מאבקי כוחות ומלחמות קרדיטים

הקרבות הפוליטיים בדרך להחזרת תלמידי הישיבות לשגרה

מי ראשי הישיבות והאדמו"רים המעורבים במתווה 'ועד הישיבות' לחזרת תלמידי הישיבות לשגרה, האם תוקם ועדת רבנים שתפעל בנושא ומי מסרב לקחת אחריות? • הקרב על החזרה לשגרה (חרדים, ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
דרעי וגפני. ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הניסיון להביא לחזרתם המדורגת של תלמידי הישיבות ללימודים, כפי שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', ממשיך להעסיק גם היום (ראשון) את ראשי המפלגות החרדיות, ואיך לא - המאבק אף נתקל במאבקי כוחות בין ראשי המפלגות החרדיות.

'כיכר השבת' יצא לעשות סדר: מי ראשי הישיבות והאדמו"רים המעורבים במתווה שהציג 'ועד הישיבות', האם תוקם ועדת רבנים שתפעל בנושא ומדוע הרבנים מסרבים לקחת אחריות על החזרה לשגרה?

עיקרי המתווה שהציג ועד הישיבות לראשי המפלגות החרדיות, כפי שחשפנו, מתווים חזרה לשגרה בכפוף להנחיות משרד הבריאות, בדיקות מקיפות לכל תלמיד, שמירה על ניקיון בפנימייה ובחדרי האוכל, קנסות לבחורים מפרי הנחיות, ופיקוח צמוד של משרד הבריאות.

מי אחראי למתווה - גפני או דרעי?

ביום שישי הוציאה לשכת שר הפנים אריה דרעי הודעה לפיה ראשי הישיבות מעורבים במתווה, עליו עמל השר אריה דרעי בשבועיים האחרונים לקראת הצגתו בפני מועצות גדולי וחכמי התורה. בהודעה נאמר שהמתווה, שכמובן בהנחיית נשיא המועצת ראש הישיבה הגר"ש כהן, היה לעיניו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, אך שמו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי הושמט מההודעה.

מרן הגר"ח קנייבסקי (ללא קרדיט)

בסביבת ח"כ משה גפני פרסמו הודעה במקביל כי ח"כ גפני פועל יחד עם ראשי ישיבות על מתווה שהוצג ואושר על ידי מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי. אחרי שתי ההודעות הללו, ניתן לומר באופן רשמי כי מאבקי הקרדיטים הגדולים בין לשכות הח"כים על החזרה לשגרה, יצא לדרך.

מאבק החצרות

חצרות הרבנים, האדמו"רים וראשי ישיבות מעורבים אף הם במתווה, אלא שמאבקי כוחות מתרחשים לא רק בקרב ראשי המפלגות. כאמור, בהודעת יו"ר ש"ס השר דרעי נכתב כי המתווה, בהובלת ובאישור נשיא מועצת חכמי התורה, היה לעיניו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין.

בנוסף, נכתב בהודעת לשכת השר דרעי כי ראשי הישיבות שהיו מעורבים בהכנת המתווה, ובשיחות בין לשכת השר לוועד הישיבות ולבתי גדולי ישראל הם הגאון רבי יגאל רוזן, הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, הגאון רבי שלום בער סורוצקין והגאון רבי יוסף חברוני.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי בבית מרן הגר"ח קנייבסקי שוקלים להקים ועדת רבנים שתתווה את החזרה לישיבות, כאשר בין הרבנים המיועדים שבידיהם יופקד הנושא הם הגר"ד כהן, הגרי"מ דרוק והגרש"ב סורוצקין.

דרעי אצל נשיא המועצת הגר"ש כהן (צילום: יעקב כהן)

יחד עם זאת, יו"ר ועד הישיבות שוחח בשבוע האחרון מספר פעמים עם בית מרן הגר"ח קנייבסקי ובית ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, כך שעיקר המאבק מתרחש בקרב לשכות הח"כים גפני ודרעי. ל'כיכר השבת' נודע כי השר דרעי שוחח בשבוע האחרון מספר פעמים עם יו"ר ועד הישיבות הרב קאופמן ואף הבטיח כי לאחר אישור גדולי ישראל יניח את המתווה על שולחן הממשלה.

מי שעוד היה מעורב בשבוע האחרון לא מעט הם כ"ק האדמו"רים מגור, ויז'ניץ ובויאן. מקרב ראשי הישיבות, היו לא מעט שניסו ועדיין מנסים לפעול לחזרת הישיבות לשגרה, ביניהם הגאון רבי ישראל לנדא, ראש ישיבת היכל יצחק, הגרמ"ה הירש, הגר"ב ויסבקר, הגרג"י לוי והגר"ד וולפסון.

יצוין, כי המתווה של ועד הישיבות שנשלח לראשי המפלגות החרדיות מבוסס על נוסח והצעות של מספר ראשי ישיבות, כאשר עיקרו מבוסס על מתווה אותו הציג הגרש"ב סורוצקין ראש ישיבת 'עטרת שלמה'.

מסרבים לקחת אחריות

מאבקי הכוחות והמלחמות על הקרדיט לא יסייעו כל עוד בקרב הרבנים וחברי הכנסת מסרבים לקחת אחריות על חזרה מלאה לשגרה. בכיר בעולם הישיבות תיאר ל'כיכר השבת' כי "אף ראש ישיבה או אדמו"ר לא ייקח אחריות על חזרה של הישיבות ללימודים תוך סיכון ממשי לרבנים מבוגרים ובחורים הנמצאים בסיכון". מעבר לכך, הגורם טוען, כי בקרב בתי הרבנים, ישמחו כאשר יבוא ראש ישיבה כזה או אחר שיחליט לקחת על עצמו אחריות לחזרת תלמידי הישיבות לשגרה.

כך או כך, המטרה של ועד הישיבות בראש ובראשונה היא לשים את הישיבות בקדמת הדיונים כמי שאמורים לחזור באופן מדורג לשגרה ולהמשיך להחזיק את עולם התורה.

הגר"ג אדלשטיין (ללא קרדיט)

התנגדות לישיבת הקורונה

בתדרוך לעיתונאים חרדים בשבוע שעבר, הכריז יו"ר ש"ס השר אריה דרעי על הקמת ישיבת "כתר תורה" לחולי קורונה. אלא שמיזם הישיבה בוטל.

ל'כיכר השבת' נודע כי מי שהוביל את ההתנגדות להקמת הישיבה הוא ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שטען כי מדובר במיזם לא חינוכי, כאשר בישיבה אחת יהיו בחורים מרקע שונה כשלא כולם עם חזות והתנהלות של בני ישיבה, דבר אשר יכול להוזיל את המושג ישיבה.

למרות זאת, לאחר התייעצות עם מרן הגר"ח קנייבסקי, עיריית בני ברק הקימה מתיבתא לחולי קורונה במלון כינר שם נמסרים שיעורי תורה ושיחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר