יום הזיכרון הבינלאומי

חיסון, בנקים וספר תורה: כך ציינו 76 שנה לשחרור אושוויץ

אוסטריה חיסנה ניצולי שואה; לוקסמבורג עושה צדק לראשונה - ותשיב כספים למשפחות הנספים; גרמניה שיקמה ספר תורה ששרד את ליל הבדולח; וגם ביום הזה: קצת אנטישמיות (חדשות בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מחנה ההשמדה אושוויץ, כיום (צילום: Shutterstock)

ברחבי העולם ציינו אמש (רביעי) את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שנקבע ל-27 בינואר - התאריך בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי בעלות הברית, לפני 76 שנים. 'כיכר השבת' בסקירה מיוחדת של האירועים הגדולים.

גרמניה

בגרמניה, שם חוגגים כזכור 1700 שנה לקיומם של יהודים במדינה, התקיים אמש (רביעי) אירוע מרגש.

ספר תורה ייחודי מהמאה ה-18, ששרד בניסים את פרעות ליל הבדולח אך מצבו קשה, שוקם ותוקן במימון של ממשלת גרמניה שתרמה לצורך כך 45,000 יורו, ואמש השתתפה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל באירוע בברלין הבירה, שבו חגגו את סיום השיקום לספר התורה.

בחודש יוני עתיד הספר לחזור לפעילות, בבית הכנסת שבעיר אמברג במדינה.

התרחשות מעניינת נוספת שאירעה אמש בגרמניה: שרלוטה קנובלוך, ניצולת שואה שהיום מוכרת כמנהיגה בקהילה היהודית, נאמה בפרלמנט הגרמני באירוע לציון שחרור אושוויץ.

בדברים חדים תקפה חברי פרלמנט לאומנים מהימין הקיצוני שנכחו באולם: "הפסדתם במלחמה שלכם לפני 76 שנים", זעקה קנובלוך. "אתם תמשיכו להילחם עבור גרמניה שלכם, ואנו נמשיך להילחם עבור גרמניה שלנו, אבל אתם הפסדתם כבר", אמרה.

הפרלמנט הגרמני (צילום: Shutterstock)

אוסטריה

ממשלת אוסטריה והקהילה היהודית של וינה הוציאו אמש (רביעי) לפועל פרויקט חיסונים לניצולי שואה.

במחווה ליום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שונעו למקום ניצולים רבים - גם ממדינת סלובקיה - על מנת לקבל שתי מנות חיסון כנגד נגיף הקורונה. "אנחנו חייבים להם את זה", אמרה אחת המארגנות לסוכנות הידיעות AP.

את החיסונים נתנו שנים-עשר רופאים יהודים תושבי וינה, שהגיעו בהתנדבות - ובסך הכל חוסנו כארבע מאות יהודים שרובם מעל גיל 85.

פרוייקט דומה התרחש אמש בברטיסלביה שבסלובקיה. אתמול הכתירו בהצלחה את מבצע החיסונים של מאות ניצולי השואה בעיר, כאשר כ-60 הקשישים האחרונים במבצע חוסנו אמש.

חיסון לקורונה בווינה (צילום: Shutterstock)

לוקסמבורג

לוקסמבורג היא מדינה אירופאית קטנה עם כ-600 אלף תושבים. כאחת מהמדינות הבודדות באירופה שטרם דאגה להסכם עם ניצולי שואה ומשפחות הקורבנות, היא החליטה השנה - 76 שנים לאחר שחרור אושוויץ - להוציא לפועל תוכנית שכזו.

במסגרת התוכנית שפרסמה אמש (רביעי) ממשלת לוקסמבורג, ישולמו פיצויים בסך 1.2 מיליון דולרים לניצולי שואה. כ-30 מיליון דולר ישמשו לבניית אנדרטת זיכרון ומרכז חינוכי באתר 'סינקפונטינים' שממנו נשלחו יהודי לוקסמבורג למחנות ההשמדה.

כמו כן, פרויקט מיוחד יאתר חשבונות בנק וכספים שהוחרמו מיהודים - ולאחר בדיקה הם יושבו לבעליהם.

סינקפונטינים שבלוקסמבורג (צילום: Shutterstock)

אוקראינה

בקייב, בירת אוקראינה, ציינו אמש (רביעי) את היום הבינלאומי לזכרון השואה בחנוכת אנדרטה חדשה באתר ההנצחה 'באבי יאר' - המקום המזוהה יותר מכל עם שואת יהודי אוקראינה, מאחר והוא מאכלס קבר אחים שבו נרצחו כ-50,000 יהודים.

האנדרטה החדשה שמעוצבת בצורת גזע עץ כרות ושתי אבנים, מלווה בבניית מרכז מבקרים חדש בו ילמדו על השואה.

נשיא מדינת ישראל, רובי ריבלין, שלח מסר מצולם שבו צפו באי הטקס - ביניהם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, שהיה בין יוזמי הפרויקט החדש.

יצויין שיש המתנגדים להקמת האנדרטה ומרכז המבקרים. פעילי ימין אוקראינים - המתנגדים למעורבות של רוסיה בארצם - טוענים שהפרויקט מקבל עידוד מממשלת רוסיה, המנסה להטיל על אוקראינה אחריות גדולה לשואה.

אירוע מקביל שאירע אף הוא אמש ב'באבי יאר', אורגן על ידי הקהילות היהודיות, שכמובן לא התעלמו מהתאריך העברי - ט"ו בשבט, ונטעו שבעה עצים באתר, לזכר מיליוני קורבנות השואה. בטקס השתתף בין השאר השגריר החרדי של ישראל באוקראינה, יואל ליאון.

אתר ההנצחה 'באבי יאר' בקייב (צילום: Shutterstock)

מדינות ערביות

לראשונה, אולי בהשראת 'הסכמי אברהם' ההיסטוריים, יזמו צעירים ממדינות ערביות כנס דיגיטלי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

האירוע שהתקיים אמש (רביעי) ב'זום', אורגן על ידי הארגון 'שקרקה' (בערבית 'שותפות', י"נ). השתתפו בו צעירים מאיחוד האמירויות, מבחריין, מסעודיה ועוד. מי שהשתתף גם באירוע הזה מרחוק הוא הנשיא ריבלין. בנוסף, ניצולת שואה סיפרה בפני הצופים את סיפורה.

חלק מהמשתתפים סיפרו כי בבית הספר לא שמעו בכלל שהיתה שואה. "אתם כבר לא לבד" - הבטיח צעיר מבחריין לאורחי הכנס הדיגיטלי, וחברו מאיחוד האמירויות קרא לכולם לבקר ב'יד ושם' ולבנות יחד עולם נקי מאנטישמיות.

חלק ממשתתפי השיחה ב'זום' (צילום מסך / JNS)

ארצות הברית

אחת מהצהרותיו הראשונות של ג'ו ביידן כנשיא הטרי של ארה"ב, הוקדשה ליום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

בהודעה שפרסם הנשיא ביידן אמש (רביעי), סיפר כי הסיבה לכך שרץ לנשיאות היא האנטישמיות של הימין הקיצוני בארצות הברית, בדגש על המהומות בעיר שרלוטסוויל בשנת 2017.

היה זה כאשר נהרגה אישה באירוע דריסה על ידי איש ימין קיצוני, לאחר שתהלוכות הפכו לשרשרת של מקרי אלימות ברחובות העיר שרלוטסוויל ולסערה בארה"ב, לנוכח התמיכה שהביע לכאורה הנשיא דאז דונלד טראמפ, שאמר "יש אנשים טובים בשני הצדדים" בניסיון להרגיע את הרוחות זאת למרות שדבריו כוונו גם על הניאו נאצים והגזענים הקיצונים.

לדברי ביידן, "הזוועות שראינו ושמענו בשרלוטסוויל בשנת 2017, עם לאומנים לבנים וניאו-נאצים שמפיצים את אותו זעם אנטישמי ששמענו בשנות השלושים באירופה, הם הסיבה שהתמודדתי לנשיאות. היום אני מתחייב מחדש לאמת הפשוטה, שמניעת רצח עם עתידי נותרה גם חובתנו המוסרית וגם עניין בעל חשיבות לאומית ועולמית."

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: Shutterstock)

ליטא

למרבה הצער, יש כאלו שגם ביום רגיש שכזה אינם יכולים ללא אנטישמיות.

בפרלמנט של ליטא קיימו כבמידי שנה עצרת זיכרון בתאריך ה-27 בינואר שבו שוחרר כאמור מחנה ההשמדה אושוויץ. אלא שוולדאס ראקוטיס, חבר פרלמנט שנכנס בשנה שעברה לתפקיד יו"ר הועדה לזכר ההיסטוריה הליטאית, האשים בעצרת את היהודים בשואה - וגרר גינויים.

"לא היה חוסר באחראים על השואה בקרב היהודים עצמם, במיוחד בגטו", אמר רקוטיס. "עלינו להזכיר בקול רם את שמותיהם של האנשים האלה ולנסות לוודא שלא יהיו אנשים כמוהם שוב".

את הדברים גינה בחריפות שגריר ארצות הברית בליטא, רוברט גילכריסט. "זה מזעזע שדווקא ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, על חבר פרלמנט לדבוק בעיוותים בנוגע למשתפי פעולה בשואה בליטא, ולבקש - למרבה הבושה - להאשים יהודים ולטעון שהם האחראים", כתב גילכריסט בטוויטר הרשמי של השגרירות האמריקנית בווילנה.

במרכז היהודי 'ויזנטל' האמון על זכר השואה ומניעת אנטישמיות, תקפו: "ראקוטיס הוכיח בבירור שהוא בהחלט לא מתאים לעמוד בראש ועדת הפרלמנט לזכרו הלאומי, אלא אם כן שקרים בקשר להיסטוריה הליטאית הם הדרישה העיקרית לתפקיד".

הפרלמנט הליטאי (צילום: Shutterstock)

צרפת

כמו בליטא, גם בצרפת קיבלו אתמול (רביעי) תזכורת שיש להילחם באנטישמיות גם במאה ה-21.

אמש התגלה כי האנדרטה הלאומית לשואה בפריז חוללה. האנדרטה, שעליה תמונות ושמות של כ-2,500 יהודים שגורשו מצרפת במלחמת העולם השנייה, ספגה וונדליזם כאשר רוססו עליה כתובות בגרפיטי.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP, הכתובות התגלו על ידי שוטרי משטרת פריז, בשעות הבוקר של אתמול.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת, ציין את יום הזיכרון: "31 ביולי 1944. משלוח גדול יוצא לדרך למחנה אושוויץ מדרנסי. משלוח מספר 77. עליו 1309 ילדים, נשים וגברים. רובם יושמדו. מדוע? כי הם היו יהודים. היה זה המשלוח האחרון".

אנדרטת השואה בפריז (צילום: Shutterstock)

ניצולי השואה

דאגה רבה שולטת בימים אלו בקרב ניצולי השואה, ארגוני ההנצחה וקהילות יהודיות. אמנם כנסים רבים מתקיימים בזום ובהם יכולים ניצולים לספר לדורות הבאים את אשר עבר עליהם, אבל אין כמו הרצאה פרונטלית - מן הסוג אותם העבירו ניצולים רבים לאורך השנים במחנות ההשמדה, במוזיאונים ובמוסדות חינוך.

במקביל קיימת כמובן דאגה לשלומם של הניצולים, שרבים רבים מהם נפטרו בשנה החולפת מנגיף הקורונה.

בשיחה עם סוכנות הידיעות AP, הביע מריאן טורסקי - ניצול שואה יהודי בן 94 ותושב ורשה - את דאגתו שהוא לא יוכל לשוב לאושוויץ בחייו בכדי לספר את קורותיו למבקרים.

לדבריו, "גם אם לא היתה מגיפה, כמות הניצולים במחנות הולכת ופוחתת מדי שנה".

ניצולים מבקרים באושוויץ בשנה קודמת (צילום: Shutterstock)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר