אאא

כאשר עומס המידע הוא כרוני, אנו בסופו של דבר חיים במצב של לחץ וחרדה בלתי פתורים ואף על פי שההתפשטות המתמשכת של נגיף הקורונה הובילה לבלבול, דאגה ואפילו פאניקה, עלינו להשתדל להישאר בטוחים גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית.

ד"ר סינאד ברני, רופאה כללית, ממליצה על שורה של צעדים פשוטים שאתם יכולים לנקוט בהם, כדי להבטיח שלא תיכנעו ללחץ בתקופות חסרות תקדים אלה:

1. קבלו את המידע הנכון

ראשית דבר, וודאו כי הדברים שאתה דואגים להם באמת שווים את הדאגה שלכם. קבלו את העובדות ואל תיפלו קרבן למידע שגוי (כזה העובר בקבוצות וואטסאפ, למשל). "אף אחד לא רוצה להיות פחות מושכל, אנשים פשוט רוצים לקבל מידע טוב יותר", אומרת ד"ר ברני. "חפשו אינפורמציה באתרים מהימנים ואל תקבלו אותם מעדכוני מדיה חברתית".

2. טפלו בעצמכם

"כמו בכל המצבים בחיים, אתם צריכים קודם כל לטפל בעצמכם", אומרת ד"ר ברני. "ואז תהיו במצב הרבה יותר טוב לעזור לסובבים אתכם. חשבו על זה כמו על שהות בטיסה, שבה אתם תמיד צריכים לעטות על עצמכם מסכה לפני שאתם דואגים לאנשים אחרים".

3. בצעו פעילות גופנית

זה אולי הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות כעת, אך ספורט הוא למעשה תרופה חינמית ללא תופעות לוואי.

"צאו לאוויר הפתוח, תוך כדי התרחקות חברתית ושמירה על היגיינת ידיים נאותה. כושר הוא הטיפול הטוב ביותר לחרדה קלה עד בינונית. אני תמיד ממליצה על כך למטופלים שלי. הליכה היא האופציה המועדפת ואתם יכולים לעשות אותה בכל גיל".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'להיות בריא ולהישאר בריא' ותישארו מעודכנים

4. דברו עם מישהו

בין אם מדובר בדאגות שלכם לחבר הכי טוב, לבן / בת הזוג או להורים, עליכם תמיד לדבר עם מישהו על מה שמטריד את מנוחתכם. לדברי ד"ר ברני, לפעמים זה יכול להיות יעיל כמו להגיע ליועץ או פסיכולוג. "כשאנחנו פותחים דברים, הדאגות שלנו יכולות לקבל פרופורציות", היא אומרת. או כמו שאמרו חכמים: "דאגה בלב איש, ישיחנה".

5. וודאו שאתם ישנים מספיק

כן, זו המלצה ברורה מאליה, אך מעולה בכל מה שקשור להגנה על גופכם - ועל נפשכם - בתקופות לוטות בערפל. ד"ר ברני אומרת כי בעוד שהשינה יכולה לעזור בהפגת תסמיני מתח, אנשים עדיין חייבים להיות מודעים לסיכונים הנלווים לדפוסי שינה מסוימים. "נסו להיות מודעים להיגיינת שינה", היא אומרת. "הרחיקו את הטלפון שלכם וכבו את המחשב. חשוב שתקיימו זמן השבתה לפני שאתם הולכים לישון. הימנעו מקפאין אחרי השעה 18:00".

6. תרגלו מיינדפולנס

באמצעות אפליקציה, טלפון או סתם על ידי נטילת 10 דקות לעצמכם להירגעות ולתרגול נשימות. דרך זו יכולה להועיל להפליא בעתות של סטרס. "שימו לב לרגע הנוכחי, ללא שיפוט. עליכם לתרגל את זה שוב ושוב כדי לשכלל את האמנות שלכם בעניין".

7. אכלו מזון איכותי

"תדלוק גופכם במזון טוב ומזין יעזור לכם להתמודד", אומרת ד"ר ברני. אבל לא כל אוכל יכול לעזור בעת לחץ, אלא דברים טובים כמו ירקות, סיבים וחלבונים טובים. אכלו לאט, תהנו ואל תשכחו לתכנן את הארוחה הבאה שלכם.