"נצמצם את הקרקס התקשורתי"

תם הדיון הראשון: נתניהו לא יתייצב בבית משפט עד הסוף

עורכי דינו של ראש הממשלה ביקשו דחייה - והדיון הבא ייערך רק בעוד כחודשיים: "צריכים זמן כדי לדעת מה לא יודעים" • נתניהו ושאר הנאשמים לא יצטרכו להתייצב במהלך דיוני הטיעונים (בארץ)

(צילום: לע"מ)

לראשונה בישראל, ישב היום (ראשון) ראש ממשלה מכהן על ספסל נאשמים בבית המשפט, בדיון הקראת כתב האישום בתיקי בנימין נתניהו.

אחרי המאמץ שנעשה על מנת שראש הממשלה לא ייאלץ להתייצב לדיון היום, שנדחה על ידי בית המשפט בתמיכת הפרקליטות, סוכם כי לא יתייצב עוד לדיוני הטיעונים.

השופטת פרידמן-פלדמן שאלה את הפרקליטים בראשות עורך הדין עמית חדד, האם מבחינתם יוכלו לקיים את הדיונים המקדמיים - עד לשלב ההוכחות - ללא נוכחות הנאשמים.

עורך הדין עמית חדד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרקליטי רוה"מ השיבו כי "רוה"מ אמר שיעשה מה שהדין מחייב אותו ולכן הוא כאן. בישיבות האלה אם הם לא יגיעו נצמצם את הקרקס התקשורתי".

עו"ד ליאת בן ארי, מטעם הפרקליטות השיבה כי היא מסכימה. סוכם כי הדיון הבא יתקיים בתאריך 19.7, דיון תזכורת לאחר שהצדדים יצללו לתוך החומרים, לפני שלבי ההוכחות.

לפני הדיון, עלה ראש הממשלה למתקפה (מתוך הפייסבוק הרשמי)

בתחילת הדיון, ביקשו עורכי הדין השונים זמן על מנת להספיק להתכונן להבין את כל חומרי החקירה, חלק מהם, לטענתם, קיבלו רק בשבועות האחרונים.

פרקליטי ראשות הממשלה בראשות עורך הדין עמית חדד טענו כי "יש חשיבות עצומה לשמוע ולראות את הדברים אחד מול השני. כולנו מכירים שבהשמטה של מילה יש הבדל בין הרשעה לזיכוי, לגבינו זה מאות שעות עבודה. יש גם חומרי חקירה שלא קיבלנו מכיוון שבשבוע או בעשרה ימים אחרונים הודיעו לנו על חומר נוסף. היינו עסוקים בלהיערך להיום".

עוד הוסיפו, "היקף חומרי החקירה עצומים. אני לא זוכר משפט בהיקפים כאלה, דוגמה בסיסית זה אם לוקחים עדויות של עדי המדינה ועדי הנאשמים זה אלפי עמודים. בשביל להיות הגון חשבתי שנכון לקבוע ישיבת תזכורת לעוד תקופה לא קצרה כדי שנוכל לצלול פנימה ולתת תשובה מושכלת. אני מדבר על חודשיים שלושה, כיוון שלדעת מה ההיקפים של החומר וכדי להפיק את המוץ מן התבן לוקח זמן רב בהיקפים הללו".

עו"ד ז'ק חן המייצג את שאול אלוביץ' אמר, "מדובר בחומר רב ממדים בתיק ענק. התביעה ששוקדת על התיק כשנתיים וחצי מאז פרוץ החקירה כמובן מכירה את התיק היטב".

עוד התלונן בנוגע לראיונות שהעניקו עדים לתכניות טלוויזיה: "תופעה שאם לא נעמוד עליה כעת שביהמ"ש יורה לתביעה לעבור על כל עדיה ולהזהיר אותם מפני ניהול מקביל של התיק לתקשורת על דרך של ראיונות שנמסרו לתקשורת סוף המשפט מי יישורנו. אנו מבקשים שהמשפט יתנהל דרך בית המשפט הזה. איננו יכולים ובוודאי ביהמ"ש לא ירשה שיעשו איתו תחרות מחוץ לכותלי ביהמ"ש, כאשר עדים אחרים שמתראיינים ומתייחסים לגרסאות שמציגים להם עדים אחרים ובמקרה אחד עד כדי נסיון להביא עד שיחזור בו מגרסה שמסר בעת חקירתו, אנו ניתן ידינו לקרקס. אנו מבקשים מביהמ"ש שיורה לתביעה להורות לעדיה אחד אחד שאסור לו להתראיין ואת דברו יאמר בדוכן העדים כאשר ייחקר בחקירה ראשית ונגדית על ידי נציגי התביעה ועל ידינו".

הוא חשף, "אנו פנינו עם שידור הפרומו לתוכנית ליועמ"ש לממשלה ולממלא מקום פרקליט המדינה והתרענו על כך. נענינו בשלילה. וכעת בלית ברירה אנו עותרים לביהמ"ש מכוח תפקידו להבטיח את התנאים שיתקיים כאן משפט צדק והליך הוגן לנאשמים ושהאמת תצא לאור. אני בטוח שבענין זה התביעה שותפה לעמדתנו שכך צריך לעשות לעדים ולא טוב שעדים יתראיינו ואני מתפלא לתשובה שקיבלנו בענין זה".

אחרי הדיון, נמסר מטעם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי "בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח היום משפטם של ארבעה נאשמים, בהם ראש הממשלה, בפרשות 1000, 2000 ו-4000. התביעה הכללית תנהל את ההליך בתיק זה כמו בכל תיק אחר - באופן מקצועי וענייני ובין כותלי בית המשפט בלבד".

"ישראל היא מדינת חוק. משכך, בית המשפט הוא המקום להשמעת טענות הצדדים, להצגת ראיות התביעה, ולבחינה מדוקדקת של כל טענות ההגנה. שם ורק שם יוכרע דינם של הנאשמים. אנו נמשיך לפעול ללא מורא, גם אל מול הניסיון המופרך לייחס לרשויות אכיפת החוק שיקולים לא ענייניים, ניסיון שאותו יש לדחות מכל וכל. נמשיך לפעול בהגינות ומתוך העיקרון שהכל שווים בפני החוק; זו מחויבותנו לאזרחי מדינת ישראל".

לאחר הדיון סיכם פרקליטו של נתניהו עו"ד עמית חדד ואמר ל'כיכר השבת': "אנחנו בפתחו של הליך משפטי ארוך , אני בטוח שבסיומו של ההליך, ייצא ראש הממשלה כשהוא זכאי, חף מפשע".

תיעוד ממשפט נתניהו. צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר