סיפור למוצ"ש

הבעש"ט תמה: גיסי יצא מארץ ישראל בשבת

"תמהני, בליל שבת בשעת התפילה חיפשתי את גיסי רבי גרשון בכל ארץ ישראל ולא מצאתי אותו, ובשבת בבוקר בשעת התפילה ראיתיו בארץ", אמר הבעל שם טוב. היכן היה? (חסידים)

הרב אהרן ראובן | כיכר השבת |
(צילום: להגביה עוף)

פעם אחת בליל שבת אמר הבעל שם טוב הקדוש: "תמהני, בליל שבת בשעת התפילה חיפשתי את גיסי רבי גרשון מקיטוב בכל ארץ ישראל ולא מצאתי אותו, ובשבת בבוקר בשעת התפילה ראיתיו בארץ-ישראל, ואיני יודע מה אדון בזה, אם לא שהלך חוץ לתחום" (שהוא חילול שבת).

אחרי כמה שנים כשבא רבי גרשון אל הבעל שם טוב הקדוש, שאלו על כך, ורבי גרשון לא ידע להשיבו, כי לא זכר מה היה באותה שבת.

לאחר זמן, נזכר רבי גרשון שנתנו לו מצות ברית מילה בעכו, ועל כן, שבת שם את השבת.

וסיפר על כך: בעכו יש שני בתי-כנסת, אחד שנחשב כנמצא בחוץ-לארץ, ואחד שנחשב כנמצא בארץ-ישראל (עפ"י ירושלמי שביעית פרק ו), והלכתי והתפללתי בליל שבת בבית-הכנסת שבחוץ-לארץ, ואחר-כך כאב לי ליבי על דבר זה, מדוע לא התפללתי בבית הכנסת הנחשב כנמצא בארץ-ישראל, על כן למחרת הלכתי והתפללתי בבית-הכנסת הנחשב כנמצא בארץ-ישראל.

סיפר הגאון הקדוש מבעלזא בהקשר לבעל שם טוב הקדוש, כי: "פעם אחת ראה בחלום שהוליכו אותו לגן עדן העליון, והראו לו חומות ירושלים שלמעלה - החרבות, ועליהם היה מהלך איש אחד מחומה לחומה, ושאל: מי הוא זה האיש? והשיבו לו כי הוא רבי ישראל בעל שם טוב הקדוש, שנשבע שלא ירד משם, עד שייבנה בית המקדש במהרה בימינו, אמן (מכתב מהגאון בעל דעת תורה).

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה לדרך' לשבוע הבא עלינו לטובה:

איך מחדירים ללב ש'מלך העולם' - היחיד שמנהל את כל העולם בכל רגע ורגע?

הבעל שם טוב הקדוש נותן עיצה: "שהאדם יתבונן במעשי ה' ובברואיו", דרך התנהלות העולם הוא יוכל להכיר את רוממותו וגדלותו של ה' יתברך.

וכשיכיר גדלותו? "תתאווה נפשו תאווה גדולה להידבק בו ותאהב אותו - אהבה גדולה", בשביל זה, האדם צריך רק להתבונן במעשי ה', ולחזק את האמונה בו.

מהי אמונה? "שיבטח בה' יתברך בכל מאורעותיו, ויאהב לה' יתברך לעבדו". אומר הבעל שם טוב הקדוש, האמונה מורגשת ב: "לאהוב ולדבק בה'", ומוסיף: אהבה ודבקות הם שני דברים הקשורים - זה בזה.

אבינו 'מלך העולם' רוצה שנחזור ונתקרב אליו, ושנדע ונכיר שהוא אוהב אותנו כפי שכתב בתורתו "אהבתי אתכם אמר ה'", הוא רוצה שנרגיש את אהבתו אלינו, ואז תתעצם אהבתנו ודבקותנו בו, וכך נוכל בקלות: ולהמליך אותו עלינו.

איך דבקים ב'מלך העולם'? מסביר הבעל שם טוב הקדוש: "והעיקר האמונה שיאמין - כי דרך דיבורו ותפילה, הוא נעשה - מיד כך! בלי שום ספק!". הדבקות של האדם ב'מלכו של עולם' מתבטאת בכמה שהאדם מדבר ומתפלל לה' יתברך.

להבדיל, ניתן להמחיש זאת: מי האנשים שאנו יותר אוהבים לדבר איתם בפאלפון? האנשים האהובים עלינו – האנשים שאנו אוהבים לדבר איתם, נשים אותם ב'חיוג מקוצר', ולרוב כאשר נדבר איתם, הם יבינו מיד מה אמרנו התכוונו, או בקשנו.

המלך מחכה לבניו: הקב"ה "מלוא כל הארץ כבודו", אנו יכולים לדבר איתו בכל רגע בכל מצב ובכל מקום, ואנו חייבים להפנים את האמת, האחת והיחידה, שהוא שומע ומקשיב לנו, כי ו'אין אתר פנוי מיניה' ו'מלכותו בכל משלה'.

זאת כל בקשתו של 'מלך העולם' שבניו: ידעו שהוא הכתובת הנכונה, יחזרו אליו ידברו אותו, וידבקו בו.

מה נרווח כשנשוב ל'אבא'? "ובחרת בחיים – למען תחיה" האדם ירגיש כיצד השכינה הקדושה עוטפת אותו, ומגינה עליו, והדבר ינסוך בו בטחון ואושר ושלווה שילווה אותו בכל רגע ורגע, וזהו ההרגשה היא: "מעין עולם הבא".

היום, קל יותר מתמיד לחזור לאבא שבשמים, כל החומריות מתנפצת לנו ב'פנים': אין טיסות, אין טיולים, כל מה שהתרגלנו אליו – מושבת! ביתי – הוא מבטחי.

מה טוב שיש אוכל...המכונית בחניה – מושבתת, אפילו אם היא מ'הניילונים', הקורונה לא מבחינה בין לאדם שיש לו: כסף, יחוס, או מעמד, או כל דבר אחר, שנתן לאדם תחושת עוצמה, שליטה או תחושת בטחון שקרית, "ואין לנו על מי להשען, אלא, על אבינו שבשמים".

יהי רצון שנזכה כולנו להמליך את אבינו שבשמים, ונראה במהרה "עין בעין" בשוב ה' ציון, ואת הפסח נחגוג בירושלים הבנויה, בבנין בבית המקדש במהרה בימינו, אמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר