5 סימנים לכך שאתם סובלים מדיכאון חורף
(צילום: Máximo from Pexels)
אאא

דיכאון חורף שכיח פחות בישראל ונפוץ יותר במדינות בהן שעות החושך ארוכות יותר, אך זו תופעה קיימת הפוגעת במעל מאה אלף איש בארץ בכל שנה, וגורמת לדכדוך, חוסר חשק, עייפות ונטייה לצריכת מאכלים מתוקים.

תסמיני הדיכאון מתחילים להופיע בסוף הסתיו עד לשבוע הראשון של אפריל. נשים נמצאות בסיכון גבוה מגברים ללקות ב-"הפרעה רגשית עונתית", כלומר דיכאון חורף בלשון מקצועית.

במהלך החורף, כל אחד חווה מידי פעם תחושות של אי נוחות כללית וירידה במצב הרוח, אך אם אתם סובלים מהתסמינים הבאים - כדאי שתבקרו רופא:

אתם ישנים הרבה יותר מהרגיל

אין כמו התכרבלות ממושכת בפוך מחמם כשהרוחות סוערות בחוץ, אך כשזה הופך להרגל קבוע - כדאי לבדוק אם יש לך סיבה נוספת. דיכאון חורף מגביר את רמות המלטונין - "הורמון השינה" - בגוף.

תוספת של שעתיים או יותר לשעות השינה שלכם ובאופן כללי, בילוי ארוך יותר מהרגיל במיטה - אמורים להדליק נורה אדומה.

איבדתם עניין בפעילויות פנאי מהנות

אחד מתסמיני ההיכר של הדיכאון הוא איבוד עניין בפעילויות פנאי, חוסר חשק באירועים חברתיים ומצב כללי אדיש.

אתם חווים חשק מוגבר לפחמימות

קשה לעמוד בפני צ'יפס, בכל שעה שהיא ביממה, אך דיכאון חורף עשוי להגדיל פי עשר את החשק לפחמימות, לפי מחקרים. פרט מעניין הוא שדיכאון חורף מגביר צריכת פחמימות ומתוקים, לעומת דיכאון קיץ שדווקא מדכא את התיאבון וגורם לירידה במשקל.  

עייפות מתמשכת

זהו מצב שהעייפות "נדבקת" אליכם ואתם פשוט לא מסוגלים להתנער ממנה. העייפות מורגשת באופן פיזי וכל תנועה כרוכה בתחושת כבדות מעיקה.

התקוטטות עם הקרובים אליכם

הדיכאון מגדיל תחושות אומללות ורחמים עצמיים, כך שהרגלים קטנים ומעצבנים של האנשים סביבכם, עליהם אתם משתדלים להבליג בדרך כלל, זוכים לתגובות קיצוניות יותר.