"נפעל בכוח רב"

כוננות שיא • צה"ל מתגבר כוחות; ניסיונות להרתעת חמאס

צה"ל הודיע באופן רשמי, על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים, בשל ההערכות כי חמאס מתכנן לממש את איומיו ב'נקמה' על מהומות הר הבית • הקבינט הביטחוני צפוי להתכנס בזמן הקרוב (צבא וביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ח באייר תשפ"א | 10.05.21
צה"ל בגבול עזה. ארכיון (צילום: Flash90)

כוננות רבה במערכת הביטחון, לקראת הסלמה מכיוון עזה, שעל פי ההערכות עלולה להתרחש בזמן הקרוב, כפי שמאיימת פעם אחר פעם הנהגת חמאס השולטת ברצועה.

בעקבות כך, ‏ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בעוד כשעה, "על רקע האירועים בירושלים ובדרום", לשון ההודעה.

זאת ועוד: לאחר הערכת מצב, החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי, להשהות את התרגיל המטכ"לי 'מרכבות האש', הנחשב מאוד בעיניו, למשך היממה הקרובה, והנחה את צה"ל למקד את כלל המאמצים בהיערכות ומוכנות לתרחישי הסלמה.

לאור הערכת המצב החמורה, הוחלט בצה"ל על חסימות של אזורים וצירים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה, כאשר מדובר בכלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, וכן הצירים הבאים - לשני הכיוונים:

• כביש מס׳ 4 - מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם.
• כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז.
• כביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה.

כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת 'קובי' בשדרות, אנדרטת 'החץ השחור', גבעת הפעמונים, גבעת נזמית וגבעת 'הפרש הבודד'.

חסימת כבישים. ארכיון (Nasser Ishtayeh/Flash90)

בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים ועל עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע, והודגש: אין לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות באזור העוטף מטעמי ביטחון אישי, וכי "יש להמשיך להישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל, ככל שיידרש".

דובר צה"ל אף עדכן, באופן רשמי, כי "בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים". ברקע, עומד גם התרגיל הצבאי רחב ההיקף בו פתח צה"ל אתמול, ובמסגרתו מגויסים כוחות מבצעיים רבים".

כמו כן, מחשש לירי צלפים, הורה צה"ל לחקלאים בישובי העוטף שלא להגיע לשדות הסמוכים לגבול, בדרום הרצועה.

במקביל, כך לפי דיווח של כתב גל"צ ג'קי חוגי, מתקיימים מאמצים בינלאומיים נרחבים למנוע את ההסלמה התלקחות בדרום, כאשר ההערכה כי חמאס מתכנן להצית את הגזרה כבר הערב בשל מהומות הר הבית.

מראה מסגד אל-אקצא, אחרי המהומות (צילום: מתוך טוויטר)

גורמים בינלאומיים רבים מעורבים בשיחות מאחורי הקלעים, אולם לפי המסתמן, בחמאס נחושים לפעול, ובקרב המתווכים מזהירים, כי ההסלמה תגרור השלכות מרות על אוכלוסיית עזה.

בשעות האחרונות קיימו האו"ם, המצרים ושחקנים נוספים באזור, התייעצויות קדחתניות, במהלכן הועבר לחמאס מסר זהה מכל הצדדים, כי המצב במזרח ירושלים נפיץ ביותר, ומשום כך כל הסלמה עלולה לדרדר אותו, ובאופן בלתי נמנע - תעלה בחיי אדם.

גורם הבקי במהלכים מאחורי הקלעים צוטט בגלי צה"ל, כי "ישראל מתכוננת לפעול בכוח רב, אם שיגור בלוני התבערה יימשך, ובמיוחד אם ארגוני הטרור יחדשו את ירי הרקטות".

ההתלקחות הנוכחית החלה כזכור, לאחר ההתפרעויות בירושלים, שכללו ניסיונות לינץ' ביהודים ופריצה של כוחות משטרה לרחבת הר הבית, בה התאספו אלפי מתפרעים.

הקריאות לעזה ברחבת הר הבית (צילום: מתוך טוויטר)

בפעילות משטרה זו נפצעו מאות צעירים ערבים, בעוד חבריהם קוראים כל העת להנהגה בעזה לממש את איומיה ו"להפציץ את הציונים".

בתוך כך, בצהרים זוהה שיגור כושל אחד משטח עזה, שנפל בשטח הרצועה. כתוצאה מהשיגור הופעלה התרעה ביישומון ובשטח פתוח בלבד, אך לא נשמעו אזעקות צבע אדום בישובים.

גם 'טרור הבלונים' בשיאו, כאשר בשעות האחרונות לבדן פעלו צוותי כבאות והצלה, בסיוע צה"ל ומתנדבים, לכיבוי שש שריפות במספר מוקדים, בתחום המועצות האזוריות אשכול ושער הנגב.

"הושגה שליטה מלאה ובלימת התפשטות האש", נמסר מכב"ה, "בזכות שיתוף הפעולה המלא בין כלל הכוחות, בנוסף לפריסה מיטבית בשטח. חוקר שריפות ממחוז דרום קבע, כי חלק מהשריפות, שש במספר, נגרמו מבלוני תבערה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר