כמה בריא אורח החיים שלנו?

מחקר: אנשים בני 100 ומעלה הם בעלי מטען גנטי ייחודי

מכירים את הקשישים האלה שהגיעו לגילאים מופלגים וה"סוד" שלהם זה עישון מקטרת לצד כוס וויסקי? יתכן שהם בעצם צודקים. חוקרים מצאו שלבני 100 ומעלה יש דנ"א ייחודי (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: Brett Sayles from Pexels)

שני הדברים המרכזיים בהם הבריאות שלנו תלויה הם גנטיקה ואורח חיים. כך, שמירה על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית קבועה והימנעות מאלכוהול ועישון יפחיתו את הסיכון ללקות במחלות שנמצאות בהיסטוריה המשפחתית שלנו. עם זאת, גנטיקה מושלמת לא תהווה יתרון כלל אם אורח החיים לקוי ולא מאוזן.

מכירים את הקשישים האלה שהגיעו לגילאים מופלגים וה"סוד" שלהם זה עישון מקטרת לצד כוס וויסקי? הם לא צודקים לגמרי כיוון שהבריאות תלויה בגורמים רבים נוספים, אך הם לא טועים לחלוטין.

חוקרים ניסו לפצח מה גורם לאנשים להגיע לגילאי 100 ואף יותר כשהם יחסית בריאים, ולראשונה בדק לעומק את הרכב הדנ"א שלהם כדי לפענח את הסוד הגדול: איך נמנעים ממחלות זיקנה נפוצות שמשפיעות על תוחלת החיים באופן משמעותי.

אחד ממחברי המחקר הוא ד"ר פאולו גראגנאני, פרופ' חבר לפתולוגיה באוניברסיטת בולוניה שבאיטליה. לדבריו, אנשים שצולחים את גיל 100, הם "סופר אתלטיים" כי הם הצליחו לדלג על אותן מחלות שפוגעות בשנים האחרונות של חיי הקשישים ואף מקצרים אותם.

החוקרים ביצעו ריצוף דנ"א מ-81 קשישים עצמאיים ובריאים שהגיעו לגיל 105 ומ-100 אנשים צעירים. ממצאי המחקר הראו כי אנשים בגיל מופלג הם בעלי מטען גנטי ייחודי שגורם לגוף שלהם לתקן את הדנ"א שלהם באופן יעיל וכך, להימנע ממחלות - בעיקר ממחלות של סרטן, מחלות לב וכלי דם, כיוון שהם בעלי שני גנים שמעורבים באזורים בדנ"א החשובים לתפקודם התקין של התאים האנושיים.

כיום, תוחלת החיים הממוצעת בישראל עומדת על 80 שנה לגברים ו-84 שנים לנשים. תוחלת החיים הממוצעת בעולם עומדת על 72 שנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר