הטור השבועי

מסר הנחש // הרב בן ציון נורדמן

בשולי החדשות נפוצה ידיעה - שספק אם התעניינתם בה, על נקבת נחש שמשוטטת באזור נחל אלכסנדר. כשכן, ביקרתי גם אני במקום, עצרתי והתבוננתי על הנחש, ועל הלקח הנלמד ממנו (טור)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
נחל אלכסנדר (צילום: Chen Leopold/Flash 90)

החל ממוצאי שבת נפוצה בשולי החדשות ידיעה מעניינת על נקבת נחש מסוג פיתון שמשוטטת לה באזור. הסיפור החל מאדם בשם ניסים לסרי, תושב המועצה האזורית עמק חפר הצמודה לחדרה, שראה תוך כדי סיור יומי שלו נחש ענק בגודל כ 5 מטרים, מרים את ראשו מבין אחד השיחים... ניסים, שמכיר היטב את האזור, נדהם! "חשבתי שאני הוזה, שאני נמצא בג'ונגל. הייתה פאניקה גדולה, זה מסוכן מאוד, היא מסוגלת לבלוע ילד קטן. תוך כדי שאני הייתי בהלם, היא הספיקה לחזור למי נחל אלכסנדר, ולהיעלם מהעין".

לאחר בירור נמצא כי היא נמלטה לפני כעשרה חודשים ממי שגידל אותה באחד הקיבוצים באזור, ורשות הטבע והגנים שדווחו על כך, לא מצאו אותה מאז. התושבים התגייסו למבצע חיפוש אחריה, ומימי הנחל השקטים בדרך כלל, זכו לביקורי חיפושים והתעניינות. בימים אלו. מטעמי בטיחות מומלץ שלא לטייל רגלית אלא בתוך הרכב בלבד.

אינני יודע כמה אנשים התעניינו בידיעה הייחודית הזו... אך כשכן במרחק אווירי לא גדול מנחל אלכסנדר, ומה גם שאני מכיר את המקום האחרון בו ביקרה לפני שנמלטה, אצל חבר בשם אלון מקיבוץ סמוך לעירנו חדרה. ביקרתי גם אני במקום, אמנם לא הצלחתי להתחקות על עקבותיה, ונכון לשעת כתיבת שורות אלו היא עדיין לא נלכדה.

אבל בהחלט עצרתי והתבוננתי על הנחש, ועל הלקח שעלינו להפיק ממנו לאור פרשת השבוע, והמסר אותו יש להעביר לתקופת הימים הבאים עלינו לטובה.

וכך אנו מוצאים בפרשת השבוע, יעקב אבינו מצווה את בניו במעמד פרידתו מהם: 'כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם'. יעקב מברך אותם מצד אחד כמקשה אחת, ומצד שני כשנים עשר שבטים. המדרש מספר כי יעקב העביר את מסר האחדות לבניו במשל, כאשר אדם לוקח קנים בודדים ושובר אותם אחד לאחד, הוא עושה זאת בקלות וללא מאמץ. אך כשהקנים נמצאים אגודים יחד, אף אחד אינו יכול לשבור אותם – כאגודה! כך בני ישראל, אמנם הם שונים זה מזה, כקנים מרובים, אך כשהם אגודים יחד, כאיש אחד בלב אחד, במטרה אחת משותפת, להרבות כבוד שמים בעולמו של הבורא. אף אומה ולשון לא יכולה לשלוט בהם!

ומכאן נחזור לנושא הנחש, חז"ל במסכת ערכין מדמים את דיבור לשון הרע, להכשת הנחש. ובמסכת תענית: "אמר ריש לקיש, מה פירוש הפסוק (שאמר שלמה המלך) " אִם יִשֹּׁךְ הַנָּחָשׁ בְּלוֹא לָחַשׁ וְאֵין יִתְרוֹן לְבַעַל הַלָּשׁוֹן?" לעתיד לבא מתקבצות כל החיות ובאות אצל נחש ואומרות ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל, אתה מה הנאה יש לך? אומר להם וכי מה יתרון לבעל הלשון". ומבאר רש"י, כי בעל לשון הרע גם הוא עושה זאת בלי שיש לו מכך הנאה חיובית, ולפיכך הקב"ה מביאו בדין עם הנחש.

אנו מוצאים כאן חטא ללא מטרת הנאה מוגדרת, ללא הנאה חומרית מעשית. אבל הפגיעה היא עצומה והרסנית, והמדובר כאן ברוע לשמו. דבר זה דומה במידה מסוימת למסית שגם הוא פועל ממניעים בלתי רווחיים אלא לשם ההסתה בלבד. בגלל כל הסימפטומים האלה גם כאן נכנס הנחש לתמונה, שהרי גם הוא פועל וממית לשם ההמתה וההיזק בלבד, ללא כל הנאה ורווח אישי מהריגתו שהרי אין לו הנאה להיזקו, אלא מכיש לשם היזק בלבד!

התקופה הקרובה מאתגרת מאוד בנושא לשון הרע ורכילות, באווירת הבחירות יכולים אנו חלילה למצוא את עצמנו בסיטואציות של דיבורים, רכילויות, בנושאים פוליטיים כאלו ואחרים. ברוח ימים אלו מתפרסם סרטון בסימן "לשון הרע לא מדבר אלי", נקווה שהמסר יופנם וייושם. ולא רק על דיבורי לשון הרע, אלא אפילו על שמיעתן, כפי שפסק בעל החפץ חיים בספרו כי גם בשמיעת דברי גנאי על הזולת עלולים להיכשל בעוון לשון הרע ורכילות, אף על פי שהשומע הוא לכאורה רק פאסיבי ולא אקטיבי, ובכל אופן הוא נחשב שותף פעיל ב'מערכת' לשון הרע.

לאור המסר העולה מדברי חז"ל בעניין הנחש, יכולים במעט התבוננות לראות כיצד אין באמת שום תועלת והנאה לבעל הלשון... וכי באמת מה יש לנו מדיבור ושמיעת דברי גנאי על אישיות זו או אחרת?

הבה נפתח עיניים, נתבונן נראה כי התועלת האמיתית תהיה לנו דווקא בראיית טוב אצל הזולת, ולא חלילה להיפך.

יהי רצון שנראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם,

יחד שבטי ישראל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר