הדיון ב'חוק הלאום'

הליכוד במתקפה חסרת תקדים על "שליטי הארץ" מבית המשפט העליון

באווירת הבחירות המתחממת, מניף הליכוד לראשונה את דגל המלחמה באקטיביזם השיפוטי ומבטיח לטפל בו, על רקע הדיון בבג"ץ בתוקפו של 'חוק הלאום' • נתניהו: "אין לו סמכות" (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הנשיאה חיות, בהיכל 'העליון' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין, יוצאים במתקפה חריפה נגד בית המשפט העליון, על כך שבשבתו כבג"ץ הוא מקיים היום (שלישי) דיון בתוקפו של 'חוק הלאום', חוק יסוד שהליכוד הוביל בתמיכת רוב חברי הכנסת ושנועד לעגן חוקתית את מאפייניה של מדינת ישראל כזאת שמממשת את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית.

השניים, כמו גם ח"כים נוספים בליכוד שזועמים על "הדיקטטורה של בג"ץ" כהגדרתם, מצהירים באופן חסר תקדים, כי לכל החלטה שיפוטית שתערער את חוק הלאום, לא תהיה כל סמכות מעשית.

וכך כתב נתניהו: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד מכיוון שחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת הם הנורמה החוקתית העליונה במדינה והביטוי היסודי ביותר לעקרון שלטון העם ולעקרון שלטון החוק כאחד".

"בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכוח חוק יסוד", מסביר ראש הממשלה, "והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו. לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי, אבל הוא איננו שליט אבסולוטי".

לדבריו, "עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת - הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה".

"המחלוקות השונות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם – בכנסת. עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בג"ץ בעתירה שלה".

נתניהו שב ומבהיר: "חוק יסוד הלאום קובע את מה שתמיד היה ותמיד יהיה ברור: מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי, ולכן רק לעם היהודי יש בה זכויות לאומיות".

"בניגוד לטענות מטעות שהועלו נגדו, החוק אינו פוגע בכהוא-זה בזכויות הפרט של מישהו - יהודי, ערבי, דרוזי, צ'רקסי או בדואי. כפרטים, כולם בני בית שווים במדינת ישראל. אך חוק היסוד מעגן את זהותה הלאומית של המדינה כמדינה יהודית, את סמליה, שפתה ומועדיה, ואת מחויבותה לבני העם היהודי באשר הם".

נתניהו ב-2012, מתגאה בהגנה על מעמד ביהמ"ש העליון (צילום: ערוץ הכנסת)

ובמה שנראה כחלק מקמפיין הבחירות המתחמם, מסיים נתניהו ומבטיח: "אנו נדאג להחזיר את האיזון הנכון בין רשויות השלטון ונמשיך לפעול לביצורה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

כאמור גם יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין, במכתב לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, מתריע מפני כל התערבות שיפוטית בחקיקת יסוד, שהינה נעדרת תוקף: "הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להיפך".

"עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד, מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק".

יו"ר הכנסת מצהיר: "כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי היסוד שנתקבלו על ידי הכנסת, תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם נעדרת תוקף. יש בכך ניסיון להשליט את השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון משל היו שליטי הארץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר