לא מחסור בסידן: למה נוצרים כתמים לבנים על הציפורניים

שמתם לב לכתמים לבנים שמעטרים את הציפורניים שלכם? יכולות להיות לכך שלל סיבות. אז מתי כדאי לעבור הלאה לסדר יומכם ומתי מוטב לגשת לרופא בהקדם האפשרי? הנה כל התשובות (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הציפורניים משתנות עם הזמן. הן עשויות מחלבון המכונה אלפא-קרטין שמספק מעטה הגנה לעור שמתחתיהן ויכולות לשמש אינדיקציה לבריאות הכללית שלכם. כלומר, חשוב לדאוג להן ולשים לב לשינויים שחלים בהן.

אם אחד מהשינויים האלה הוא במקרה כתמים לבנים, זה יכול להיות סימן שאתם צריכים להאט את הקצב של החיים או לקחת הפסקה ממניקור הג'ל, במקרה של נשים. אבל מאיפה בדיוק הם מגיעים - ובאיזה שלב כדאי לבקר אצל איש מקצוע רפואי? המשיכו לקרוא ותקבלו את כל הפרטים.

ראשית, מהם כתמים לבנים על הציפורניים?

"כתמים לבנים (המכונים טכנית 'לויקוניכיה נקודתית') נוצרים על ידי משקעי קרטין של הציפורן", מסביר ד"ר פול ג'רוד פרנק, רופא עור. הוא מציין כי לויקוניכיה יכולה להופיע גם כקווים לבנים על פני הציפורן (רוחביים או מפוספסים) או בתחתית (לוקוניכיה אורכית).

מה גורם לכתמים לבנים על הציפורניים?

בניגוד לדעה הרווחת, כנראה שלא מדובר במחסור בסידן. "כתמים לבנים על הציפורניים הם בדרך כלל סימן לנזק בשורש הציפורן הקשור ליובש או טראומה", אומר ד"ר פרנק. אנשים שכוססים ציפורניים נוטים לסבול מהסימנים הללו וכן נשים שנהנות לעתים קרובות ממניקור ג'ל, שפוגע בקרקעית הציפורניים. לעתים רחוקות מאוד זה יהיה מחסור במינרלים מסוימים כמו אבץ וסידן.

הוא מוסיף שכתמים לבנים יכולים גם להיגרם על ידי גן אוטוזומלי שעובר בתורשה (המצב נקרא Total Congenital Hereditary Leukonychia), בעוד שאחרים יכולים להצביע על זיהום פטרייתי או תגובה אלרגית ממרכיבי מניקור אקרילי או ג'ל. סביר להניח שהמצב האחרון יראה כמו כתמים לבנים מפוזרים, בעוד שטראומה צריכה להיות נקודה מרוכזת אחת.

ולמרות שזה לא סביר, הם יכולים גם להיות סימן לבעיות בריאותיות חמורות יותר, חס וחלילה, כגון מחלות לב, אי ספיקת כליות או דלקת ריאות. אם אתם חושדים שזה המקרה, התייעצו עם הרופא שלכם באופן מיידי.

כיצד ניתן למנוע כתמים לבנים על הציפורניים?

כדי לשמור על ציפורניים נקיות, ד"ר פרנק מציע להקפיד שישארו לחות (שמן לציפורן מחולל פלאים), להימנע מכסיסה והתנהגויות מזיקות אחרות ולקחת הפסקה בין מניקור אחד לשני, במיוחד אלה הכוללים שיוף, מריחת לק ג'ל ואקריליק. "נסו לתזמן שבועיים חופש בין טיפול אחד לשני ולהיצמד למכונים שמשתמשים בכלים מעוקרים. אם אתן חושדות שהכתמים הם תוצאה של אלרגיה, אולי כדאי גם להימנע מלק או הדבקה, בהתאם למה שאתן אלרגיות אליו".

איך נפטרים מכתמים לבנים בציפורניים?

אם התוצאה היא טראומה, ד"ר פרנק אומר שבדרך כלל תצטרכו לתת לציפורניים שלכם פשוט לצמוח החוצה. "אם זו תגובה אלרגית, הימנעו מהאלרגן, כאמור", הוא אומר. "אם אתם מאמינים שזו יכולה להיות פטריה (במקרה כזה אתם עשויים להבחין גם בהתעבות של הציפורן), מוטב שתבקרו את רופא העור שלכם ותקבלו תרופה נגד פטריות".

זה גם תמיד רעיון טוב לאכול מזונות שעשירים בוויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות, על מנת להועיל לבריאות הציפורניים הכללית. דהיינו: סלמון, ביצים, בשר רזה וירקות.

מתי כדאי לפנות לטיפול רפואי?

אם הכתמים הלבנים שלכם נדירים וקשורים לפציעה בציפורן, אין צורך לפנות לאיש מקצוע. עם זאת, במידה והסיבה אינה ידועה והכתמים הלבנים מחמירים, ד"ר פרנק מציע לבקר אצל רופא עור בעל מוניטין שיוכל לעזור לכם להעריך אם זו יכולה להיות תוצאה של תורשה ולרשום לכם תוכנית טיפול מותאמת אישית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר