חשיפת 'כיכר'

דרמה בחסידות ברסלב: ה"קלויז" של רבי נתן באומן - נפדה

בית הכנסת בעיירה אומן, שבנה תלמידו המפורסם של רבי נחמן, עומד שומם מזה שמונים שנה ואף שימש כמפעל. חסידים נרגשים: "ארבע קירות ספוגים בנחלי דמעות" • פרסום ראשון (אנ"ש, עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הקלויז שנפדה (צילום: אהרן קליגר, מכון ברסלב הר המור)

דרמה בחסידות ברסלב: ה"קלויז" (בית כנסת) של רבי נתן מברסלב זי"ע, הממוקם סמוך לציונו של רבו - רבי נחמן מברסלב זי"ע - נפדה לאחר עשרות שנות שיממון.

הקלויז, שבנה רבי נתן בשנת תקצ"ה (1834), נחשב השני בחשיבותו בחסידות ברסלב לאחר קברו של רבי נחמן זי”ע.

עד לתקופת השואה, חסידים שהגיעו מכל העולם להתפלל על קבר רבם פקדו גם את הקלויז, אולם כאמור מזה שמונים שנה בית כנסת זה סגור ומסוגר.

המבנה אוכלס מחדש על ידי בעלים חדשים, ובשלב מסויים שימש כמפעל למשך תקופה. בעשרות השנים האחרונות ביצעו חסידי ברסלב נסיונות להשיב את המבנה אל זרועות החסידות אך ללא הועיל.

כעת חושף 'כיכר השבת' כי במאמצים של עסקנים מהחסידות נפדה הקלויז, ואף צפוי להיפתח לציבור בשבועות הקרובים, לא לפני תהליך שיפוץ למבנה.

העסקנים ר' יצחק חזין ובנו ר' אברהם חזין הצליחו לפדות את המבנה, כאשר גם בחסידות חב"ד באוקראינה שיתפו פעולה וסייעו בהנעת התהליך.

בשיחה עם 'כיכר' על התוכנית העתידית מסביר ר' יצחק חזין כי "בשבועות הקרובים, יבוצע שיפוץ ראשוני שיאפשר כניסה למתחם בקבוצות קטנות. נזכיר כי מדובר במבנה היסטורי עתיק בן 187 שנים ולכן נדרש לערוך שימור מבנה היסטורי שיבוצע על ידי אנשי מקצוע. כולי תקווה שעד לראש השנה נוכל לפתוח את המתחם לכולם".

ר' אברהם חזין מבטא בשיחה עם 'כיכר' את רגשות החסידים הקשורים במבנה: "הקלויז של רבי נתן מברסלב הוא לא סתם עוד נכס היסטורי, מדובר במבנה רוחני בעל ארבע קירות הספוגים בנחלי דמעות של גדולי חסידי ברסלב מתקופת רבי נתן מברסלב, שעבדו את ה' יומם וליל במבנה הצר הזה".

ר' יצחק חזין במעמד פדיון הבניין (צילום: באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר