיבת חברון במילים קשות • וגם: נקמת אנשי 'הפלג' ברב • כל הפרטים, בפרסום ראשון (חרדים)

יענקי כץ | כיכר השבת |
הרב ענבל והגר"ד כהן (צילום מסך / Yaakov Lederman/Flash90)

פרסום ראשון: סערה בעולם הישיבות, בעקבות מאבק שהחל לאחרונה נגד הרה"ג אוריה ענבל, מי שנחשב ל'בעל מחשבה' ומשפיע פופולרי מאוד על רוחניותם של בחורים ואברכים רבים, כאשר ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן כינה את דבריו כ"מחוללים חורבן".

תחילה, מעט רקע: לפני מספר שנים, ולאחר ששיחותיו כבר הפכו לשם דבר בציבור הליטאי, הקים הרב ענבל בן ה-45 את 'בית מדרש הגר"א', אליו מתקבצים דרך קבע צעירים חרדים שהפכו לתלמידיו.

מעבר לכך, אתר האינטרנט שמפעיל 'בית המדרש' שלו הלך עם הזמן ונהיה למוקד משיכה למי שדיבוריו העמוקים של הרב ענבל החיו את נפשם ובנו את עולמם הרוחני.

אלא שלאחרונה החלה לצוץ התנגדות עזה ל'משפיע' הליטאי, מכיוון אברכים שנחשפו לשיעוריו והגיעו למסקנה כי הם כוללים התייחסות בעייתית למאמרי חז"ל; כזאת שלדבריהם לא היתה מקובלת עד כה במסורת הישיבתית. הטענה העיקרית היתה, כי הוא מבאר משניות בניגוד מוחלט לדרך בה הן מתפרשות על ידי הגמרא.

בשלב מסוים היו מי שהגיעו לגאון רבי דוד כהן, מראשי ישיבת חברון, גוללו באוזניו את טענותיהם כלפי הרב ענבל ואף הצליחו לשכנע אותו כי נשקפת סכנה ב'אמונה' לצעירים הרבים שמאזינים בשקיקה לשיעוריו במחשבת ישראל.

בעקבות כך, ייחד הגר"ד כהן כמה דקות משיחתו בישיבת חברון, ב'מסיבת חנוכה' האחרונה, כדי להתריע נגד דרכו: "לאחרונה יש דברים שאי אפשר להעלות על הדעת, מאנשים שכאילו אמונים על בית מדרש הגר"א, ויש עוד כאלה שנותנים להם חשיבות... זה כפשוטו חורבן של כל המסורת והדרך שמקובלת עלינו", תקף.

בית מדרש הגר"א (באדיבות המצלם)

אך ל'כיכר השבת' נודע, כי מי שפתח במסע תעמולה נרחב נגד הרב ענבל, תוך שימוש בולט בדבריו של חבר ה'מועצת' של 'דגל התורה' הגר"ד כהן, הם דווקא פעילים ב'פלג' - שבימים כתיקונם נלחמים ב'דגל' ורבניה.

מתברר, כי ב'פלג' מצאו כך הזדמנות "לנקום" ברב ענבל, כמי שבימי הפילוג הליטאי הגדול כתב וערך את חוברות ההסברה לדרכו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, בהן הוא מתח ביקורת נוקבת על דרכו של 'הפלג'.

כך לאחרונה הביטאון 'הפלס' הקדיש מאמר משתלח במיוחד ברב ענבל, ו'קווי הנייעס' של הזרמים השונים בפלג התמלאו בדברי נאצה המציגים אותו כעוכר ישראל מהזן המסוכן ביותר, וכן בביקורת בוטה על הגאון רבי נתן רוטמן ורבנים אחרים המוסרים שיעורים בבית מדרשו.

ל'כיכר השבת' נודע עוד, כי הרב ענבל התייחס באחד משיעוריו האחרונים למתקפה נגדו, ואמר בין היתר: "הגאון רבי דוד כהן מכיר טוב את הרגישויות של הצעירים החרדים, מתוקף תפקידו כראש ישיבה חשוב, ובאמת כדאי שנבדוק את דרכינו ונשפר אותם בהתאם לדבריו, אבל איך שה'עצניקים' מתנהגים פה - זה נטו 'בין אדם לחברו'...".

יצוין, כי הרב ענבל התייעץ תמיד - כולל בתקופה האחרונה - עם מורו ורבו הגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה וחבר מועצת גדולי התורה, וכן עם ראש ישיבת יד אהרן הגאון רבי יהושע אייכנשטיין - שבנו רבי משה מרדכי, המשמש ראש הכולל של בוגרי 'יד אהרן' בבני ברק, אף מוסר שיעורים ב'בית מדרש הגר"א'.

אחד מתלמידיו של הרב ענבל, מסכם בשיחה ל'כיכר השבת' את משנתו ואת הרקע לביקורת עליו: "אפשר לומר שהרב אוריה הוא 'הרמוניסט' - מנסה להתאים את כל רבדי התורה שיעלו בהרמוניה זה עם זה. לצורך כך, הוא לפעמים מציג תחילה הכל בצורה מאוד חדה, ומעמיד את הניגודיות שלכאורה ישנה בין דברי חז"ל, אבל זה רק כדי לחדד את הדברים ולהסביר בסוף כיצד הדברים כן מתיישבים יחדיו".

"מה שפה קרה, זה שהיו מי שניסו להוציא את דבריו מהקשרם, מאינטרסים שונים ומשונים, אבל אין לנו ספק שכל מי שבוחן את העניין לעומקו, יבין שהוא על פי דרכה של תורה", מסיים התלמיד בביטחון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר