אאא

בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, דן ופוסק להלכה האם אדם צריך לקחת הלוואה כדי שיוכל לקיים מצוות?

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטון המיוחד שצולם לפני מספר שנים נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, משוחח עם הרב על המקורות שהביא בספריו בנושא, את מי לא הזכיר ומה נפסק להלכה - מתי צריך ללוות כדי לקיים מצוות.

התמלול המלא:

הרב טיגר: "פה (שקל הקודש פ"א משקלים ה"א בבה"ל ד"ה אפילו) הרב דן לגבי שלא צריכים ללוות לצורך מצוות, והרב הביא כמה דוגמאות שלא צריך, אז דבר ראשון רציתי להגיד לרב למה הרב לא הביא מפה גם מהמהר"י קורקוס (פ"ז ממתנות עניים ה"א) וגם מהחזון איש שאמרו שגם לצדקה לא צריך ללוות, הרב לא הביא את זה שם, זה גם סייעתא. מצד שני – גם פה הרב הביא ב"שערי אמונה" (פאה פ"ה מ"ד עמ' רצ"ז) את החזון איש, גם ב"דרך אמונה" (פ"ז ממתנות עניים בצה"ל סקי"ז) הרב הביא את זה".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "יש גאון, גר"א (או"ח סי' רס"ג ס"ב)".

הרב טיגר: "אם צריכים ללוות או לא, הרב לא הביא את זה".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כן, זה הגאון".

הרב טיגר: "אבל את הדוגמא הזאת של צדקה לא הביאו, אבל מצד שני הרב הביא (שונה הלכות סי' רצ"א דין ג') שלסעודה שלישית כן צריכים ללוות".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "זה במשנה ברורה כתוב (סי' רצ"א סק"א)".

הרב טיגר: "כן, וגם מצאתי שהחפץ חיים במקום אחר ב"אהבת חסד" (ח"א פ"ט ס"ז) הוא אומר שבשכר שכיר גם צריך ללוות, הוא אומר שזה לא מידת חסידות, הוא אומר שגם מצד מידת הדין כן הוא".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כן אבל זה הכל יותר טוב כי זה חיוב".

הרב טיגר: "מה, שכר שכיר?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "שכר שכיר, אתה משועבד לו".

הרב טיגר: "גם צדקה זה חיוב".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "צדקה זה מצוה, אם אין לך לתת [אז פטור]".

הרב טיגר: "יש הבדל בין חיוב למצוה?"

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כן".