כל הפרטים

80 מיליארד שקל: התוכנית של משרד האוצר

מיד לאחר הנאום של ראש הממשלה, שר האוצר כחלון עלה לנאום והציג את התוכנית הכלכלית של המדינה להתמודדות עם המשבר. בכך יעמוד התקציב על כ-80 מיליארד (חדשות)

כחלון (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

משרד האוצר בראשותו של השר משה כחלון, חושף הערב (שני), את התוכנית הכלכלית החדשה במשבר ה'קרונה', צעדים חסרי תקדים שיעמדו על 80 מיליארד שקלים.

התוכנית תכלול סיוע של כ-41 מיליארד שקל למגזר העסקי, עוד 11 מיליארד יוקצו עבור חיזוק מערכת הבריאות ומענה להתמודדות עם הנגיף. 20 מיליארד נוספים יוענקו לטובת הקלות למשק הבית והפחתת הרגולציה ו-8 מיליארד שקל להאצת המשק..

תוכנית זו מהווה הרחבה משמעותית לתוכנית שהציג לראשונה שר האוצר בהיקף 10 מיליארד שקל, שכללה 2 מיליארד שקל למערכת הבריאות וצרכים אזרחיים, כמו גם הרחבת הקרן להעמדת הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים בסך 8 מיליארד שקל. התכנית נחלקת ל-47.5 מיליארד שקל תקציב, מענקים וקצבאות ו-32.5 מיליארד שקל באשראי ובמענה תזרימי.

שר האוצר, משה כחלון נאם מיד לאחר ראש הממשלה ואמר: "נגיף הקורונה הביא למשבר הכלכלי הגדול ביותר שידעה המדינה מיום היווסדה. זהו משבר ריאלי עמוק שעלול להיות גם מתמשך. משרד האוצר בהובלתי הציג היום תוכנית סיוע רחבה ומקיפה שנועדה לתת מענה לשכירים, לעצמאים, לפרילנסרים, לציבור העובדים מעל גיל 67 ולעסקים קטנים, בינוניים וגדולים. זהו משבר כלכלי שנוגע לכל משק בית ומשפחה בישראל. תפקידנו ליצור מענה משמעותי ורחב עד כמה שניתן לנזקי המשבר ולשם כך נועדה תוכנית זו".

אלו עיקרי התוכנית של כחלון והאוצר

הגדלת המענה הבריאותי והאזרחי בגובה 11 מיליארד שקל

• רכישת ציוד נדרש לביצוע של 20 מיליון בדיקות עד סוף השנה.

• רכישת מכונות הנשמה, מסכות, ציוד מגן וציוד רפואי נוסף נדרש.

• הגדלת מלאי התרופות.

• תוספת כוח אדם רפואי.

• השמת חולים וחוזרים מחו"ל בבתי מלון.

• בניית מתחמי בידוד בבתי החולים.

• הוספת מיטות אשפוז לחולי קורונה.

• תגבור מערך המעבדות ופעילות מד"א.

• גיבוש תכנית למניעת היחשפות לקורונה לאוכלוסיות בסיכון בין היתר תוך יצירת תשתית של מערך הזנה לקשישים ותמיכה באוכלוסיות רווחה נוספות.

• הפעלת מוקדים לפניות הציבור.

• הסברה.

הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית והקלות למשקי הבית בגובה 20.6 מיליארד שקל

● מענק לבני 67 ומעלה שעבודתם הופסקה בעקבות המשבר: מענק של עד 4000 שקל לכל זכאי בנוסף לקצבת הזקנה בחודשים מרץ אפריל.

● מענק לעצמאים: שני מענקים חודשיים של עד 6,000 שקל בחודש הזה, ועד 8,000 שקל בחודש הבא, לעצמאים מגיל 28 ומעלה שיעמדו בקריטריונים הרלבנטיים לפי ההכנסה החייבת מהעסק ושל משק הבית. המענק ישולם על ידי רשות המסים. עלות המענקים- 3 מיליארד שקל.

מפרי 'צו בריאות העם'. אילוסטרציה (צילום: דוברות המשטרה)

● תוכנית הכשרות: על מנת לאפשר לאנשים שנפלטו משוק העבודה לחזור אליו באופן מהיר ואיכותי, ועל מנת להעלות את הפריון של המשק הישראלי, יוגדלו מספר ההכשרות המקצועיות בסיוע המדינה. עלות המהלך - 200 מיליון שקל.

● פתיחת מסלול מיוחד בקרן להלוואות בערבות מדינה המיועד לעמותות חברתיות בעלות מחזור של עד 4 מיליון שקל, הפועלות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, במסגרתו יינתנו הלוואות בערבות מדינה.

● קיצור תקופת האכשרה לדמי אבטלה: משך הזמן הדרוש לקבל דמי אבטלה יקוצר מ-12 חודשי תעסוקה ל-6 חודשים בלבד.

● מתן דמי אבטלה לעובדים שיצאו לחל"ת. סה"כ סבסוד השכר לעובדים בגין היציאה לחופשה ללא תשלום- 14 מיליארד שקל.

● הארכת הזכאות לדמי אבטלה עד ל-30 באפריל: על מנת לתת מענה סוציאלי לאוכלוסייה, הוחלט להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד 30.4, לכל מפוטר הזכאי לדמי אבטלה שזכאותו מסתיימת בתקופה שמיום 1.3 ועד ליום 30.4.

● מגזר שלישי: קרן סיוע לארגוני המגזר השלישי הנתמכים על ידי המדינה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב בגובה 200 מיליון שקל לטובת סיוע על שמירת רצף פעילות ושימור התשתית הארגונית.

● סיוע תזרימי למשקי בית - דחיית תשלום אגרות ממשלתיות והקדמת תשלומי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי), הניתנים לעובדים העומדים במבחני הכנסה.

סיוע לעסקים בגובה 40.7 מיליארד שקל

● מענק לעסקים בגובה 6 מיליארד שקל.

● הפחתה חדה בארנונה לעסקים בשיעור שנתי של 25%: הפחתה ממוקדת בענפים שנפגעו, במסגרתה העסקים ייהנו משלושה חודשים ארנונה חינם (מרץ-מאי). ההפחתה תמומן על ידי הממשלה והשלטון המקומי. עלות הצעד - 2.7 מיליארד שקל.

● החזר מקדמות מס: בגין פברואר- מרץ (ישולם בשני מהלכים), בעלות של כ- 3 מיליארד שקל.

● פתרונות מימון לעסקים גדולים: בין היתר מוצע להקים קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים שתאפשר לעסקים שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא בין 400 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל, להגיש בקשה לקבלת הלוואה של עד 8% מהמחזור השנתי שלהם. עלות הצעד- 7 מיליארד שקל.

● הקמת קרנות השקעה משות

פות לממשלה ולגופים המוסדיים המיועדות שיסייעו לחברות הישראליות למימון פעילותן.

● הרחבת הסיוע באמצעות קרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים - הרחבת הזכאות לעסקים בינוניים פלוס עם מחזור הכנסות שנתי בהיקף של עד 400 מיליון שקל, הקטנת הביטחונות של בעל העסק ל-5% בלבד שיוכלו להקל על הקושי התזרימי של העסק, ושיפור תנאי הריבית

● מסלולי סיוע לעסקים לרבות התאמות להנחיות משרד הבריאות בדגש על עסקים קטנים ובינוניים (כגון מעבר למכירות מקוונות), ותמיכה של משרד הכלכלה והתעשייה למגזר העסקי – סיוע למגזר העסקי, בדגש על עידוד השקעות, יצוא ותמיכה בעסקים קטנים ובינוניים דרך מערך ייעוץ מסובסד. עלות הצעד- 500 מיליון שקל

● חבילה להפחתת רגולציה - במטרה לוודא רציפות הפעילות העסקית וכן להקל על עסקים באמצעות הפחתת רגולציות לא הכרחיות, יוארכו באופן אוטומטי רישיונות והיתרים, יידחו הוצאות בלתי הכרחיות בגין רגולציה ותבוצע עצירה של רגולציות חדשות המטילות עלות על המגזר העסקי.

● סיוע תזרימי בהיקף של 9 מיליארד שקל (דחיות תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים, אגרות ממשלתיות, הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים).

צעדים אלו מתווספים לצעדים הבאים:

● קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה בסך 8 מיליארד שקל (שהסיוע במסגרתה הורחב בתכנית).

● דחיית דיווחים ותשלומים למע"מ, ארכה בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה, הקלות בדרישה למסמכים והצגת חשבוניות.

תכניות להמרצת משק בגובה 7.7 מיליארד שקל

● פתרונות מימון להייטק - מתן מענה תזרימי לחברות הייטק קטנות ובינוניות. עלות המהלך 1.5 מיליארד שקל.

● שיפור שירות לאזרח באמצעות דיגיטציה בסכום של 300 מיליון שקל לרבות למידה מקוונת.

● האצת פרויקטים בתשתיות - קידום מהיר של שדרוגי תשתית לנוכח חלון הזמן שנוצר מהגבלת הפעילות המשקית בסכום של 1.1 מיליארד שקל, בין היתר יבוצעו פרוייקטי אחזקה חדשים בתחום התחבורה באופן מיידי.

● הקצאת סכום נוסף של 4.8 מיליארד שקל לטובת האצת המשק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר