לא מצליחים לזכור חלומות? יתכן שאתם סובלים משינה לקויה

חוסר יכולת לזכור את החלומות לאו דווקא מעידה על שינה עמוקה במיוחד ואפילו להפך. אנחנו חולמים בממוצע 4-6 חלומות בכל לילה ואם אתם לא זוכרים אף לא אחד מהם, יתכן שהשינה שלכם לקויה (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
שוכחים את החלומות שלכם? הסיבה מדאיגה (צילום: shutterstock)

כולנו מכירים "בעלי חלומות" כאלה, אנשים שחולמים ללא הרף ויודעים לספר לפרטי פרטים היכן התרחש החלום, באיזו שעה ומה הם לבשו. מצד שני, יש אנשים שלא זוכרים מעולם מה הם חלמו ואם הם חלמו בכלל. איפה אתם על הסקאלה הזו? זוכרי חלומות או "נהנים" משינה נטולת חלומות?

המירכאות על המילה נהנים אינן במקרה. שינה ללא חלומות נתפסת אולי כשינה טובה ועמוקה, אך למעשה היא מעידה על מצב שונה לחלוטין. אמנם חלומות אינם מפוענחים לגמרי מבחינה מדעית, אך ההשערה הרווחת והנתמכת מבין כולן היא שחלומות נועדו לסייע למוח לעשות סדר במחשבות ובחוויות שלנו ולחלק אותן בין זיכרון לטווח קצר לזיכרון לטווח ארוך, כך שיהיה לנו מספיק "מקום" למידע חדש.

ממוצע החלומות שלנו עומד על 4-6 חלומות בלילה, אך החלומות הזכירים ביותר הם אלה שחלמנו במהלך שנת ה-REM המוכרת בתור "שנת חלום". שנת REM מגיעה בסוף כל מחזור שינה, כלומר כל 90-110 דקות בזמן שינה אצל מבוגרים. שלב זה תורם רבות לתפקוד הגופני והקוגניטיבי לאחר השינה ומסייע לחידוש האנרגיה לגוף ולמוח.

אנשים שסובלים משינה לקויה, מתקשים להגיע או לא מגיעים כלל לשנת ה-REM ובעקבות כך, הם אינם חולמים דבר או לא זוכרים על מה חלמו.

כיצד איכות השינה שלנו נפגעת?

שינה לקויה יכולה להיגרם כתוצאה מצריכת אלכוהול וקפאין בכמות מוגזמת, עישון סיגריות ושימוש בתרופות מסוימות. בנוסף, השינה עשויה להיפגע כתוצאה מלחץ וסטרס, דיכאון, מחלות נפשיות כמו הפרעה דו קוטבית וחרדה לסוגיה כאשר במקרה של חרדה עלול להיווצר מעגל בו החרדה נגרמת בשל קשיי שינה והיא מתגברת ככל שאיכות השינה יורדת. בנוסף, תרופות מסוימות לטיפול בחרדה ודיכאון מפחיתות את היכולת לחלום.

אני רוצה לזכור את החלומות שלי. זה אפשרי?

לשיפור איכות השינה יש קשר ישיר ליכולת לזכור היטב את החלומות שחלמנו ואפשר לעשות זאת דרך אורח חיים בריא מבחינת תזונה ופעילות גופנית והימנעות מסיגריות וצריכה מופרזת של קפאין ואלכוהול.

בנוסף, שמירה על זמני שינה קבועים הכוללים "טקס" קבוע לפני השינה, ירגילו את הגוף להיכנס למצב רגוע יותר וכך לישון טוב יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר