תופעת לוואי

"נלחצתי נורא": התחסנה, וחצי מפניה שותקו

צד אחד בפניה של תושבת כרמיאל בת 72 שותק, אחרי שחוסנה לקורונה. הנוירולוג שטיפל בה מגלה, כי זו תופעה שנגרמת בשל החיסון, אך בדרך כלל נעלמת לחלוטין (חדשות)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

אישה שנטלה את המנה הראשונה של החיסון לקורונה, הזדעזעה לגלות כמה ימים לאחר מכן שיתוק בצד אחד של פניה. נוירולוג בכיר, שנחשף למקרה, מבהיר: מדובר בתופעת לוואי, שיכולה לקרות כתוצאה מהחיסון, אך צפויה לחלוף כלעומת שבאה.

המקרה, שנחשף ב'חדשות 12', אירע לאיזה דובינובסקי (72) מכרמיאל, שלאחר מכן תיארה: "נלחצתי נורא. היה לי קשה לשתות ולאכול, ופחדתי שזה יישאר ככה. למרות שהייתי מודעת לתופעות הלוואי שיכולות להיגרם מהחיסון, הופתעתי".

בבית החולים לגליל שבנהריה, אליו דובינובסקי מיהרה מיד כשהשיתוק הופיע, ערכו לה בדיקות CT וראש, שיצאו תקינות, ומשכך הבינו כי אכן זוהי תופעת לוואי של החיסון מפני הנגיף.

אחרי שקיבלה מרשם לטיפול באמצעות סטרואידים, פנה האישה בת ה-73 למנוחה בביתה, בתקווה שהשיתוק ייעלם במהירות. "האם לקבל את המנה השנייה של החיסון", זהו הספק שעדיין מציק לה.

וכך מסביר ד"ר סמיח בדארנה, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי, ל'חדשות 12': "מדובר בתופעה שכיחה יחסית, הנקראת שיתוק פציאליס היקפי (BELLS PALSY). הסיבות לתופעה הזו לא ברורות. יש כאלה הטוענים שמדובר במחלה ויראלית, אך אחרים סבורים כי אלו סימנים למחלה אוטואימונית (ייצור נוגדנים למרכיבי הגוף התקינים על ידי מערכת החיסון של הגוף)".

"כאשר יש עיוות במחצית הפנים, בדרך כלל יש עין אחת שגדולה יותר בהשוואה לצד הבריא, והיא פחות ממצמצת מהרגיל", מפרט ד"ר בדארנה. "בנוסף, המטופל סובל מנזילת רוק מזווית הפה (לאחר שתייה או אכילה) עקב חולשת שרירי הפנים. במקרה של שיתוק מסוג זה, בדיקות עזר כגון בדיקות דם ונוזל חוט השדרה, MRI ו-CT, בדרך כלל תקינים ולא רומזים על בעיה מסוימת".

ראש הממשלה מתחסן. ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

אך ישנו הבדל ברור, טוען הנוירולוג הבכיר, בין שיתוק מרכזי לבין שיתוק היקפי: "כאשר מדובר במקרה כפי שאירע פה, כלומר שיתוק בצד אחד של הפנים, יש לבדוק תחילה שזהו אכן שיתוק היקפי ולא מרכזי. במקרה שאדם מרגיש שיתוק מסוג זה, עליו לפנות לרופא מומחה, לרוב נוירולוג, ולוודא שלא מדובר בשיתוק מרכזי, הנגרם בדרך כלל עקב אירוע מוחי כשלעתים התהליך לוחץ כמו גידול מוחי. טיפול בסטרואידים דרך הפה יכול להיות יעיל, בשיתוק הפציאליס ההיקפי".

המחקרים שפורסמו בנושא עד כה מעלים, כי בקרב 85% מהאנשים, השיתוק נעלם אחרי מקסימום שישה שבועות, ב-10% מהמקרים חלה אז הטבה במצבם, אך נותרים סימנים שונים, דוגמת עין סגורה או פנים מכווצות, וב-5% מהמקרים המצב אינו משתפר כלל.

מתברר, מוסיף הרופא מהגליל, כי לא רק השיתוק המדובר עלול להתרחש בעקבות החיסון לקורונה: "כל מחלה אוטואימונית המבוססת על מערכת החיסון של הגוף, יכולה להתבטא או לפרוץ בעקבות קבלתו".

באשר לשאלה אם יש במקרים שכאלו ליטול גם את המנה השנייה של החיסון, אומר ד"ר בדארנה כי "בטרם החלה חברת פייזר לספק את החיסונים נגד קורונה, היא ביצעה מחקרים כדי לבדוק את בטיחות החיסון ויעילותו, ובמקרה זה דווח על שניים בלבד מתוך אלפי מטופלים אשר לקו בשיתוק פציאליס היקפי לאחר קבלת החיסון".

"במרבית המקרים השיתוק עובר, ובכל מקרה אני לא רואה בעיה להתחסן בפעם השנייה", חורץ מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי לגליל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר