נס חנוכה

הבקבוקים של פייזר מספיקים ליותר חיסונים

חיסוני הקורונה מגיעים בבקבוקים האמורים להספיק ל5 מנות, אך בפועל מתברר כי יש בהם כמות מיותרת שיכולה להספיק לעוד כמה מנות • איך זה קרה ומה עושים עם השאריות? (ארץ)

(צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

רוקחים שכבר החלו להעניק חיסונים ראשונים נגד נגיף הקורונה הופתעו: הבקבוקים של חברת פייזר, האמורים להספיק ל-5 מנות, מספיקים לכמות גדולה יותר, עד שמונה מנות חיסונים.

איך זה קרה, והאם מותר להשתמש עם השאריות? עדיין לא ברור ויש מחלוקת על כך. בחברת פייזר מסבירים כי הכמות משתנה לפי גודל המחט והמזרק.

מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אישר שניתן לעשות שימוש בעודפים, בתנאי שיש בהם כדי מנה שלמה, ולא משלבים בין בקבוקים שונים.

במשרד הבריאות הישראלי טרם הכריעו בנושא, ובינתיים ההנחיה היא לזרוק את השאריות ולא לעשות בהם שימוש. חברת פייזר לא המליצה חד משמעית כיצד לנהוג.

המשמעות דרמטית: לפי כמות החיסונים שהזמינה ישראל מחברת פייזר, באם יעשו שימוש בעודפים, ייתכן ויוכלו לחסן מאותם בקבוקים עוד 800,000 איש - פעמיים. כלומר: עוד מיליון ושש מאות אלף מנות חיסון.

בתדרוך של אגף האפידמיולוגיה במשרד הבריאות לקופות נכתב: "כל מגש מכיל 195 בקבוקונים עם 5 מנות לכל בקבוקון. הבקבוקון הרב-מנתי מאוחסן בהקפאה ומחייב הפשרה לפני המיהול. אחרי ההפשרה, יש למהול את התרכיב בבקבוקון המקורי עם 8.1 מ"ל של תמיסה להזרקה, בטכניקה סטרילית. אין להשתמש במי מלח בריכוז אחר. יש להפוך את התמיסה המהולה 10 פעמים אך אין לנער אותה. אחרי המיהול, התרכיב מכיל 5 מנות של 3.0 מ"ל ויש להשתמש בתרכיב המהול תוך 6 שעות".

בקופות החולים מסרו בתגובה כי יפעלו בהתאם להנחיות שיקבלו מאגף הרוקחות במשרד הבריאות, אך שלא לציטוט יש בכירים בקופות החולים הקוראים לעשות שימוש בשאריות, כדי שיצליחו לחסן כמה שיותר אנשים במהירות האפשרית.

מחברת 'פייזר' נמסר בתגובה: "כל מנה חייבת להכיל 0.3 מ"ל של חיסון. לאחר דילול, הבקבוקון מכיל מספיק חיסון לחמש מנות לפחות. כמות החיסון שנותרה בבקבוקון לאחר חמש מנות עשויה להשתנות, תלויה בסוג המחטים והמזרקים בהם משתמשים".

"בשלב זה איננו יכולים לספק המלצה לשימוש בכמות החיסון שנותרה מכל בקבוקון. מחסנים צריכים להתחשב במדיניות המוסד שלהם. אם כמות החיסון שנותרה בבקבוקון אינה יכולה לספק מנה נוספת מלאה של 0.3 מ"ל, על המחסנים להשליך את הבקבוקון ואת כל נפח העודף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר