המסע מגל"צ לעולם החרדי

הנערה החילונית שהפכה למרצה; סיון רהב מאיר בריאיון חג

התפקיד הראשון בגל"צ והחזרה בתשובה; התגובה של ההורים והשינוי באורח החיים; ההרצאות לצד מאמרי הביקורת בהארץ; השליחות בתקשורת ושנת ההסתה. סיון רהב מאיר בריאיון אישי באולפן (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה. צילום: דודי פלוג)

היא החלה את דרכה כעיתונאית בגלי צהל' חזרה בתשובה' הפכה לעיתונאית ומגישה ב'חדשות 12' ובמקביל החלה בקריירה של הרצאות תורניות והוצאת ספרים, רבנית או עיתונאית? סיון רהב מאיר בשיחת חג מיוחדת עם ישי כהן באולפן 'כיכר השבת'. צפו בראיון המלא.

קטעים מהראיון

יצא לך כבר שקראו לך הרבנית סיוון רהב מאיר?

"אם כן אני מתקנת מיד את הטעות, זה כמו להגיד דוקטור זה לא תואר שיש לי, ממש לא".

אבל רואים בך סוג של סמל של רבנית

"תראה, יכול להיות שאנשים קוראים את הטקסטים שלי ומתבלבלים.. אם אני כותבת על רש"י אני לא רש"י, ואם אני מצטטת את הרבי מלובביץ' זה לא אומר שאני בעצמי דמות, אני כן מנסה להיות איזשהו סוג של צינור, כלומר לקחת טקסטים של אנשים גדולים ולתרגם אותם,

"כתבנו בזמנו ספר על הרב אדלשטיין זצ"ל ואנשים ממש התחילו לשאול אותי.. חברה אני כתבתי ספר על הרב אדלשטיין, בואו.. אז יכול להיות שזה החיפוש והתהייה אחרי דמויות, וזה אפילו קצת מפחיד אותי, תחפשו דמויות אמיתיות".

בעולם הדתי לאומי והחילוני יוצא שיקראו לך הרבנית, בעולם החרדי יצא שאומרים "סיוון, לימוד התורה שייך יותר לגברים, ומוסרי השיעורים הם גברים"?

"דווקא את השאלה הזאת שואלים יותר מהמגזר החילוני שהם חושבים שאסור לאישה לכתוב דבר תורה או להגיד דבר תורה.

סיון רהב מאיר בשיחת חג עם ישי כהן

"נדמה לי שרוב הציבור מבין שהעבודה שאני עושה זה עבודת הנגשה, אני משתמשת באותם כלים של סיקור החדשות ומשתמשת בהם להנגיש את התכנים שבפרשה, זה הכל".

בואי נחזור עשרות שנים אחורה. סיוון רהב מאיר עיתונאית צעירה ומצליחה בגלי צהל פתאום חוזרת בתשובה, מה קרה?

"התורה עצמה זה מה שכבש אותי, אם הייתי רואה אותך ברחוב בגיל ארבע עשרה עדיף שלא תדע מה הייתי חושבת עליך..

"מבחינתי אתם הבעיה של המדינה, הייתי נערה חילונית אשכנזייה מהרצליה, תומכת בהסכמי אוסלו, בעצם המשיח מגיע ואתם הורסים לנו את ההתקדמות של העולם, ולקח זמן להבין שהמשיח זה לא הסכמי השלום עם ערפאת.. הסוויץ' היה שמה שחשבתי עליו כבעיה הוא הפתרון".

אמר לי צבי יחזקאלי שהוא הסתובב בכל העולם הלך לכל הדתות עד שהוא גילה את הדת היהודית שהייתה מתחת הידיים שלו, איפה הנקודה שלך שהחלטת להתחבר ליהדות ולחזור בתשובה?

"צבי יחזקאלי הוא באמת רב, אני מאוד מעריכה את המסלול הוא עשה אבל אני לא שם, צבי עבר את כל העולם באמת, היו לו הרבה רגעים של קצוות, אני הייתי כולה ילדה חנונית וטובה מהרצליה..

"אין רגע של מעמד הר סיני פרטי שאני אומרת פה השם נגלה אלי, יש את השבת הראשונה ששמרתי, באמת אורות פיצוצים, תחשוב אדם שלא שמר שמר חמש עשרה שנים שבת אין רגע של מנוחה והשבת הראשונה מקדשת חמש עשרה שנה אחורה, זה אירוע שאני יכולה לציין".

איך ההורים הגיבו באותה שבת שהם הבינו שסיון שלהם העיתונאית המצליחה מגלצ הולכת לחזור בתשובה?

"זה לא שהם רקדו ברחובות מאושר והתגשם חלום חייהם, אבל יש בהם משהו מאוד בריא ומאוזן, לפעמים זה יושב על משקעי עבר, הוויכוח עכשיו הוא לא אידאולוגי על בריאת העולם, אלא על אגו וכבוד החזרה בתשובה היא התירוץ לנתק".

איך מסתדר לך להיות אישה חרדית ולהיות בכלי התקשורת החזק בישראל?

"אני לא יודעת אחרת אני מגיל שש הייתי בתקשורת, כבר מאז אני הולכת ברחוב ומזהים אותי וזה טבעי, והוספתי לזה את התורה אין לי בזה קונפליקט".

את מרגישה בזה שגרירה?

"כשחזרתי בתשובה לא. חשבתי שאני עיתונאית אובייקטיבית כמו כולם, יש פס ייצור לעיתונאים, וחוץ מזה דתיה שומרת שבת בבית. בשנים האחרונות התקשורת התפוצצה אז יותר הבאתי את האני מאמין שלי.

"אני מרגישה שכאמא אני מייצגת הרבה יותר אימהות מכל המגזרים, אנחנו רואים אחרת את העולם, אם לשדר משהו או לא לשדר מושפע מזה שיש ילדים בבית שרואים לא רק מזה שאני דוסית".

מה גרם לך בשנים האחרונות בנוסף לכל הכובעים שלך גם להעביר הרצאות על יהדות?

"אחרי שסיקרתי את המשפט של אולמרט וקצב הרגשתי תסכול, "מעכשיו אני אסקר רק כישלונות של אנשים, אתה עומד בצד ורוצה להגיד גם משהו משלך, כותרת שלא שווה למחרת היא לא כל כך מעניינת אותי, יותר מעניין אותי משהו שתוכל לקרוא גם אחרי שנה שנתיים ויש לו איזשהו "חיי נצח", ניסיתי וראיתי שיש עניין".

איפה הסיפוק היותר גדול שלך, שאת מצליחה להוציא עוד ספר מצליח או הרצאה עם אלפי צופים וצופות , או סיפור עיתונאי טוב?

"לקחת קולות של אנשים מהארץ בעולם שבדרך כלל לא ישמעו ולהוציא אותם החוצה זה הדבר שהכי נותן לי סיפוק".

"אבל עדיין יש לא מעט מכשולים בדרך, אם נסתכל על הטורים שנכתבו 'בהארץ' נגדך..

"אני מנסה ללמוד ולהיבנות מהביקורת הזאת, הרבה מהביקורת מוצדקת, בבית אני מקבלת ביקורת אפילו יותר חריפה אני וודאי לא מושלמת ואני כן מייצרת פה איזה משהו שמשלב בין התורה למדיה, אני פתוחה ושמחה לכל ביקורת,

"בסוף שמנהלים נגדך קמפיין של עוד טור ועוד פוש ועוד מאמר נגד מה שאני עושה אני מניחה שמה שמפריע זה המסר ולא אני..".

האמא שצופה בך עכשיו בטח שואלת את עצמה מאיפה יש לה זמן לנהל את הבית? היא גם פוליטיקאית גם רבנית גם מרצה גם מתראיינת עכשיו ב'כיכר השבת', מתי היא מספיקה לנקות לפסח, לחנך את הילדים ולהיות איתם?

"אני משתדלת אני לא מושלמת, אבל התברכנו בעבודה גמישה, אני גם משתדלת שהילדים יקראו כל מה שאני כותבת וזה מחבר אותם".

שנה שעברה טסת עם המשפחה לארצות הברית הקורונה שבשה לכם הכל..

אפשר לומר.. לא קרה לי דבר כזה בחיים, הכל היה מתוכנן יצאנו מטעם תנועת המזרחי לשנתיים של שליחות בניו יורק, ופתאום השם טלטל את העולם".

את מתכוונת לחזור לשם?

"זה מאוד מעניין אותי זה אתגר אדיר אבל מצחיק לתכנן דברים בקורונה".

את מכירה את הציבור החרדי ואת גם באה מתוכו, מגזר שעבר שנה מאוד קשה, מה לא אמרו עלינו כמעט בכל מסך עיתון ותכנית רדיו, שצפית בזה כחלק מכלי התקשורת מה חשבת?

"חלק מהביקורת הייתה נכונה, וגם אתה אמרת את זה השנה...".

יש דרך לביקורת, יש הבדל גדול בין מי שדואג לציבור החרדי לבין מי שמשתמש בקורונה ככלי להסתה נגד הציבור החרדי

"אמרת הכל. ממצד אחד באמת היו בעיות שהתגלו בציבור שהצטערתי להתוודע אליהם, מצד שני באמת היה חוסר איזון שהיה אפשר לראות אותו בצורה הכי ברורה בימים בהם התחלואה במגזר הערבי הייתה גבוהה פי כמה מהציבור החרדי זה לא פתח מהדורות, ואף אחד לא יגיד בגלל הערבים אנחנו בסגר.

יוצא לך להגיד זה לא כל החרדים אתם סתם מכלילים ציבור שלם?

"כן, אבל אני מבינה את הפיתוי שהם מקבלים תמונות של הפרה עסיסית לפתוח עם זה מהדורה, ואני מבינה את הצופה שאומר כל החרדים ככה, זה מין מנגנון מתסכל שאולי בגללו ברחתי קצת הצידה.

יגיד לך הצופה לעת כזאת הגעת למלכות..

"בזבזתי עשור שלם בלומר אלה רק קיצונים וזה רק קומץ, מעדיפה לדבר על דברים נצחיים יותר".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר