בעקבות התנגדות מרצ

השרים סער ואלקין דחו את קידום חוק החמץ בבתי החולים

שרי 'תקווה חדשה', הנחשבים שומרי מסורת, הביעו תמיכה בהצעה המאפשרת לבתי החולים למנוע כניסת חמץ, אבל נכנעו לשרה זנדברג ודחו את ההצעה בחצי שנה • שקד וכהנא רצו לקדם (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
חמץ לאחר הפסח. ארכיון (צילום: אריה לייב אברמס, a.l.a_photograghy)

פרסום ראשון: ועדת השרים לענייני חקיקה התכנסה היום (ראשון) לדון במספר הצעות חוק פרטיות, ומלבד ארבע הצעות, כולן נדחו או נפלו.

העומד בראשות ועדת השרים לענייני חקיקה הוא שר המשפטים גדעון סער. אחת ההצעות שעלתה הייתה "חוק החמץ" של חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי מש"ס, אותה הם הגישו בשנה שעברה, בזמן ממשלת נתניהו-גנץ.

הצעת החוק באה לתקן את המצב בעקבות פסיקת בג"ץ בסוגיית החמץ. כזכור, ביהמ"ש העליון החליט לאסור על מנהלי בתי החולים להגביל הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח בטענת פגיעה בחופש הפרט, לאחר עתירה של ארגון זכויות אדם המייצג את החברה הערבית.

כדי לפתור את הבעיות אליהן התייחסו השופטים, הגישו ארבל ואזולאי את הצעת החוק, שהייתה עתידה להתיר למנהלי המוסדות הרפואיים לקבוע בהסדרים לקבלת מבקרים "הכנסת חפצים ודברי מאכל למוסד הרפואי", ובכלל זה הסדר לימי חג הפסח.

ההצעה לא נועדה למנוע כניסת חמץ בכל בתי החולים בישראל, אלא לשמור על הסטטוס-קוו שנשמר בבתי החולים עד אז, לפיו הסמכות בדבר הכנסת דברי מזון לבית החולים שמורה למנהלי בתי החולים עצמם. המנהלים, המכירים את הציבור הפוקד את בתי החולים, יחליטו מתוך שמירה על איזון וכיבוד זכויות הפרט המבקש להכניס מזון בחג הפסח, ומצד שני - שמירה על חופש הדת ואוטונומיית האדם המבקש כי בית החולים יעמוד בדרישות הכשרות.

הצעה זו נועדה לאפשר את מצב הביניים שקדם לפסיקת בג"ץ: בתי החולים לניאדו בנתניה ומעייני הישועה בבני ברק יאסרו להכניס חמץ, ואילו בית החולים הערבי בנצרת, למשל, יתיר. הכל תלוי בהתנהגות החברה באזור בית החולים.

לפי גורמים המעורים בפרטי הדיונים בוועדת השרים לחקיקה שנכחו בפגישה ושוחחו עם 'כיכר השבת', שרת הפנים איילת שקד תכננה לתמוך בהצעה עם השר לשירותי דת, מתן כהנא, שניהם חברי ימינה, אך אז השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התנגדה בתוקף ואמרה ש"אין מקום להתערבות בחקיקה". שקד אמרה שמדובר בחוק חשוב ומאוזן וצריך שיוגש כהצעת חוק ממשלתית, ושאלה "מי השר האחראי?". כשהשיבו לה "שר הבריאות" (יו"ר מרצ הורוביץ), אמרה שקד, בהומור: "טוב, אז פחות".

רבה של 'הדסה': "החלטת בג"צ להכנסת חמץ - מסכנת חיים"

לאחר סירוב זנדברג, אליה הצטרף גם שר התפוצות נחמן שי מהעבודה, שרי תקווה חדשה, שר המשפטים גדעון סער ושר השיכון זאב אלקין, החליטו לדחות את הדיון בהצעה בחצי שנה - ובסוף השרים שקד וכהנא החליטו להצטרף לכך.

כך בסוף אכן נדחה הדיון בהצעה בחצי שנה, וסוכם כי השר לשירותי דת מתן כהנא, שר הבריאות ניצן הורוביץ ומשרד המשפטים יגבשו הסכמה בנושא. אם המציעים לא יסכימו לדחיית המשך הדיון או להסכמה - ההחלטה תהיה להתנגד.

גורם המעורה בפרטים תקף את יו"ר תקווה חדשה בשיחה עם 'כיכר השבת': "השר סער תמך בחוק בכנסת הקודמת, ועכשיו הוא התהפך. הוא יכול היה לקדם את החוק בקריאה טרומית ואז לתקן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר