תיעודים מזעזעים

פרעות: לינץ' ביהודי - בעכו, ובערבי - בבת ים

משטרת ישראל מאבדת שליטה: יהודי בן 30 נפצע אנוש בלינץ' בעיר עכו, ערבי הוכה נמרצות בבת ים ונפצע קשה • הרבנים הראשיים, הנשיא ופוליטיקאים נוספים גינו את האירועים וקראו להרגעה (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ניידת משטרה שהוצתה בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
רה"מ נתניהו, הערב (צילום: איתי בית און, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)
תיעוד הלינץ' בערבי בבת ים (דניאל אלעזר, חדשות הערב, כאן 11)

ביום השני של פרעות תשפ"א מתבהרת תמונה עגומה, של מדינה ללא שליטה, על סף מלחמת אזרחים כפי שאמר נשיא המדינה: אלימות הצעירים הערבים לא נפסקה הערב, על אף הבטחות ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים לאבטחת היהודים תושבי לוד. אירועים מזעזעים של אלימות תועדו נגד יהודים ונגד ערבים ברחבי הארץ. המשטרה מדווחת כי בשעות הערב נעצרו 374 חשודים בהתפרעויות ברחבי הארץ, במהלכן נפצעו 36 שוטרים באורח קל.

תיעוד הלינץ' בערבי בבת ים (דניאל אלעזר, חדשות הערב, כאן 11)

שני אירועים מרכזיים מלווים את אובדן השליטה של משטרת ישראל, בהפרות סדר דרמטיות: צעיר יהודי כבן 30 ונפצע קשה בלינץ' שביצעו בו ערבים בעכו. הוא פונה לבית החולים לגליל בנהריה כשהוא מורדם ומונשם.

בטיילת בבת ים צולם בשידור חי בכאן 11 לינץ' בצעיר ערבי שנהג ברכבו. הוא ניסה לברוח, אך נתקע ברכב אחר במהלך נסיגתו. פורעים יהודים הוציאו אותו מרכבו, והכו אותו נמרצות. מצבו קשה.

בנוסף, כחלק ממפגן נקמה, עשרות יהודים מנפצים חלונות של ערבים בטיילת בבת ים. הצעירים ניסו להגיע גם ליפו הסמוכה, אך נמנעה מהם הצעידה לשם, שיכולה הייתה להצית אף יותר את המהומות.

בחיפה התקיימו עימותים אלימים בין כמאה מפגינים יהודים למשטרה, במושבה הגרמנית בעיר.

אלימות בלוד (צילום: חמדה לוז)

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא מייד להרגעת הרוחות: "מה שקורה בערי ישראל בימים האחרונים הוא בלתי נסבל. אנחנו ראינו פורעים ערבים מציתים בתי כנסת, מציתים מכוניות, מסתערים על שוטרים, פוגעים באזרחים שלווים וחפים מפשע. זה דבר שאנחנו לא יכולים לקבל אותו, זו אנרכיה. שום דבר לא מצדיק את זה, ואגיד לכם יותר מזה, שום דבר לא מצדיק לינץ' של ערבים ביהודים, ושום דבר לא מצדיק לינץ' של יהודים בערבים. לאזרחי ישראל אני אומר - זה לא מעניין אותי אם הדם שלכם רותח. אתם לא יכולים לקחת את החוק לידיים. אתם לא יכולים לבוא ולקחת אזרח ערבי פשוט ולנסות לעשות בו לינץ' - בדיוק כפי שאנחנו לא יכולים לראות אזרחים ערבים עושים זאת לאזרחים יהודים - לא יהיה. הדבר הזה הוא דבר שאני בטוח שמשותף לרוב אזרחי ישראל".

רה"מ נתניהו, הערב (צילום: איתי בית און, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

שר הביטחון בני גנץ התריע כי המהומות בתוך ישראל מסוכנות יותר מהמצב ברצועת עזה: "התמונות הקשות מהערים ומהרחובות הערב הן קריעת הישראליות. האלימות המזעזעת בבת ים, עכו, לוד וערים נוספות הופכת את הבטן ושוברת את הלב של כולנו. אסור לקחת את החוק לידיים אסור לגרור ולהיגרר למלחמת אזרחים. מנהיגות דורשת אומץ - אני פונה לכל המנהיגים יהודים וערבים כאחד: השמיעו קולכם מיד. אני קורא לכם אזרחי ישראל - אל תחריבו את מה שנבנה עשרות שנים".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, גינה את האלימות: "שפיכות דמים נוראית. גילויי האלימות בימים האחרונים בלתי מתקבלים על הדעת. ניסיונות הלינץ והמתקפות של ערבים כנגד יהודים, בכוחות הביטחון, בסממני יהדות ומוסדות שלטון מקוממים את הלב. אני קורא לכולם: חזרו הביתה, הרגיעו את הרוחות, הימנעו מגילויי אלימות וגזענות. אין לנו ארץ אחרת ועלינו לחיות פה יחד. מדובר בפשיטת רגל מוסרית שאסור לאף אדם לתת לה יד במישרין או עקיפין. לאיש אין סמכות לקחת את החוק לידיים. משטרת ישראל תעשה הכל כדי למצות את הדין עם הפורעים ולהשיב את החוק והסדר על כנו".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, פרסם הודעת גינוי למעשי התקיפה: "הדם אמנם חם, הלב סוער, המראות קשים. אבל אסור לנו להיגרר לפרובוקציות ולפגיעה באדם או ברכוש. על פי תורת ישראל אין שום היתר לקחת את החוק לידיים ולפעול באלימות, יש להותיר את מלאכת השבת הסדר על כנו לידי משטרת ישראל שזהו תפקידה".

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, גינה גם הוא: "האלימות הנוראה ברחובות ערי ישראל חייבת להיפסק. קראתי אתמול למנהיגי הציבור הערבי לפעול על מנת להרגיע את השטח, לעצור את האלימות וההשחתה, למנוע את התמונות האיומות של תקיפת יהודים ופגיעה בבתי כנסת. חבל מאד שאנו לא רואים את ההתגייסות שלהם להרגעת הרוחות. מאידך, הערב בבת ים אירע אירוע חריג של אלימות. אנו קוראים לציבור לציית לכוחות הביטחון ולא לקחת את החוק לידיים. בוודאי לא באלימות כלפי חפים מפשע. זו אינה דרכה של תורה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התראיין טלפונית ל'חדשות 12' ואמר בכאב: ישראל במלחמת אזרחים. "קורא לכל אזרחי ישראל - תעשו כל מה שביכולתם כדי להפסיק את הדבר הנורא המתרחש לנגד עינינו. אנחנו במלחמת אזרחים בינינו לבין עצמנו ללא כל סיבה. אנא הפסיקו את השיגעון המטורף הזה. זה הזמן שלנו להרגיע את כל הציבור. אומר הערב לכל הפורעים: חידלו".

סמל שלטון אחר, יו"ר הכנסת, יריב לוין, מסר: "אי אפשר לקבל את המראות שאנו רואים במקומות רבים ברחבי הארץ. שריפת בתי כנסת, פרעות של ממש ביהודים, נסיונות פגיעה במסגדים, ואירועי לינץ׳ מזעזעים ביהודים ובערבים, כל אלה מחייבים נקיטת יד ברזל לא רק במעצרים אלא בהעמדה לדין ובענישה של שנים ארוכות מאחורי סורג ובריח. אני קורא לכולם, יהודים וערבים כאחד, ולכל מנהיגי הציבור בישראל, לעצור. לחדול מיד מכל אלימות ולהרגיע את הרוחות. בד בבד, אני מחזק את ידי ממשלת ישראל וכוחות הביטחון, ומגבה אותם בהחלטה להמשיך ולהכות בטרור מכה חסרת תקדים בעוצמתה".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר: "פורעי לוד ועכו אינם מייצגים את כל ערביי ישראל, פורעי בת ים ואנשי לה פמיליה, להב"ה וכהנא חי הם חבורת גזענים עלובה שאינה מייצגת את היהודים בישראל. רוב מכריע של אזרחי ישראל, יהודים וערבים, טובים מזה בהרבה. תפקידה של ההנהגה בשני הצדדים להרגיע, לקרוא לשמירת חוק, להורדת הלהבות ולהחזרת הסדר ברחובות. האלימות לא תנצח אותנו. האלימות לא תנהל את חיינו. לא ניתן שבישראל ישרפו בתי כנסת, יכו חפים מפשע ויהפכו את חיי האזרחים בערים המעורבות לגיהנום".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, המועמד לראשות הממשלה, מסר בעקבות תיעוד האלימות המזעזעת בבת ים: "המראות האיומים הערב בבת ים מעוררי חלחלה. זוהי לא דרכנו. פגיעה בחפים מפשע זהו מעשה לא יהודי, לא מוסרי, לא אנושי".

יו"ר יש עתיד לפיד ויו"ר ימינה בנט (צילום: מארק ישראל סלם, פול)

יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער, מסר: "התמונות המזעזעות מבת ים, מעכו ומלוד לא מותירות ספק: אנחנו בסכנת גלישה למלחמה בין אזרחים. אזרחי ישראל, מחויבותנו לעתיד ילדינו בארץ הזאת מחייבת את כולנו לפעול להרגעת הרוחות".

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, שעדיין מעוניין בניהול מו"מ מול יאיר לפיד ונפתלי בנט, נזכר לגנות את האלימות הגואה רק לאחר יומיים: "אירועי הלינץ' וההתפרעויות שקורים כרגע ברחבי הארץ מצערים וצריכים להדאיג את כולנו כערבים ויהודים. אני קורא לכל הפוליטיקאים והמנהיגים וראשי הערים והישובים ואנשי הדת, ערבים ויהודים, לשים את כל המחלוקות בצד ולגלות אחריות כלפי החברה כולה. זהו רגע שבו האנושיות שבתוך כל אחד ואחת מאיתנו צריכה להתגלות ולהתעלות מעבר לכל שוני, סכסוך או מחלוקת כלשהי. זה הרגע לעצור".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ, פנה למפגינים: "‏אחיי היהודים, חדל! אנחנו לא כמוהם! אסור לנו להיגרר לאלימות הזו חלילה. הגנה עצמית מול טרור ופורעים כן, אלימות יזומה והרס רכוש בשום אופן לא! אסור להידרדר לאנרכיה!".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר