בטקס חילופי שרים

שר החוץ הנכנס יאיר לפיד: 'מאד רציתי להיות כאן; זה הזמן לשינוי'

שר החוץ הנכנס לפיד, קיים היום טקס חילופי שרים במשרד החוץ ואמר: "אני אוהב ומכיר את התחום, עסקתי בו לא מעט בשנים האחרונות. אני מאמין שיש לי מה לתרום". צפו (בארץ)

מישאל לוי | כיכר השבת |
יאיר לפיד, בטקס היום (צילום: משרד החוץ)

בטקס חילופי השרים שנערך היום (שני) במשרד החוץ בירושלים, ברך שר החוץ היוצא גבי אשכנזי, את השר הנכנס - יאיר לפיד.

"אני פה", פתח לפיד ואמר: "כי מאוד רציתי להיות כאן. המינוי שלי לשר החוץ הוא לא תוצאה שקרתה במקרה במשחק התפקידים של הרכבת הקואליציה. כיוונתי לזה. רציתי את זה. עשיתי כל מאמץ כדי להגיע לכאן. רציתי להיות כאן כי אני אוהב ומכיר את התחום, עסקתי בו לא מעט בשנים האחרונות. אני מאמין שיש לי מה לתרום. אני מאמין שיש לי מה ללמוד מהאנשים שנמצאים כאן. אני מאמין שנעשה דברים גדולים יחד".

"אתמול בלילה שוחחתי עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, שנינו מאמינים שאפשר וצריך לבנות יחסים עם הממשל שמבוססים על כבוד הדדי ועל דיאלוג טוב יותר. גם עם יהדות העולם, ובעיקר עם יהדות ארצות הברית, הגיע הזמן לשינוי".

עוד הוסיף לפיד: "גם מול מדינות האיחוד האירופי המצב לא טוב. היחסים עם חלק גדול מדי מהממשלות הוזנחו והפכו לעניינים. לצעוק ש"כולם אנטישמים" זו לא מדיניות ולא תוכנית פעולה, גם אם לפעמים זה מרגיש נכון. שוחחתי אתמול בלילה עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וסף בורל, התכתבתי בלילה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כולנו חושבים שצריך לשנות, לשפר, להעמיק את הדיאלוג בין ישראל לאירופה".

"חלק מהעבודה שלנו הוא כמובן חיזוק הנוכחות שלנו באיזור. אנחנו צריכים להמשיך את המגמה שהחלה עם הסכמי אברהם. לשאוף לחזק את השלום עם מדינות המפרץ, עם מצרים וירדן. אנחנו נשאף לחתום על הסכמים עם מדינות נוספות גם באיזור, גם מחוץ לאיזור. זה תהליך, זה לא קורה ביום, אבל משרד החוץ ירכז את התהליך הזה".

לסיום אמר לפיד: "בהקשר זה, אני רוצה להוסיף בעקבות הפרסומים האחרונים: ירדן היא שותף אסטרטגי חשוב. המלך עבדאללה הוא מנהיג איזורי חשוב ושותף אסטרטגי, אנחנו נעבוד איתו ונחזק את הקשרים בין שתי המדינות".

שר החוץ היוצא גבי אשכנזי פתח את דבריו ואמר: "לפני שלושה עשר חודשים נכנסתי למשרד המיוחד הזה ברגל ימין. בחרדת קודש ועם תחושת שליחות, רגשי כבוד ואחריות רבה לקראת אחת התקופות המורכבות בזירה הפנימית, הבינלאומית והאזורית. היום, אני יוצא ממנו, שוב, ברגל ימין, ברגשות מעורבים, אך עם תחושת סיפוק אדירה. התפרצות נגיף הקורונה יצרה קשיים רבים אך גם הזדמנויות אשר הובילו לשיתופי פעולה רבים בין מדינות, לסיוע הדדי ולשיפור מצבנו המדיני הבינלאומי".

"נציגויות משרד החוץ פעלו מסביב לשעון: משלחות סיוע, מחקר ופיתוח, יצאו אחת אחרי השניה לעשרות מדינות ברחבי העולם. אלפי ישראלים חולצו מכל פינה בגלובוס, ולא נחנו עד אשר חוסן אחרון שליחינו. לא אשכח את הגאווה והשמחה על פניכם, השגרירים והשליחים שלנו, בנמל התעופה, כשבאתם להתחסן ונוכחתם שאנו כאן. לדאוג לכם ולמשפחותיכם בכל נקודה מסביב לעולם. הטסנו מטוסים לאפריקה ולאמריקה הלטינית והגענו לכל קצוות תבל. היינו מגיעים גם רחוק יותר עבורכם",

"פעלנו יחד לשיפור מעמדה של ישראל בזירה הבינ"ל, תחת ההבנה שישראל מדינה ניכסית ותוך מימוש שיח של תמורות מול ידידותינו ברחבי העולם. גרמנו, בעמל רב ובעזרתכם, לשיפור בדפוסי ההצבעה במוסדות הבינלאומיים, לצמצום מספר ההחלטות נגד ישראל ולעלייה בכמות המדינות המתנגדות להחלטות אנטי-ישראליות. הודות לקמפיין שהובל על ידי אגף ארב"ל, לראשונה מונתה נציגה ישראלית, אודליה פיטוסי, כחברה בוועדת האו"ם לאנשים עם מוגבלויות. ואני גאה על כך שלפני מספר ימים, הפכה ישראל, לראשונה, לחברה במועצה החברתית-כלכלית, שהינה אחת מששת הגופים המשמעותיים באו"ם".

אשכנזי הוסיף לספר על הישגיו: "במהלך השנה האחרונה, חתמנו על למעלה מ-60 הסכמים בינלאומיים, מתוכם, עשרות הסכמים כלכליים, שיביאו תרומה כלכלית, תיירותית, יעודדו תעסוקה וישפיעו על חוסנה הכלכלי של ישראל. אחרי עשרות שנים של פעילות חסויה של אנשי המשרד במדינות המפרץ, זכיתם להכרה, וחתמנו על הסכמי השלום עם אבו דאבי, בחריין, מרוקו וסודאן. תחת מדיניות ברורה, פעלתם למימוש מהיר ומלא של הסכמי השלום. הובלתם לחתימת עשרות הסכמים, וגרמתם לכך שפחות מחודש לאחר החתימה, הגיעו משלחות מהאמירויות ומבחריין בהנהגת שרי החוץ שלהם. שרים אשר רגלם לא דרכה על אדמתנו מעולם, ועמדו על רקע דגל ישראל בגאווה. אזרחים אמירתים ובחריינים, לא הפסיקו לשאול ולהתעניין בחיינו ובתרבותנו, מייחלים כבר לבוא ולבקר. בתוך פחות מתשעה חודשים, פתחנו ארבע נציגויות חדשות. למעלה מ-180 אלף תיירים ישראלים ביקרו כבר באבו דאבי ודובאי. נחתמו עסקאות סחר הדדיות במיליארדי שקלים. נרקמו עשרות רבות של שיתופי פעולה אזרחים רבים בתחומי המחקר ופיתוח, רפואה, ספורט, חברות כלכליות ועוד".

"אני יודע", הוסיף אשכנזי, "שאני משאיר מאחוריי משרד שהתברך באנשי מקצוע מהמדרגה הראשונה, ואני בטוח, שאזרחי ישראל ימשיכו להיות בידיים הטובות והרגישות ביותר שישנן. במהלך כהונתי הקפדתי שלא לבצע מינויים פוליטיים במשרד ובשגרירויות. הסיבה: במשרד הזה יש אנשים מעולים ומנוסים ואם ישנם כאלה אין כל סיבה להביא אחרים. לא הכל פוליטי. בעיני משרד החוץ הוא זרוע בלתי נפרדת ממערך הביטחון והחוסן הלאומי של מדינת ישראל. קראתי לכם ״חיילים ללא מדים״ והתכוונתי לכל מילה".

"אתם החיילים הפועלים יומם וליל, מכאן, בירושלים, ובמוצבים הקדמיים ברחבי העולם, לשימור הלגטימציה אל מול מדינות העולם ובקידום האינטרס הישראלי. המשיכו לקדם את האינטרס הישראלי בכל במה ובכל פלטפורמה אפשרית בעולם. המשיכו לפעול ולקדם שיח של תמורות, לחזק קשרים דיפלומטיים בין לאומיים עם ידידותינו ועם שכנותינו.
לשאוף לקדם ולהבליט את נכסיותה הרבה של מדינת ישראל: מעצמת הייטק, בעלת רפואה מתקדמת, כלכלה מפותחת, שוק עסקי רחב ופורה, ערך ביטחוני ואזורי רב, אך בעיקר: דמוקרטית המבוססת על ערכי שיוויון וזכויות אזרח.
מלחמתנו לא חדלה מלהתקיים".

על האנטישמיות אמר אשכנזי: "אנו עומדים וצופים באנטישימיות ההולכת וגואה, במציאות שנשחקת ומתעוותת לנגד עינינו ברשתות החברתיות, בגופים בין לאומיים המחליטים החלטות מוטות וחד צדדיות אשר יש לגנות בכל תוקף.
מאבקנו העיקש בתופעת האנטישמיות הביאה לכך שעשרות מדינות, בירות אירופיות, ערים רבות ומאות מוסדות וארגונים לא מדינתיים- אימצו את הגדרת האנטישמיות של IHRA, ואנו כבר יודעים על מדינות נוספות שצפויות להצטרף בקרוב. אל תרפו ידיכם והמשיכו בדרישה להכרה רחבה בחיזבאללה ושלוחותיו כארגון טרור, למנוע התחמשות חמאס ובראש ובראשונה, להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותכם בכדי למנוע איראן גרעינית, ובכך להבטיח יציבות איזורית במזרח התיכון ובכלל".

צפו בווידיאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר