גאווה ישראלית

ל-80 ישראלים שהתחסנו בחיסון אין תופעות לוואי משמעותיות

עשרות הישראלים, שהתחסנו בחיסון הישראלי, דיווחו כי מאז החיסון אין להם תופעות לוואי משמעותיות. בעוד יותר מחודש יחל השלב השני בניסוי. הצפי לחיסון: כבר בקיץ הקרוב (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
החיסון בהדסה (צילום: אבי חיון)

בצל הדיווחים מרחבי העולם, על הצלחות בפיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה. 80 ישראלים שהתחסנו בחיסון של המכון הביולוגי, דיווחו שאין להם תופעות לוואי.

על פי הפרסום ב-YNET, 80 ישראלים שהיו הנסיינים של החיסון הישראלי מבית המכון הביולוגי, דיווחו כי אין להם תופעות לוואי משמעותיות.

אמנם, חלק המתחסנים, דיווחו על תופעות לוואי קלות, כמו חום גבוה, אדמומיות והרגשת כאב במקום הזריקה - אך התופעות הללו חלפו לאחר זמן קצר.

לאחר ההצלחה, בעוד יותר מחודש, השלב השני בניסוי החיסון יצא לפעולה, ולפי לוח הזמנים, החיסון יהיה מוכן כבר בקיץ הקרוב.

הנסיין הראשון, שגב הראל, בלילה שלפני החיסון (צילום: המרכז הרפואי שיבא בתל השומר)

בינתיים, המתחסנים נשארים תחת השגחה צמודה ומעקב הכולל בדיקות רפואיות ובדיקת דם, אחת לשבועיים - למשך כל החודשים הקרובים.

בשבועיים הקרובים, יצטרפו עוד 17 ישראלים לניסוי בחיסון של המכון הביולוגי, ובעוד מספר שבועות, כאשר עוד בתי חולים יצטרפו לניסוי, יתחסנו עוד כ-2,000 ישראלים, נוספים.

במסיבת עיתונאים שנערכה בבית החולים כאשר החל הניסוי הראשון, אמר ראש הממשלה נתניהו: "באתי לכאן עם שר הביטחון, שר הבריאות, עם סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות".

"אני מבקש קודם כל להודות לכם - לך פרופ' קרייס, ולרופאים ולרופאות המצויינים שיש כאן ולכל הצוות הרפואי ב'שיבא'. ביקרתי כאן בפברואר וכבר אז התרשמתי מהטיפול המסור שאתם נותנים לבאי האונייה שבאו הנה".

"באותה עת כבר ביקשתי מהמכון הביולוגי להניע קדימה את האפשרות של ייצור חיסון ישראלי, חיסון של מדינת ישראל, כדי לחסן את אזרחי ישראל מבעיית הקורונה. מאז אנחנו עברנו גלים, עברנו את הגל הראשון, היינו בין המדינות הראשונות להצהיר על סגר ולסגור את גבולות המדינה, ויצאנו מזה טוב.

"אנחנו עכשיו חווים את הגל השני, היינו למעשה כמעט המדינה הראשונה בעולם שהפעילה שוב סגר, ותוך כדי זה שאנחנו יוצאים, מדינות אירופה נכנסות לסגר בגל קשה מאוד. אתם ראיתם שבוריס ג’ונסון הכריז אתמול על סגר בבריטניה, מקרון קודם לכן בצרפת, בלגיה, צ’כיה, הולנד ומדינות רבות אחרות, כמעט כל אירופה עכשיו נכנסת לסגר כזה או אחר. בשעה שאנחנו יוצאים, הם נכנסים, ואנחנו נאחל לכולם הצלחה.

"יש עוד מעבר ויש עוד שלבים. השלבים האלה מחייבים אותנו לנקוט צעדים מדודים שעליהם החלטנו בקבינט הקורונה, ואני יודע שהדבר כרוך בקושי במיוחד לסוחרי הרחוב. אנחנו נעזור בכל דרך כדי שייצאו בצורה טובה ומיטבית, בלי סיכון של בריאות להם ולאזרחי ישראל, וכך נעשה עם שאר האוכלוסייה.

"היציאה האמיתית ממשבר הקורונה היא בפיתוח החיסונים. לכן, יש פה יום חשוב מאוד. יום שנותן לנו 'זריקת עידוד'. פגשנו עכשיו את שגב, ישראלי בן 26, שהתנדב להיות ראשון בקו החזית, ומקבל את הניסוי של החיסון שפותח כאן ע"י המדענים המוכשרים במכון הביולוגי. אנחנו מאחלים הצלחה לשלבים האלה ולאחרים, ובעזרת ה׳ יהיה לנו חיסון תוצרת הארץ. זה דבר גדול מאוד.

"במקביל, אנחנו עובדים עם חברות הפארמה הגדולות, באמצעות משרד הבריאות, כדי להביא חיסונים מהן, ואני אישית מפעיל את הקשרים שיש לי עם מנהיגי העולם כדי שנוכל לקבל גם יצור מהן, אבל לא בסוף התור אלא בקדמת התור. שוחחתי על כך עם מייק פנס ידידי, סגן נשיא ארה"ב, שמטפל בנושא הזה בארה"ב, עם אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה, עם נרנדרה מודי מנהיג הודו, עם ולדמיר פוטין נשיא רוסיה, עם נשיא איטליה קונטה וגם עם אחרים, ואני עוד אספר לכם על כך.

החיסונים מוכנסים למקררי הקפאה בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

"מה שחשוב הוא שבאמצעי כזה או אחר - באמצעות של ייצור עצמי שמפותח כאן, או באמצעות הבאה של חיסונים מחוץ לארץ, אנחנו נביא מספיק חיסונים לכל אזרחי ישראל. אז נוכל סוף סוף, בעזרת השם, להשתחרר מהמגיפה. אני לא חושב שזה קורה מיד, אבל אני כן אומר לכם שאני כבר רואה את האור בקצה המנהרה, אני רואה חיסונים במדינת ישראל. לכן, יש לי רק בקשה אחת - עד אז הישמעו לכללים של משרד הבריאות וקבינט הקורונה המובאים לאזרחי ישראל. זה נועד לשמור על החיים ועל הבריאות שלכם. ומעל הכל השתמשו במסכות מעל האף".

עוד אמר ראש הממשלה: "אני רוצה שוב להודות לך, פרופסור שפירא, ולכל הצוות במכון הביולוגי. אנחנו נמשיך לתמוך בכם. אנחנו ניתן את התקציבים, אתם תתנו את הרגולציה, מה שצריך, לא יותר, אבל אנחנו מתקדמים לדבר ייחודי. הדבר המרכזי שצריך להבין - יש חיסונים, אנחנו נשיג חיסונים לאזרחי ישראל - מייצור מקומי וגם מייבוא, אבל אחרי כן, אני כבר הוריתי להקים מפעל ייצור חיסונים קבוע במדינת ישראל. זה לא יהיה מפעל שמבוסס על עקרון הרווח, זה יהיה מפעל שיהיה יחידת סמך, כדי שיהיה לנו יכולת כזאת, כשם שאנחנו נוהגים עם טייסת ה- F16 או עם כל דבר אחר שהוא חיוני לביטחון הלאומי שלנו.

"ולכן, אנחנו נעבור עוד שלב, לא רק בפיתוח היכולת המדעית אלא גם בפיתוח היכולת התעשייתית, כך שלישראל תהיה יכולת ייצור מן המתקדמות בעולם. אנחנו מדינה גדולה מאוד ברוח ובמעש, אבל אנחנו מדינה קטנה, ועם זאת, יש לנו יכולות בתחומים מסוימים שרק לקומץ מדינות יש, למשל בסייבר וגם בתחומים אחרים. תהיה לנו יכולת כזאת גם בייצור חיסונים. בעזרת השם אנחנו עושים ומצליחים".

שר הביטחון בני גנץ אמר בדבריו כי "היום הזה מביע מידה מסוימת של אופטימיות זהירה, לפני חצי שעה קיבל הנסיין הראשון את החיסון. לפני כמה דקות התקבל חיסון גם בהדסה. אני מאחל לכל המתחסנים בהצלחה.

"זו אופטימיות זהירה, אופטימיות כי אני חושב שבסופו של דבר ניכרים אנשי הסיירת הרפואית של מדינת ישראל במכון הביולוגי שעבדו על הפיתוח ביחידות הניסויים בבתי החולים, במשרדים השונים שעוסקים בבריאות, ובכלל בתי החולים ובמערכים הרפואיים אני חושב שנעשית עבודה מצוינת ולכן יש סיבה לאופטימיות. זהירה כי עדיין התהליך הזה הוא תהליך ארוך, ייקח זמן לעקוב, לעבד את הנתונים, לנתח את המשמעויות, לכן צריך בסופו של דבר להיעזר בסבלנות הנדרשת.

"ביחד, כמו שנאמר ע"י ראש הממשלה, יש חשיבות מאוד גדולה לשיתוף הפעולה של הציבור בכל מה שקשור להנחיות ההתנהלות, כך שנוכל להתמודד עם הסיטואציה שבתוכה אנחנו נמצאים ולהוריד את היקף התחלואה ככל שרק ניתן ולפתוח את המשק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר