תקדים בעייתי

בג"ץ: למרות טעות המדינה, היישוב מצפה כרמים יפונה

לאחר כעשור של עינוי דין, הכריע בג"ץ את גורלו של היישוב מצפה כרמים, הסמוך לכוכב השחר, וקבע כי למרות שטעות של המדינה גרמה לתסבוכת, יש לפנותו בתוך שלוש שנים (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר כעשור של עינוי דין, בג"ץ מפרסם היום (חמישי), את פסק הדין בעניין היישוב מצפה כרמים, בו הוחלט כי היישוב יפונה בתוך שלוש שנים. השופטים הטילו את האחריות על המדינה שהייתה חלק מתכנון היישוב והעברתו לידי התושבים, למרות היותו על אדמות פלסטיניות פרטיות על פי החוק. השופטים וקבעו כי לתושבים יינתנו שלוש שנים למציאת מקום חלופי על אדמות מדינה.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כתבה בפסק הדין: "יינתן על ידינו צו מוחלט המורה כי תופסק כל פעילות בנייה והכשרת הקרקע בחלקות 13 ו-23 בגוש מס' 19 באדמות הכפר דיר ג'ריר ותימנע הקמתם של מבנים בלתי חוקיים במקום".

"כמו כן, יינתן צו מוחלט המורה שהמבנים המצויים בחלקות האמורות שנבנו שלא כדין יפונו, אך זאת לאחר שיימצא למחזיקים בתוך 36 חודשים מיום מתן פסק הדין מענה חלופי ראוי והולם בדרך של הקצאת קרקע חלופית ומבנים חליפיים או העתקת המבנים הקיימים אליה".

הנשיאה כתבה, כי "אין להקל ראש במשמעות הקשה והכואבת של החלטה זו עבור התושבים שהשתקעו במצפה כרמים והקימו בו בית, משפחה וקהילה"

בהמשך, הפנתה חיות אצבע מאשימה למדינה ולהסתדרות הציונית: "במידה רבה, מצב הדברים שנוצר במקרה זה רובץ לפתחה של המדינה ושל ההסתדרות הציונית, ובהינתן המסקנה כי לא ניתן להחיל במקרה זה את הוראות סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי, אין מנוס מן התוצאה שאליה הגענו".

מאחז מצפה כרמים, שנמצא בתחום היישוב כוכב השחר שבמזרח הרי בנימין, אך מתנהל כיישוב עצמאי, הועתק למקום בו הוא נמצא בשנת 1999 בהסכמת הממשלה. החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית למתיישבי המאחז מעמד של בר-רשות, מתוך הנחה שהמקרקעין הוקצו להסתדרות הציונית כדין.

רק בשנת 2011 הוגשה עתירה לבג"ץ נגד תוכנית המתאר והבנייה במקום, בטענה ששתי חלקות בתחום המאחז הן חלקות פרטיות של העותרים הערבים. בתחילה נטען כי "תקנת השוק במקרקעין" תאפשר לתושבים לשמור על בתיהם, בשל העובדה שהעסקה נעשתה בתום לב בשל הטעות כי מדובר ברכוש ממשלתי.

הדיון בנושא ארך עשור והתושבים זעמו על עינוי הדין בשל העובדה שבינתיים לא הותר להם להניח אפילו קרוואן במקום. אך היום כאמור, הורה בית המשפט הגבוה לצדק על פינוי חלק מהבתים ביישוב בתוך 3 שנים בדעת רוב של 2 נגד 1 בטענה שהבתים נבנו על קרקע פלסטינית פרטית.

לא ברור עדיין איך פסק הדין ייתקבל במערכת הפוליטית וסביר להניח שבימין לא יאהבו את העובדה שבג"צ מביא לפינוי יישוב בן 20 שנה בעקבות טעות של המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר