הרופא עושה סדר

"רוב מוחלט מחולי הקורונה הקשים, שמנים או מלאים"

ד"ר יהונתן גרג'י, רופא בטיפול נמרץ קורונה, מנסה לעמוד בפרץ מול שטף הפייק-ניוז בנושא החיסונים לקורונה, ותוך כדי כך חושף איפה הוא פוגש בתקופה זו חרדים שלא התחסנו "מטעמי אמונה" (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Flash90)

ד"ר יהונתן גרג'י, רופא בטיפול נמרץ קורונה, בבית החולים שיבא שבתל השומר, עסוק רוב שעות היום בעבודתו מצילת החיים, שהולכת וגדלה בימים אלו.

בתוך כל זה, מצא הרפוא הבכיר כמה דקות כדי לסכם את המלצותיו החשובות באשר לנגיף בכלל, ובמיוחד בסוגיית החיסונים מפניו. הנה עיקרי דבריו החשובים והמעניינים:

אני רופא טיפול נמרץ שמלווה חולי קורונה קשים מתחילת המגיפה. אני לא נוטה להשתמש במדיה הזו לעיתים תכופות אבל יש מספר דברים חשובים שיש לי למסור משום שמדובר בחיי אדם וגם בשל השחיקה שאנו חווים כמטפלים במחלה הזו, שצורכת משאבים נפשיים, פיזיים ומערכתיים עצומים.

1. אולי המסר החשוב מכולם: השמנה היא מחלת רקע. הרוב המוחלט של החולים הקשים בטיפול נמרץ הם שמנים/מלאים. ולכן כל מי שנכלל בקבוצה הזו, ללא קשר לגילו, לא ללכת להתחסן... לרוץ להתחסן.

2. התקשורת נותנת משקל יתר לקומץ אנשים הזויים המתנגדים לחיסון ללא כל ביסוס מדעי. בכך התקשורת נושאת בעיני באחריות למותם של עשרות או מאות אנשים. אותה קבוצת מתנגדים, כמוה כקבוצות הזויות אחרות כגון אלו המאמינות שהעולם שטוח (תאמינו או לא, יש דבר כזה). הקבוצות הללו ראויות להתעלמות.

3. החיסון בטוח ויעיל מאוד נגד קורונה. הוא אינו יעיל נגד פציאליס (שיתוק עצב הפנים), מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב), שבץ מוחי ושלל מחלות אחרות לרבות מוות ממגוון סיבות. אז כל שלל המחלות האחרות הללו תמשכנה להתקיים גם בזמן החיסון, וכל עוד נפיצותן לא תעלה על המספרים הרגילים בתקופת טרום החיסון, הרי שאין קשר בינן לבין החיסון, גם אם התרחשו בסמוך לחיסון.

4. הגל הנוכחי, כפי שהוא מתייצג כרגע בטיפול נמרץ קורונה, מאופיין במספר קבוצות חולים: אנשים בקבוצות סיכון/מבוגרים שלא התחסנו עקב שאננות או אמונות כוזבות (ראה/י סעיף 2) או הפרעה קוגניטיבית רפואית או אחרת שמנעה מהם להתחסן, חרדים שאינם מתחסנים "מטעמי אמונה" וקבוצות שרמת הסיכון שלהן לא הייתה ברורה עד כה, כגון נשים בהיריון. הייתי ממליץ בחום לכל מי שמעל גיל 30 ונשים בהיריון - למהר להתחסן.

5. כרגע אין טיפול ממוקד יעיל נגד קורונה. שוב: התקשורת נותנת משקל יתר לטיפולים "מהפכניים" ו"פורצי דרך" שמראים 100% הצלחה בטיפול בחולי קורונה. אבל היא לא מציינת שההצלחה הזאת מבוססת על מחקרים ראשוניים, לרוב אנקדוטליים ולא רציניים, על מספר חולים מצומצם ולא מייצג. הרעש שנוצר מהפצת המידע הזה, גורם בוודאי להקלת ראש בנושא החיסונים; שהרי אם יש טיפול יעיל, אין צורך להתחסן...

גם תרופות שבוצעו עליהן בעבר מחקרים רבי משתתפים, תחת סטנדרטים מחמירים, נמצאו כלא יעילות, וזאת אחרי שעשו באזז גדול לגבי הצלחתן. המחלה הזאת, לפחות בצורתה הקשה/קריטית, קשה מאוד לטיפול, בדומה למחלות מורכבות אחרות בטיפול נמרץ, וכנראה לא יימצא לה טיפול ממוקד בטווח זמן הנראה לעין. לכן ההתמקדות צריכה להיות במניעה - קרי: חיסון.

ד"ר גרג'י (צילום מסך: מתוך אתר בית החולים)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר