הנחיות לחג השבועות

מה עושים בעת אזעקה כששוהים בבית הכנסת

הנחיות חשובות ומצילות חיים בעת שאתם שוהים בחג או בשבת בבית הכנסת. או בימות החול, בתוך הרכב, תחבורה ציבורית ובשטח הפתוח וכן הנחיות חשובות לילדים (אקטואלי)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בעקבות המצב הביטחוני הקשה, פיקוד העורף מסבירים את ההנחיות שיש לנקוט, בעת ששוהים בבית הכנסת, ומה עושים כאשר נמצאים במרחב פתוח, רכב, תחבורה ציבורית והשטח בנוי.

ההנחיות לשבת וחג

1. וודאו היכן המרחב המוגן בבית הכנסת בו אתה מתפללים

2. השאירו רדיו פועל על גל שקט במהלך השבת והחג (בכפוף להיתר מרב)

3. הדגישו לילדים, לא להתרחק מבית הכנסת במהלך ליל שבועות ולמדו אותם היכן המרחב המוגן הקרוב אליו יש להיכנס מיד בהישמע התרעה.

4. הקפידו על הנחיות ההתקהלות של פיקוד העורף לפי אזורכם. שימו לב ! עדיפות לשהות בתוך מבנה ולא בשטח הפתוח.

5. במקרה של המצאות בשטח פתוח בזמן התרעה:

6. היכנסו למבנה סמוך ועלו קומה אחת בחדר המדרגות.

7. במידה ואין מבנה סמוך, יש להשתטח על הארץ ולגונן בעזרת הידיים על הראש.

8. יש להמתין 10 דקות!

הנחיות כלליות

בשעת התרעה

כך תפעלו בקבלת התרעה בתוך מבנה או בחוץ, בנסיעה ברכב הפרטי או בתחבורה הציבורית - כך נדע כיצד עלינו לפעול בזמן קבלת התרעה, בכל מקום בו אתם נמצאים:

בעת קבלת התרעה יש להיכנס למרחב המוגן בהתאם לזמן ההתגוננות העומד לרשותכם ולפעול על-פי ההנחיות הבאות:

שוהים במבנה?!

יש להיכנס לממ"ד (מרחב מוגן דירתי), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי) או מקלט. במידה ואין את אחד מאלו, יש לצאת לחדר המדרגות ולשהות בקומה אמצעית במקום שאין בו חלון. במידה ואין, יש להיכנס לחדר פנימי מוגן. יש להקפיד על סגירת דלתות וחלונות.

בממ"ד, ממ"ק וממ"מ יש לסגור ולנעול את הדלת על ידי סיבוב הידית בזווית של 90 מעלות ולוודא את סגירת חלון הפלדה וחלון האלומיניום.

שוהים בחוץ?!

• בשטח בנוי - יש להיכנס למבנה קרוב.

• בשטח פתוח - יש לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים. לא לשבת, לשכב!

נוסעים ברכב?!

יש לעצור בזהירות בצד הדרך, לצאת מהרכב ולהיכנס למבנה קרוב. אם לא ניתן להגיע למבנה בפרק הזמן העומד לרשותנו - יש לצאת ולהתרחק מהרכב, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

רק אם לא ניתן לצאת מהרכב, יש לעצור בצד הדרך, לרדת מתחת לקו החלונות.

נוסעים בתחבורה ציבורית?!

• בקו אוטובוס בינעירוני ובהסעות תלמידים - על הנהג לעצור בצד הדרך ולפתוח את הדלתות.

על הנוסעים להתכופף מתחת לקו החלונות באוטובוס ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

• בקו אוטובוס עירוני - על הנהג לעצור בצד הדרך ולפתוח את הדלתות, כדי שהנוסעים יוכלו לרדת מהאוטובוס ולהיכנס למבנה קרוב. אם לא ניתן להגיע למבנה בפרק הזמן העומד לרשותנו, יש להתכופף מתחת לקו החלונות באוטובוס ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

• בנסיעה ברכבת - על הנהג להאט את המהירות ל-30 קמ"ש למשך 10 דקות ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו החלונות בקרונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

דגשים נוספים חשובים

• יש להישאר במרחב המוגן לפחות 10 דקות כדי להתגונן מפגיעת טילים מרסיסים ומשברי יירוטים. שימו לב: אין שינוי בהנחיות לציבור בעקבות פעילות מערכות ההגנה האווירית של צה"ל. המערכות אינן נותנות מענה הגנתי מלא לירי ולכן יש להקפיד להמתין לפחות 10 דקות במרחב המוגן.

10 דקות - לא פחות!

למה 10 דקות?! מערכות ההגנה של צה"ל כוללות הגנה רב-שכבתית, המורכבת ממערכות נשק ליירוט רקטות וטילים מכל הטווחים: ארוכים, בינוניים וקצרים. מערכות ההגנה כוללות את מערכות ה"חץ", "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל".

מערכות ההגנה הללו פועלות ליירוט של טילים או רקטות, אבל הן אינן מהוות תחליף לקיום הנחיות פיקוד העורף בשל מספר סיבות.

ראשית, מטח רקטות עלול להימשך זמן מה, מאחר שהוא יכול לכלול מספר רב של רקטות שמשוגרות בהדרגה. לפיכך, גם אם ראיתם או שמעתם יירוט או נפילה של רקטה, ייתכן שהירי עדיין בעיצומו ושהאיום טרם חלף.

שנית, מערכות ההגנה אינן נותנות מענה הגנתי מלא. משום כך מסוכן להישאר בחוץ או לצאת החוצה כדי לצפות ביירוטים או כדי לצלם אותם.

שלישית, הזמן שלוקח לשברי היירוט ליפול אל הקרקע עלול להימשך דקות ארוכות ולסכן את מי שיוצא מהמרחב המוגן לפני חלוף הסכנה.

כפי שנוכחנו בעבר, הנחיות פיקוד העורף הוכחו כמצילות חיים. לפיכך יש להקפיד על זמן המתנה של 10 דקות במרחב המוגן מרגע הינתן ההתרעה

אנחנו מורגלים ביום יום בשיעורי זמן הלכתיים. בכמה וכמה מצוות מרכיב הזמן הוא חשוב. הנה, יש לנו גם מרכיב זמן במצוות "ונשמרתם". הגדרת זמן ברורה והגיון בצידה.

זכרו: מטחי רקטות עלולים להמשיך ושברי יירוט עלולים ליפול אל הקרקע גם דקות ארוכות לאחר ההתרעה. משום כך, חשוב להקפיד על ההנחיות

לאחר היציאה ממרחב המוגן

• יש להתרחק מחפצים בלתי מזוהים. אם ראיתם נפל של רקטה או טיל על הארץ, יש להרחיק סקרנים ולהודיע מיד לגורמי הביטחון.

• אין להתקהל באזור נפילת טיל או באזור יירוט. ההתקהלות במקום מסוכנת בשל חשש מפגיעת רסיסים ונפלים ומחשש לפגיעה מירי של מטח נוסף.

אופן התנהגות בבית הכנסת בשעת התרעה

גם כשאנו נמצאים בבית הכנסת יש להיות ערניים ולהגיב מהר בעת קבלת התרעה. פיקוח נפש!

טילים שנוחתים לא מבחינים היכן אנו נמצאים ולכן עלינו להיות ערניים תמיד, גם כשאנחנו בבית הכנסת ובאמצע התפילה.

ראשית, יש להיות ערניים לקבלת התרעה בזמן, כדי שלא נאבד שניות יקרות. שנית, עם התקבל ההתרעה יש לפעול באופן מיידי ולהתגונן. אם יש מרחב מוגן במקום מספיק קרוב המאפשר הגעה בתוך זמן ההתגוננות, נגיע אליו. היה ואין מרחב מוגן, נתפנה לחדר מדרגות סמוך.

אם גם זה לא מתאפשר, יש להימצא רחוק ככל הניתן מקו החלונות, רחוק מזכוכיות שעלולות להתנפץ ומקירות חיצוניים. יש לשהות קרוב ככל הניתן לרצפה ולהגן בעזרת הידיים על הראש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר