חוקרים מנהגים

7 עובדות משעשעות שכדאי לדעת על פורים

מי המציא את אוזני המן, מדוע לא אומרים הלל ומי חוגג פורים משלו? • וגם: מדוע מתחפשים ומתי תלו את המן? • העובדות שכדאי לדעת על הפורים שיעשו לכם שמח על הלב (אקטואלי)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
למה בעצם מתחפשים? (צילום: ארי קופרשטוק)

זה שקוראים מגילה – אנחנו יודעים.

זה שמביאים משלוחי מנות – אנחנו זוכרים.

זה שמתחפשים בפורים – אתם יודעים למה?

הופה! כדי שלא יתקילו אתכם בחידון פורים העולמי – לפניכם עובדות מעניינות שכדאי לדעת על פורים ולבוא מוכנים לסעודת פורים על מנת שתשתו כמה שיותר עד שתשכחו מה שכתבנו...

אוזני המן

יצירת אוזני המן התגלגלה מבדיחה באידיש "המון טאשן" – שזה נשמע כמו המן. הכיסונים הללו הינם בצורת אוזן. כך הלך והשתרש המנהג לאכול אוזן המן ונפוץ לכל העולם.

בקהילות רבות ובעיקר בקונדיטוריות שונות מילאו את אוזני המן במגוון מילויים שונים. המגניב שהם זה הסמבוסק בעיראק, זכר לזערונים שאכלה אסתר המלכה בארמונו של אחשוורוש.

את המן תלו...

את המן תלו ביום הלישי של פסח. את פורים אנחנו חוגגים כזכר לניסים, אך תליית המן נעשתה 11 חודשים לפני.

צו תחת צו

לא רבים יודעים, אך הצו של המלך אחשוורוש – להשמיד, להרוג ולאבד, היל"ת – מעולם לא בוטל. יצא צו חדש שהכריז כי היהודים יכולים להגן על עצמם. לכן, אגב, ניתן לומר מדוע בפורים איננו אומרים הלל – אנחנו עדיין עבדי אחשוורוש.

פורים משלי

קהילות רבות חוגגות את הפורים שלהם בתאריכים שונים בלוח השנה היהודי, זאת בעקבות נס הצלה פרטי משלהן עם סיפור מיוחד שהתרחש להם, כמו גם אנשים פרטיים שחוגגים פורים משלהם, בעקבות נס שהם חוו.

תחפושות

ישנם כמה פירושים מדוע מתחפשים בפורים. בין הסיבות הרציניות: כאשר יהודי חוטא – כמו שקרה כאשר היהודים נהנו מסעודתו של אחשוורוש – זה רק תחפושת ואילו יהודי במקור שלו הוא טוב גמור. עוד סיבה: להרבות בשמחה בפורים ולהוביל למצב של "עד דלא ידע" מי עומד מולך.

בין הסיבות המצחיקות יותר, הן בתוכן והן בעצם הרעיון - זה הניסיון להשוות את התחפושות של פורים לאירועי קרנבל שהתרחשו במהלך המאה ה-13 בעיר וונציה. יש הטוענים כי אז היה נהוג להתחפש במשך שבועיים לאיזה תחפושת שרוצים ולכן מנהג היהודים השתרש ממנו. דבר שאינו נכון כמובן, אלא רק כדוגמה לכך שכבר בעבר היו אנשים מתחפשים.

פורים שפיל

מנהג הצגת ה"פורים שפיל" החל במאה ה-16. בטיש שעורכים החסידים, עולים מספר שחקנים ומציגים את סיפור המגילה במדרך מבודחת המעלה חיוך על פני הצופים.

בהמשך גם נולד "רב פורים". בישיבות רבות ממנים את אחד התלמידים להיות "רב פורים", הוא נותן דרשה הומוריסטית בפני התלמידים ודואג 'לעשות שמח' במשך הפורים.

עובדים עליכם

חדי עין ישימו לב שכתבנו שבע עובדות, אך למעשה היה רק שש...

פורים שמח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר