האישה שעושה היסטוריה

האריס, סגנית הנשיא: תומכת ב'מדינת פלסטין', נגד ה-BDS

בת המיעוטים שתכהן לראשונה כסגנית נשיא ארה"ב, סבורה כי סיפוח יו"ש פוגעני, מאמינה שהתמיכה בישראל צריכה להיות חוצת מחנות, בעד 'הסכם הגרעין' והתחתנה עם... יהודי • פרופיל מורכב (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
"הדמוקרטיה היתה בסכנה"; האריס בנאום הניצחון (צילום: מתוך הפייסבוק הרשמי)

בין השיאים שנרשמו בבחירות הללו לנשיאות ארה"ב, ניתן לציין לצד מספרי השיא של המצביעים והתנהלותו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, גם את העובדה כי זו הפעם הראשונה בה תכהן אישה כסגנית הנשיא: קמלה האריס.

בישראל מצפים בדריכות למידת השפעתה על הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שככל הנראה תהיה גדולה משל סגני נשיאים קודמים בארה"ב, זאת לאור עמדתה הברורה יותר יחסית לביידן בסוגיות רבות.

אז מי את, קמלה האריס בת ה-56, שנאומה הסוחף והרגשי שנשאה לצד ג'ו ביידן, במסיבת הניצחון, השתלט ביממה האחרונה על הכותרות בארה"ב?

בעיר אוקלנד שבמדינת קליפורניה נולדה קמלה, בשנת 1964, בבית חצי הודי-חצי אפריקני. אמה טמילית, ממדראס שבהודו, ואביה ג'מייקני ממוצא אפריקאי. שמה הפרטי נבחר גם בשל היותו מבטא את מוצאה ההודי.

כשבגרה, התקדמה בקריירה משפטית בת מספר שנים, שהגיעה עד למשרה הנחשבת של התובעת הכללית בקליפורניה. את שאיפותיה הפוליטיות ביטאה האריס לראשונה בינואר 2015, כאשר הכריזה על התמודדות לסנאט של ארה"ב בבחירות בשנה שאחרי.

היא אכן ניצחה, זכתה במקום הראשון בפריימריז הפתוחים בקליפורניה שנערכו ללא זהות מפלגתית, ובינואר 2017 החלה את כהונתה בסנאט מטעם המפלגה הדמוקרטית.

את המכה המוראלית המשמעותית ביותר עד כה ספגה קמלה האריס בתחילת המרוץ לבחירות האחרונות. היה זה כאשר התמודדה בבחירות המקדימות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, תחת הסיסמה "למען העם", וסקרי דעת הקהל הורו בעקביות על תמיכה שולית בה.

עם ביידן. תכהן כסגניתו (צילום: shutterstock)

בשל כך נאלצה לבסוף להודיע, בדצמבר שעבר, על פרישתה מהמירוץ, אך בדרך הספיקה להטמיע את שמה בתודעה הציבורית, ולמשוך בדרך אגב את תשומת ליבו של אחד, ג'ו ביידן.

כבר בחודש אפריל, כאשר הועלה בפניה הרעיון לכהן כסגניתו של ביידן במירוץ לנשיאות, הגיבה האריס כי "זה יהיה לי לכבוד". בהמשך רעיון זה צבר תאוצה בעקבות פרשת הריגתו של של ג'ורג' פלויד השחור בידי שוטרים לבנים והמהומות שפרצו בעקבות כך בטענה לגזענות, זאת בשל היותה אפרו-אמריקנית.

ואכן, באוגוסט האחרון הודיע ביידן על בחירתו בה, שאמש הפכה אותה לאישה הראשונה שתכהן כסגנית נשיא ארה"ב, ועוד כזו שאחד מסמליה הוא היותה בת מיעוטים.

ההקשר היהודי

בן זוגה של קמלה האריס הינו יהודי בשם דאגלס אמהוף, עורך דין במקצועו, בנם של מייקל (מרדכי) וברברה מברוקלין, שכמיליוני יהודים אחרים ביבשת אמריקה בחר למרבה הצער להתבולל. בני הזוג מגדלים יחדיו את שני ילדיו מנישואיו הראשונים, ומחזיקים בהון אישי הנאמד בכ-5.8 מיליון דולר.

האריס מקושרת ליהודים הרבים המהווים חלק מהדרג הבכיר, העשיר והמשפיע, במפלגה הדמוקרטית, ומוערכת מאוד בקרב חברי ארגון ג'יי סטריט המזוהה עם עמדות השמאל הישראלי.

לאחר הטבח בבית הכנסת 'עץ חיים' בפיטסבורג, בו נרצחו בשבת 11 מתפללים, יצאה בגינוי חריף לאנטישמיות. בשנת 2018, בנאום שנשאה בעצרת אייפא"ק, אף סיפרה כי זוכרת מנערותה את איסוף הכספים לנטיעת עצים בישראל עבור קק"ל (הקרן הקיימת לישראל).

הדאגה בישראל

העמדות שהביעה בעבר האריס מעוררות חשש בממשלת נתניהו, בעיקר בהקשר האיראני. בעבר תמכה במופגן בהסכם הגרעין שיזם הנשיא ברק אובמה בין מדינות המערב לבין איראן, וכאשר ארה"ב יצאה מההסכם בהוראת הנשיא טראמפ, אמרה כי "זה גורם מבוכה לבעלות בריתה של ארצות הברית".

מספר פעמים, לאחר מבצע ההתנקשות של ארה"ב בארכי-טרוריסט האיראני קאסם סולימאני, תהתה האריס בקול על התבונה שבמהלך זה בשל החשש כי הוא יצור הסלמה צבאית בין איראן לארה"ב.

בסוגיה הפלסטינית נחשבת האריס לסמן שמאלי, אם כי לא קיצוני ביחס לאחרים במפלגה הדמוקרטית. בראיון שהעניקה בקמפיין הבחירות הנוכחי לערוץ תקשורת ערבי במישיגן, מדינה בה הקול הערבי בולט, הצהירה כי ממשל ביידן יחזיר את הסיוע ההומניטארי לחמאס בעזה, יחדש את הסיוע לפלסטינים - שטראמפ עצר בשל השימוש בכספים לצורכי טרור - ויפתח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים.

עם ברק אובמה ורעייתו (צילום: מתוך הפייסבוק הרשמי)

לצד זאת, משתתפי כנס אייפא"ק לא יכולים לשכוח את התנגדותה העקבית לתנועת החרם על ישראל (BDS), ואת הדברים הפרו-ישראלים שהשמיעה בפניהם בשנת 2017. "אני מאמינה שישראל לעולם לא צריכה להיות נושא למחלוקת מפלגתית. אעשה כל שביכולתי להבטיח תמיכה דו-מפלגתית רחבה בביטחון ישראל ובזכותה להגנה עצמית", הכריזה האריס.

"ההחלטה הראשונה שאותה יזמתי, כסנאטורית, הייתה להילחם בהטיה אנטי-ישראלית באו"ם (שגינה את איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים)", הוסיפה האריס בעצרת, תוך שהיא שבה על תמיכתה ב"פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אליו צריך להגיע במשא ומתן בהסכמת שני הצדדים".

במכתב ששיגרה לנשיא היוצא, דונלד טראמפ, בחודש יוני האחרון, נימקה את התנגדותה ליוזמת החלת הריבונות הישראלית על שטחי יהודה ושומרון, שהופיעה ב'תכנית המאה' שפרסם. "הסיפוח פגע בסיכויים להשגת פתרון של שתי מדינות באמצעות משא ומתן", כתבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפגש עם קמלה האריס בישראל, בפעם האחרונה לפני כארבע שנים, בביקור בו הגיעה גם לכותל ל'יד ושם' ולבית המשפט העליון, צפוי לפגוש בה שוב בעתיד הלא רחוק, כסגנית נשיא ארה"ב.

ניקי היילי בנאום תקיף למען ישראל. תתמודד מול האריס? (צילום: האו"ם, תרגום: 'ישראל שלי')

אופי תפקידה הרם, אליו תיכנס בעוד כחודשיים, יקבע גם את המשך הקריירה הפוליטית של מי שכבר מוזכרת על ידי הפרשנים הפוליטיים כמועמדת לדבר האמיתי: תפקיד נשיא ארה"ב. מולה, יתכן, תפגוש אישה אחרת, שעמדותיה אהודות יותר בישראל - ניקי היילי הרפובליקנית, אף היא בת למהגרים מהודו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר