הבקשה האחרונה

מאה יהודים באו להלויית מת מצוה באלסקה

ז'ול קלבן, בן 80 שהתגורר ביישוב קטן ומרוחק מכל קהילה יהודית, השאיר צוואה בבית חב"ד במדינה הקפואה: "אני ממש רוצה להיקבר עם בני עמי" • הצוואה קויימה (חדשות, בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מת מצוה הכל קרוביו: כמאה יהודים באו להלווית מת מצוה במדינת אלסקה בארה"ב, ובכך קיימו את בקשתו האחרונה.

ז'ול קלבן היה יהודי בן שמונים, שהתגורר במשך עשרות שנים בעיירה סולדוטנה שבאלסקה - יישוב קטן ומרוחק מכל קהילה יהודית, שהאוכלוסיה שלו מסתכמת ב-4,000 תושבים. עד שהזקין, שימש קלבן כרופא והיה טס תכופות למיאמי לצורך עבודתו.

כשהגיע לשנתו ה-80, ביקש קלבן ליצור קשר עם יהודים כדי לארגן לו סידורי קבורה בבית עלמין יהודי. כשחיפש מרכז יהודי באלסקה הקפואה, הגיע ל'קמפוס היהודי באלסקה', שמנוהל על ידי שליח חב"ד הרב לוי גליצנשטיין.

כשהרב קיבל את הטלפון, שמע מהיהודי הנידח: "נותרו לי שלושה שבועות, אין לי שום בני משפחה איתי, ולמרות שלא הייתי מחובר לקהילה היהודית - אני ממש רוצה להיקבר עם בני עמי". הרב גליצנשטיין הבטיח לנסות ולסדר לו חלקת קבר.

לפי דיווח באתר COLlive החב"די, במשך השבועות שלאחר מכן חזר והתקשר קלבן אל הרב מדי יום, כדי לשאול: "כבוד הרב, האם אתה מבטיח לבוא ולאסוף אותי לקבורה?". עם הזמן, הלך קולו ונחלש עד לשלב שבו הכין אותו הרב לרגעי יציאת הנשמה.

לפני כשבוע, השיב ז'ול את נשמתו ליוצרה, והרב נחפז לקיים את הבטחתו. גופתו הובאה לעיר אנקורג' - הגדולה בערי אלסקה, ונקברה ביום חמישי בבית העלמין היהודי המקומי על ידי נציגים של חברא קדישא שהוטסו מסיאטל שבוושינגטון.

אין זה פשוט להשיג מניין לקבורה במדינה כמו אלסקה - בפרט כאשר אין לו קרובי משפחה יהודים, אך בהלוויה זו נכחו כמאה יהודים.

על פי הדיווח, את הקהל הרכיבו שלוחי חב"ד, יהודים מקומיים, תיירים וגם תלמידי ישיבה ששהו במקום במסגרת מחנה קיץ. אף אחד מהנוכחים לא הכיר את הנפטר.

"בשמו של הנפטר, אני רוצה להודות לחברי הקהילה שלנו שהצטרפו אלינו, וששיתפו אותי בהשראה לחיים שקיבלו מהסיפור הזה", מסר הרב גליצנשטיין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר