דת מול מדינה; מרתק

הוויכוח האמוני בין בכירי 'יהדות התורה' לנשיא ראובן ריבלין

דקות ארוכות התנצחו היום ראשי מפלגת יהדות התורה עם הנשיא ריבלין, בבואם למסור את המלצתם, למי יש לתת את מנדט הרכבת הממשלה. במוקד: שילוב החרדים במדינה • צפו בוויכוח המרתק (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: לע"מ. תמונות: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בכירי יהדות התורה, שהגיעו היום (שני) למשכן הנשיא כדי למסור את המלצתם על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, לא תכננו כי השיחה עם הנשיא ריבלין תימשך כמחצית השעה, ושהיא תכלול התנצחות בליבת היחסים שבין הציבור החרדי למדינת ישראל.

אחרי הסבר אודות המלצתם למסור את המנדט לבנימין נתניהו, מאחר והוא מייצג את הציבור המסורתי, עברו הנציגים, גפני, ליצמן, מקלב ופרוש, להסתה שמתנהלת נגד החרדים, בעיקר במערכת הבחירות האחרונה.

לצד גינוי מסוים להסתה הבוטה, בחר נשיא המדינה ראובן ריבלין להסיט את הזרקור למידת ההשתלבות הראויה לדעתו של תלמידי ובוגרי הישיבות הקדושות בחיי האזרחות ובחברה הישראלית.

אלו עיקרי הדברים, סביבם התנהל הוויכוח המרתק: סגן השר אורי מקלב פתח ואמר, כי כיום ישנו מחסור גדול בלומדי התורה בישראל, וכי הציבור החרדי משמר את קבוצת הלומדים באדיקות.

ריבלין: "רבי עקיבא, גילינו אותו... רק כשהיה בן 40. עד אז הוא היה רועה צאן אצל כלבא שבוע, אבל לא צריך לקחת ולהשתמש בתירוץ הזה", הטיף הנשיא, על לימוד התורה עד גיל מאוחר.

ריבלין: "כבר אמרו חכמינו אין אדם מבייש ומתבייש בעבודתו... אנחנו צריכים, כחברה, לאפשר לחברה החרדית לחיות כרצונה - תוך דרישה גם מהם לתרום לחברה".

סגן השר אורי מקלב: "בציבור החרדי ישנו רוב של בעלי מלאכה".

ריבלין: "חד משמעית, ולכן לא צריך להחזיק אותם עד גיל 23 במקומות שבהם הם אינם רוצים להיות, או יתכן שגם לא מתאימים".

"אני זוכר את הסבתא של אבא של מאיר פרוש, שהיה ממשפחת ריבלין ומראשי ישיבת חברון", הפליג הנשיא לימי ילדותו, "ואני זוכר שלא שלחו את כולם ללמוד בישיבה הגבוהה, אלא את חלקם שלחו ללמוד עריכת דין וראיית חשבון".

סגן השר מאיר פרוש: "רבי חיים שמואלביץ שואל שאלה ידועה על רבי עקיבא; מדוע כשהוא הגיע אחרי 12 שנה לביתו, הוא החליט לחזור מיד לעוד 12 שנה, מבלי להיכנס הביתה. עונה ר' חיים, ש-12 ועוד 12 זה לא 24, אלא 24 זה 24. וזאת חשקת התורה".

ריבלין: "זאת פרשנות".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "זה היה רבי עקיבא!".

ריבלין: "אנחנו הכרנו את ירושלים - בסביבה שלנו היו חסידים ו'מתנגדים'...

מקלב: "ביהדות התורה יש מקום לכולם".

פרוש: "בהר סיני היו כל העם".

ריבלין: "תמיד אפשר לבוא ולומר שאיננו יודעים מתי תצוץ תורתו של כל אחד. אנחנו יודעים ולבחור את האנשים, יש לנו רבנים נפלאים... אם אחד יצא, וטעה, הוא יכול תמיד לחזור לישיבה".

בשלב זה נשמעה הקריאה, מפי אחת מחברי צוותו של נשיא המדינה: "רבותינו, הגיע זמן...", והמפגש הטעון הסתיים.

צפו בווידאו

(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר