מחקרים ובדיקות

דאגה בציבור החרדי: הקורונה פוגעת בפריון

אמנם מדובר במחלה צעירה יחסית, אך מחקרים שנערכו מעלים חשש גדול כי הידבקות בנגיף יכולה להביא לפגיעה בפוריות. ד"ר ברק: "יש חשש כזה וכדאי מאד להישמר" (בארץ)

(צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

חשש כבד בציבור החרדי שרבים מצעיריו חלו בנגיף הקורונה כי הנגיף יכול לגרום לבעיות פוריות. אמנם מוקדם מידי מלקבוע באופן וודאי שכן מדובר במחלה "צעירה" יחסית, אך המומחים חוששים כי נגיף הקורונה יכול לגרום גם לבעיות פוריות בקרב גברים שנדבקו בו, גם אם מצבם לא היה קשה בעת המחלה. מידע זה אמור להרתיע את אותם המבקשים להידבק בכוונה בנגיף המסוכן מתוך מחשבה ש"עדיף לסיים עם זה".

מחקר שפורסם כבר לפני כחצי שנה באתר כתב העת "Nature Review Urology" מציין, כי וירוס הקורונה נקשר לריריות האיברים הזכריים ושם הוא "מתבצר".

"נראה כי מערכות הרבייה הזכריות רגישות במיוחד לווירוס. בחלק מחולי הקורונה ניכרו שינויים משמעותיים בהורמונים הגבריים, באופן המרמז על שינוי בתפקוד האיברים", מציינים במחקר. רמות ההורמונים הזכריים היו נמוכות משמעותית בקרב חולי קורונה מאושפזים לעומת בריאים. הרופאים שערכו את המחקר ציינו כי מדובר בדפוס שאינו מאוד אופייני למחלות ריאה שגרתיות, מה שמלמד על הסכנה הגדולה של הווירוס ייתכן גם לטווח ארוך.

דגימות שנלקחו משישה גברים חולים שנפטרו מקורונה הראו, כי מערכות הרבייה נפגעו במגוון אופנים כולל דלקות ומוות של תאים ופגיעות נוספות. הפגיעה אותרה בכלל שישה הנפטרים, והיא לא בהכרח נפוצה בנפטרים ממחלות אחרות. יצוין, כי מדובר במרחב דגימה קטן למדי וכי יש צורך במחקר רחב יותר כדי לקבוע כי אכן מדובר בתופעה כוללת לחולי הקורונה.

החוקרים מסבירים, כי הווירוס נקשר במיוחד לריריות באזורי האיברים הגבריים ולכן הם יכולים להיפגע גם ממערכת החיסון שעלולה לפגוע בהם כחלק ממלחמתה בנגיף.

במאמר שפורסם ממש לאחרונה בכתב העת הרפואי "fertility and sterility", בדק את התסמינים ארוכי הטווח שחווים גברים שנדבקו בקורונה. 19% מהמשתתפים שנשאלו במחקר על סימפטומים שחוו - העידו על כך שהרגישו מחושים באבריהם תוך כדי המחלה. מבדיקה פיזיולוגית שעברו משתתפי המחקר עלה כי ישנה ירידה של 50% בערכי איכות הפיריון של אלו שנדבקו בקורונה וחלו באורח בינוני-קשה, בהשוואה לקבוצה שחוו את הקורונה בתסמינים קלים.

פרופ' דן אדרקה, רופא בכיר במכון האונקולוגי בבית החולים שיבא תל-השומר, אמר לחדשות 12, כי "מהנתונים שהצטברו במחקרים עולה, כי אכן אצל חלק מחולי הקורונה נצפתה ירידה בפוריות. אצל חולים שנפטרו מהקורונה ועברו ניתוח לאחר המוות התגלתה פגיעה באברים הגבריים". הוא סייג, כי "גם נגיפים אחרים ידועים ככאלו המסוגלים לפגוע במערכות אלו, כך שנגיף קורונה אינו יוצא דופן בנושא זה".

מה שמלמד ומוכיח לדברי הרופאים את התיאוריה שהנגיף נתפס דווקא בריריות האיברים הגבריים, היא העובדה שגברים מתים כמעט פי 2 מנשים במקומות רבים. כמובן שצריך לסייג ולהדגיש כי יכולות להיות לכך סיבות נוספות דוגמת, שיעורי עישון שגבוהים יותר בקרב גברים, דבר הידוע כגורם סיכון במחלת הקורונה וכן בעיות לב רבות יותר של גברים בגילאים צעירים יותר מנשים.

בנוסף, מחקר קטן שנערך בהודו הראה, כי הגברים מחלימים מן הווירוס תוך שישה ימים בממוצע, לעומת ארבעה ימים אצל נשים. החוקרים מעריכים, כי ייתכן כי הווירוס נאחז היטב במערכות האיברים הגבריים, ולכן קשה יותר למערכת החיסון לסלקו מגוף החולה.

ד"ר שלומי ברק, מנהל יחידת IVF בביה"ח אסותא אשדוד, ומנהל המרכז הרב תחומי לפריון האשה והגבר מסביר בראיון ל'כיכר השבתק, כי לצד כל המחקרים שמתמקדים בקורונה, "הדבר הראשון שחשוב לדעת, הוא שהקורונה אינה שונה מכל מחלה אחרת המלווה בחום, העלולה להשפיע באופן זמני על פוריות הגבר, למשך זמן של שישה עד עשרה שבועות מתום המחלה. לכן, יש להתחשב בכך כאשר מתכוננים לבצע בדיקה לצורך אבחון".

ד"ר ברק מציין, כי הדבר נכון בוודאי גם ביחס לטיפולים אחרים שלאחריהם חשוב להמתין לפחות שישה שבועות טרם הפעולה, כדי לתת לגוף להתאושש ולחזור לעצמו מבחינת יכולת הפוריות.

ביחס לשאלה האם לנגיף הקורונה השפעה מעמיקה יותר על נושא הפוריות , הוא מצביע על כך שמחקר מסוים מצביע על שינוי בפרופיל ההורמונלי בקרב גברים שחלו בנגיף, וכן בנתיחה שלאחר המוות, נראתה המצאות של הנגיף והשפעה של דלקת על המערכת הגברית. "עם זאת, קשה לענות על השאלה האם מדובר בפגיעה זמנית בלבד, או משהו מעבר לכך ובכל מקרה מומלץ להישמר ולחשוש מפני נזק אפשרי שכזה", אומר ד"ר ברק.

הכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט משותף של 'כיכר השבת' ומשרד הבריאות כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר