מאמר חסידי

הרמזים נחשפים: סביבון זה לא משחק ילדים!

מנהג ישראל לשחק בסביבון במהלך שמונת ימי חג החנוכה, אך לפי תורת הבעל שם טוב הקדוש, לא מדובר במשחק ילדים אלא במעשה עם רמזים גדולים לנעשה בשמי רום (חג חנוכה)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הסביבון הוא משחק עתיק מדורי דורות, ועד היום... אבל:

הוא לא משחק ילדים - מה הוא רומז לנו?

אם מסובבים למטה – מסובבים גם למעלה

הרה"ק מהר"א מבעלזא אמר לשמשו: "היום שיחקתי ב'דריידל' (סביבון) שלך!דע לך, שכותב ב'בני יששכר': 'שאם מסובבים למטה מסובבים גם למעלה...'

ה'בני יששכר' מזכיר את דבריו של הבעל שם טוב הקדוש, שכל תנועה שהאדם עושה כאן, הוא מנענע בעולמות העליונים.

הבעש"ט הקדוש בצוואתו מביא כמה דוגמאות להמחיש כיצד כל פעולה של האדם בעולם הזה – מניעה את העולמות העליונים.

המחשבה והמעשה של האדם בוראים מלאך מושלם: ידוע, שכל מצווה שהאדם עושה, נברא לו מלאך. כאשר האדם חושב לעשות מצווה – הוא בורא את הנשמה של המלאך, וכאשר הוא עושה את המצווה, הוא בורא את הגוף של המלאך.

המחשבה והמעשה – פועלים 'כלי' מושלם: מעשה טוב של האדם – בונה למעלה 'כלי' קיבול טוב, והמחשבה של המעשה: בונה בעולמות העליונים את – פנימיות ה'כלי'.

הדיבור מעורר את הדיבור העליון: הדיבור הוא החיות של האדם, וחיות האדם היא מה' יתברך, כאשר האדם מדבר דיבור טוב, הדיבור מעורר את הדיבור העליון, ומשפיע על האדם יותר שפע חיות מלמעלה.

כל 'אות' מאותיות התפילה – פועלת גדולות בשמים: הבעש"ט הקדוש אומר, שההתקשרות לתיבות התפילה – "בוודאי מתעורר אותן העולמות העליונים, ועושה פעולות גדולות בזה".

הבעש"ט הקדוש לא מסתפק במשפט הקודם, אלא, מדגיש בצוואתו בפסקה הבאה, שראוי לאדם להתפלל מתוך התקשרות והתלהבות גדולה, כי: "ובוודאי יעשה פעולות גדולות בעולמות עליונים, כי כל אות מעורר למעלה" (צוואת הריב"ש), כל אות מעורר...

הקב"ה מתפאר, והדבר פועל שההתפארות 'נופלת' על האדם: הבעל שם טוב הקדוש מוסיף, שראוי לאדם לעמוד להתפלל מתוך כובד ראש, כי כאשר האדם מתפלל בכוונה: הקב"ה מתפאר בעולם הדיבור מדיבורי התפילה של האדם, וההתפארות משפיעה על כל העולמות, ועל האדם 'נופלת' גם כן - אותה התפארות.

שחק בסביבון – מה אתה רואה?

החיים הם – ארוע מתגלגל, אף אחד לא יודע מה יהיה ברגע הבא, לטוב ולמוטב... כשרואים איך הסביבון מסתובב, ניתן ללמוד ממנו כמה דברים:

הסביבון מסתובב על רגל אחד: היחיד שמחליט איך החיים 'יסתובבו' הוא ה'אחד' וחיינו תלויים רק בו – "ה' אחד ושמו אחד"!

הדבקות ב'אחד' היא - ליפול ולקום: כאשר ממשיכים להדבק ב"מסובב כל הסיבות" על אף ה'נפילות' - מנצחים! ורק כך, ניתן לצלוח את סיבובי החיים.

החיים כל הזמן מסתובבים: רבי נחמן אומר שהעולם דומה לסביבון ('דרייד'ל') שכל הזמן מסתובב, שהרי: "גלגל חוזר בעולם" אף אחד לא נשאר או ישאר באותו מצב, וכל אחד 'טועם' - מכל המצבים.

כשהסביבון מסתובב לא רואים את ה'אותיות': הסביבון עושה סיבוב מסחרר, ולא ניתן לקלוט את האות שרואים, תעצור את סיבובי החיים, קח ישוב הדעת... תסתכל... ותתחיל להודות על הטוב שבחייך...

נפלת? אל יאוש! תתחיל את הסיבוב הבא: הסביבון מסמל ש'אין יאוש כלל בעולם'! הוא נופל וקם, קם ונופל, גם כשנראה שאין תקווה!

החשמונאים נלחמו ביוונים נגד כל הסיכויים – וניצחו!

נפלת? אתה נורמלי - תקום: הקב"ה רוצה שהאדם יעבוד אותו - ככה! מסתחרר נופל וקם, ומתחיל מחדש עם רצונות חדשים...

הכל זמני – גם זה יעבור: אל תתבלבל ממה שאתה רואה עכשיו! הכל זמני! שלמה המלך החכם באדם, כתב על טבעתו: "גז"יגזי'עבור".

ה'אלוקות' מצויה בכל מקום: גדולי הדורות הקפידו לסובב סביבון, שהאותיות עליו הן: נגה"ש - נס גדול היה שם.

גם 'שם' – במקום או במצב שהאדם לא רוצה להיות - יש ניסים!

הבעש"ט הקדוש לימד למצוא את ה'אלוקות' - גם שם, כי 'לית אתר פנוי מניה'.

אין 'ניבוי' על מה הסביבון 'יפול': 'מה' יצא הדבר'... ולא ניתן ל'נבא' את תוצאות מעשינו, רק לזכור: "אין אדם נוקף אצבע מלמטה, אלא אם כן, מכריזים עליו מלמעלה".

תאמין בתמימות - ש'יפול' טוב: "אין עיצה ואין תבונה נגד ה'", הקב"ה 'יפיל' את הסביבון כרצונו – ולטובתך! שום חכמה לא תגלה לאדם איך החיים 'יסתובבו', רק להאמין ולבטוח ב'מסובב הסיבות' - באמונה תמימה ופשוטה.

לא לעצור - תמשיך להסתובב: חייב להמשיך לעשות עוד השתדלות, כי הברכה מצויה, כמו אצל החשמונאים - בפח שמן הקטן...

רק עוד - סיבוב אחד: עודסיבוב אחד קטן של השתדלות, והקב"ה ישבור לך את 'החומות'.

תסתובב בצעדי 'ריקוד' – ותראה ניסים: תסתובב, תשיר ותרקוד, שחרר... "הרפו ודעו כי טוב ה'..." 'ע"י ריקודים ומחיאת כף מתבטלים הדינים'... עוד תראה ניסים גלויים "בימים ההם בזמן הזה".

הסביבון נפל על האות ג': האות ג' המסמלת זכייה וניצחון, היו מגדולי הדורות שהקפידו שהסביבון יפול דווקא על האות ג' – "לגדולתו אין חקר", רק הוא עוזר לאדם - לצאת גדול ולנצח!

שני סוגי סביבונים – 'חסידי' ו'מתנגד': ה'חסידי' – קופץ ורוקד כדרך החסידים, וה'מתנגד' – מסתובב בשקט על מקומו, כמו שהוא מתפלל את תפילת 'שמונה עשרה'... וכולם רצויים, אהובים ויקרים – לה' יתברך!

יש תקווה – עוד קצת סבלנות: צריך רק עודקצת סבלנות, כי כל מצב הוא זמני ומתחלף - יש תקווה! "קווה אל ה' – חזק ויאמץ ליבך".

כל סיבובי החיים הם בהשגחה פרטית נפלאה, ולקב"ה – אין טעויות! צריך ללמוד את המסר מכל סיבוב, ולצאת ממנו מחוזקים – לסיבוב הבא.

כך תבוא הגאולה: היום האדם חסר ומרגיש - 'למטה', ומחר הוא - 'למעלה' שמח, מאושר ורוקד – על רגל אחת.

תסתובב תפול תקום - ותאיר

מי שמפנים את דברי ה'בני יששכר', וקולט את ה'מסר' של חוקי הסביבון, ינצל את ימי החנוכה להלל ולשבח את הקב"ה, והקב"ה יעשה עבורו - אותו דבר בעולמות העליונים.

עוד סיבוב של מצווה, עוד נחת רוח ושעשועים לקב"ה, והנשמה יותר ויותר מאירה מסיבוב לסיבוב...

נביט ב'אור הגנוז' שמצוי בנרות ונשאב ממנו כח: להסתובב, ליפול, לקום, ושוב להסתובב, ולשאת עיניים ל'אחד', והתוצאה:

"הפכת מספדי למחול לי... פתחת שקי, ותאזרני שמחה".

בתוך החושך יש 'אור קטן', שמסובב עבורך את הסביבון מחדש כדי להאיר לך – 'אור גדול'... תסתכל על הנרות, ותאפשר ל'אור' להאיר בך:

ותלחש "קומי – אורי, כי בא אורך, וכבוד ה' עליך זרח", אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר