הצעד שנתפס כ"מרד"

אחרי התפטרות ליצמן; מתחמם הקרב בתוך 'יהדות התורה'

ליצמן התפטר מבלי לעדכן את חבריו, הבטיח שחסיד גם יתפטר - אך זה לא קורה. בנתיים, אשר קורא לו "לחזור בו" והקרב - האם ברוכי יישאר ח"כ, מתחמם. וגם, מדוע 'יתד' התעלם מההתפטרות? (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
יעקב ליצמן (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

התפטרותו של שר השיכון יעקב ליצמן מהממשלה - תוך הישארותו בקואליציה, בגלל הסגר שיחל בערב ראש השנה ויימשך עד לאחר חג הסוכות, אמנם כמעט ולא עורר דרמה, אך מסתבר כי בתוך 'יהדות התורה', הצעד מעורר מהומה ומחדש את הקרבות הפנימיים.

דוגמה לכך ניתן לראות בסיקור של היומונים המפלגתיים את הצעד הפוליטי. בעוד 'המודיע' מדווח על ההתפטרות, ב'יתד נאמן', ביטאון 'דגל התורה', אין שום אזכור למהלך.

ל'כיכר השבת' נודע כי הדממה הליטאית נובעת מכמה סיבות, הראשונה, הוראתו הישירה של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שלא לדווח על-כך בעיתון, בכדי לא לתת לגיטימציה למהלך שמתפרש כמרד נגד הסגר.

זאת ועוד, יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, לא עודכן כלל בצעד המתגבש, והופתע לשמוע על ההתפטרות יחד עם כל עם ישראל. למרות זאת, אמש מיהר גפני להוציא הודעה לתקשורת בה נאמר: "שוחחתי עם ידידי הרב ליצמן ואמרתי לו בשם חברי סיעת דגל התורה שאנו מצטערים על התפטרותו מהממשלה. כולנו תקוה שהנסיבות ייפתרו והוא יוכל לשוב לתפקידו במהרה".

הקריאה של יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת)

לצד זאת, למרות ההבטחה המפורשת של ליצמן לח"כ החמישי של 'דגל התורה', אליהו ברוכי, כי ח"כ אליהו חסיד, איש הסיעה המרכזית, יתפטר בעקבות ליצמן - כך שברוכי לא ייפלט מהכנסת עם חזרתו של ליצמן לכנסת, עד כה חסיד לא התפטר, והקרב בין הסיעות, מתחמם. "למה שאנחנו נדווח על הצעד שנעשה שלא על דעתנו ועוד עלול להוציא את אחד הח"כים שלנו מהכנסת?", תוהה באוזננו בכיר ליטאי.

כשניסינו לבדוק בסיעה המרכזית, מדוע ח"כ אליהו חסיד לא מתפטר מהכנסת, הרי ליצמן הבטיח זאת במפורש בשיחת טלפון עם ח"כ ברוכי, השיבו לנו שם בזה הלשון: "אז הבטיח, הוא כבר לא מאן דאמר".

בנתיים, ב'דגל התורה' טוענים: "ברגע שליצמן חוזר לכנסת, זה יוציא את ברוכי ושוב זה יפר את האיזון בין הסיעות ביהדות התורה, שכן יהיו חמישה ח"כים לאגודת ישראל מול ארבעה לדגל התורה, וזה נוגד את ההסכם".

ל'כיכר השבת' נודע כי מאחורי הקלעים יש מי שמנסה להוביל מהלך, לפיו, ח"כ יעקב טסלר או ח"כ ישראל אייכלר ימונו לסגן שר החינוך וסגן השר מאיר פרוש יעבור למשרד השיכון, וכך אחד מהם יתפטר מהכנסת וברוכי יישאר ח"כ.

אלא שבסביבת ליצמן מתנגדים לכך ומעדיפים לשמור את התיק בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר הסמכויות נותרות בידיהם, באמצעות השארתו של מוטי בבצ'יק בתפקיד ראש המטה, המנהל בפועל את המשרד.

במידה וכך יישאר המצב, סגן השר אורי מקלב, שחשקה נפשו לחזור לכנסת יודיע כי במידה ואחד מח"כי אגודה לא יתפטר, הוא יחזור לכנסת וכך אליהו חסיד - יצא, והשוויון יחזור.

ישי כהן ואבי רבינא באולפן 'כיכר' על ההתפטרות

יצוין כי החוק הנורבגי מאפשר להתפטר רק פעם אחת, כך שבמידה ועד 48 שעות מרגע ההתפטרות מהממשלה, ליצמן לא יחזור בו - הוא לא יוכל לשוב ולהתפטר במסגרת החוק הנורבגי.

ב'דגל התורה' מוסיפים ואומרים כי "עד עכשיו כל אחד קיים את מה שהבטיח, עד שבא ליצמן והפר את האידיליה כשהתפטר בלי לשאול אף אחד. כעת, האיזון בין המפלגות הופר ואנחנו לא מוכנים לכך". ב'דגל' מבהירים ל'אגודה': "תחלקו ביניכם את השיכון כך שנשאר עשרה ח"כים - כולל ח"כ אליהו ברוכי. אם אתן לא מעוניינים, תביאו את התפקיד ליצחק פינדרוס או ליעקב אשר, שאחד מהם ימונה לסגן שר השיכון כדי שיוכל להתפטר מהכנסת במסגר הנורבגי, לטובת ברוכי".

לצד הסאגה מול 'דגל התורה', גם ב'שלומי אמונים' לא מתלהבים יותר מדי מההתפטרות של ליצמן, לאחר שסגן שר החינוך, מאיר פרוש, לא היה שותף למהלך, כאשר גם דעתו היא כי ההתפטרות עשויה להזיק למאבק על חוק הגיוס.

בעקבות כך, בעיתון 'המבשר', ביטאון 'שלומי אמונים', רק מיטיבי לכת הצליחו למצוא את הידיעה המדווחת על ההתפטרות של ליצמן, איש שם בעמוד הפנימי של העיתון.

בהקשר הפנים-סיעתי, הצעד מעורר לפרש כאב ראש לא קטן, שכן מלכתחילה הוא היה מעדיף להחזיק את התיק, וכעת, ספק אם ישחרר את התיק לעמיתיו לסיעה, מויז'ניץ או מבעלזא.

בנתיים, בכיר בסיעה המרכזית אומר ל'כיכר השבת' על אי ההתפטרות של ח"כ אליהו חסיד כי "לא קיימת מציאות שלא יהיה ייצוג בכנסת לחסידות הגדולה בישראל". מעבר לכך, הוא מזכיר שחסיד לא רק נציג הסיעה המרכזית, אלא הוא מונה על תקן יורשו העתידי של ליצמן, וככזה עליו להישאר ולמלא את מקומו.

בסיור שנערך לאחרונה בבית המדרש הגדול של גור לקראת הימים הנוראים עם הפרויקטור למגזר החרדי רוני נומה, ניתן היה לראות את מוטי בבצ'יק, עוזרו של ליצמן וח"כ אליהו חסיד, בעוד ליצמן עצמו נעדר מהסיור.

גורמים בחצר גור מצביעים על ההתרחשויות הללו כקץ דרכו הפוליטית של ליצמן שהבטיח בשיחות סגורות: "אני לא חוזר להיות שר".

בתוך כך, הבוקר, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, קרא לשר ליצמן לחזור בו מהתפטרותו: "אני מקווה שההתפטרות לא תצא לפועל בסוף. הייתי בכמה ישיבות סיעה בהן השר ליצמן דיבר על כך שהוא מתריע כבר שבועות על כך שהסגר ייפול על תקופת החגים כולה ולא רק על חלקה עם כל ההשלכות שהן לא רק דתיות. בתי הכנסת בחגים הם לא רק מקום לחרדים אלא של כל עם ישראל.

"אני מחזק את ידיו כי אני לא מכיר הרבה אנשים שמתפטרים על רקע ערכי ועדיין יש לו משרד שחשוב לתועלת המדינה כולה, ומצוקת הדיור מחריפה מאוד בקרב זוגות צעירים כמו גם בציבור החרדי. אני קורא לו לחזור בו מההתפטרות ולחזור לממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר