חומרי ניקוי פרוביוטיים: מהם והאם הם עושים את העבודה?

חומרי ניקוי מסורתיים מכילים כימיקלים קשים על מנת להיפטר מחיידקים ורבים מאותם חומרים פעילים יכולים להוביל לבעיות בריאותיות, כולל מחלות אוטואימוניות ועליה במשקל - לכן יש אלטרנטיבה אחרת (בית וסטייל)

יעל קלצקין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בטח שמעתם כמה פרוביוטיקה חשובה לבריאות המעיים - להקל על העיכול, לגרום לכם להרגיש פחות נפוחים ויותר אנרגטיים - אבל מה קורה כשמתחילים להכניס פרוביוטיקה לתחום הניקיון? הרבה, מסתבר.

"בעיקרון, חומרי ניקוי מסורתיים מכילים כימיקלים קשים על מנת להיפטר מחיידקים", אומרת מישל פרקינס, מייסדת החברה "Counter Culture" למוצרי ניקוי פרוביוטיים. "מוצרי ניקוי מסורתיים ואפילו הכי 'טבעיים' משתמשים בחומרים פעילי שטח כימיים כאמצעי הניקוי העיקרי". ורבים מאותם חומרים פעילי שטח יכולים להיות רעילים לבני אדם, היא מוסיפה.

חומרי ניקוי פרוביוטיים משתמשים בשילוב ייחודי של חיידקים מותססים ושמנים אתריים, היוצרים בסופו של דבר תרכובות המכונות חומרי ניקוי ביולוגיים, המפרקות לכלוך וזוהמה. עם זאת, חשוב לציין שהם לא הורגים את כל החיידקים - ובעצם, זה דבר טוב. "אנו משתמשים בחיידקים 'טובים' כדי לצופף חיידקים 'רעים', אומרת פרקינס.

"המשמעות היא שאתם לא הורגים 99 אחוז מהחיידקים (שבכל המקרים דורשים מרכיב פעיל רעיל), אבל אתם מרתיעים חיידקים אחרים מהתיישבות במשטחים שלכם כמו שהטבע עושה במשך מיליארדי שנים". חיטוי ביתכם והיפטרות מחיידקים טובים יכול למעשה להוביל למספר בעיות בריאותיות, כולל מחלות אוטואימוניות ועליה במשקל.

שימוש בתכשירי ניקוי קלים יותר לא אומר שביתכם ישאר מלוכלך. למעשה, המוצרים אפקטיביים במיוחד: מחקר משנת 2016 שבדק את השימוש במנקים פרוביוטיים בבתי חולים קבע כי הם מקטינים את התרחשותם של חיידקים עמידים לתרופות ואילו מחקר אחר שנערך בשנת 2018 מצא כי חומרי ניקוי פרוביוטיים פועלים להגבלת צמיחת חיידקים מסוכנים.

"לא תוכלו להרוג את הכל והדברים היחידים שהולכים לשרוד בסופו של דבר הם כנראה לא אלו שאתם הכי רוצים להיות איתם באינטראקציה", מסביר ד"ר סיימון לקס, שחוקר את הקשרים שבין בני אדם לחיידקים. אז הכיתוב על גבי האריזות של תכשירי ניקוי רבים שמציין כי הם משמידים 99.9 אחוז מהחיידקים, עשוי להיות בקרוב נחלת העבר.

השימוש בסוגים חדשים של מוצרים אלו הוא בדיוק אותו הדבר כמו בחומרי ניקוי רגילים, אז אל דאגה. "רססו, תנו לפרוביוטיקה לעשות את שלה ונגבו", אומרת פרקינס. "ככל שתשתמשו בהם לעתים קרובות יותר, כן ייטב". בדקו שוב את ההוראות כל האריזה בטרם השימוש, אך מרבית המוצרים בשוק בטוחים לשימוש על מגוון משטחים, החל מגרניט וזכוכית ועד ויניל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר