בין הזמנים, הסתה ברשת

החרדים מלכלכים יותר? "כלל הציבור בארץ משאיר לכלוך"

הסתה ברשת כנגד הציבור החרדי, בטענה שהוא מלכלך את הטבע ולא מנקה אחריו; ב'רשות הטבע והגנים' מבהירים כי תופעת השארת הלכלוך בטבע נוגעת לכלל הציבור בארץ • מיוחד (חרדים בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שועל עם קופסת מיונז ואשפה שנאספה (צילום: ניר הרשקוביץ' פארק כרמל; יהונתן יחזקאל)

כמדי בין הזמנים, הציבור החרדי על עולליו וטפיו יוצא לשטח לטייל במעיינות ובנחלים ולפקוד את קברי הצדיקים. העומס העצום של מאות אלפי מטיילים יוצר לחץ ועומס על התחזוקנים של פחי האשפה ברחבי ארצנו. מה שגורם לערמות זבל שנערמות במקומות המטוילים.

מצער מאוד, שישנם שמאשימים לחינם את הציבור החרדי שכביכול מלכלך יותר מהמגזר הכללי – מה שכמובן לא נכון כלל.

בפורום של מדריכי טיולים, ביום שני כ"ד באב, נכתבה ההודעה הבאה בשם מרדכי טחן:

"תקופה קשה ביותר עוברת על הטבע בתקופה זו עם יציאה המונית של חרדים עם מודעת מאוד נמוכה המשאירים המון זבל ופסולת במעיינות ובאתרי טבע גם פחות נגישים. הייתי שמח לשנות זאת".

אשפה שהושארה על ידי מטיילים בכפר נחום ונאספה על ידי פקחי רשות הטבע והגנים (צילום: יהונתן יחזקאל)

חלקם של הגולשים באותו פורום הזדהה עם אותו מאשים, וחלקם התקיפו אותו, וטענו שכלל המגזרים בארצנו מטיילים ומלכלכים, ועד שלא תהיה ענישה משמעותית כולם ימשיכו ללכלך.

"ביפן", כך כתב אחד המגיבים, "אם תושב יזרוק סיגריה על הרצפה, הוא יבלה לילה במעצר וישלם קנס גדול שכבר לא יישאר לו כסף לקנות סיגריה. בארצנו אין כמעט אכיפה על הנושא, ומשכך המצב עגום".

חלק מהמגיבים טענו שבחופי הארץ הלא נפרדים יש לא פחות זבל מאשר מסלולי הטיול בהם מבקר הציבור החרדי בבין הזמנים.

שועל עם קופסת מיונז (צילום: ניר הרשקוביץ' פארק כרמל)

לכך יצאנו לתחקיר קצר, לבדוק מי מלכלך, החרדים או החילונים. האם בכל מקום שציבור גדול יוצא לטייל, על כורחך הוא ילכלכך יותר?

באתר 'וואלה', מתאריך 23 לאפריל 2012. תחת הכותרת: 'הטקס הקבוע: יום העצמאות ננעל בפסולת ובאשפה' נטעןשעם ישראל שחגג את יום העצמאות בטבע, העדיף שמישהו אחר ינקה את הכמות האדירה של הפסולת שהותיר. רשות הטבע והגנים הגיבה לאותה כתבה: "הזבל הוא חלק מהתרבות הישראלית".

באותה כתבה נטען שהפסולת בגדות נהר הירדן אילצה את פקחי רשות הטבע והגנים לעבוד מסביב לשעון, ולאסוף כמויות עצומות של זבל שהותירו אחריהם המטיילים.

עיקר הפסולת, לדברי הכתב שציטט את אנשי רשות הטבע והגנים, הוא בנחלי הצפון: נהר הירדן, נחל דן, נחל חצבאני, נחל חרמון ובנחל כזיב.

גם באתר ynet (26.04.12) תחת הכותרת: 'זבל ופקקים: הישראלים כבשו את הטבע בעצמאות' נאמר שיותר ממיליון ו-300 אלף ישראלים השאירו במוצאי יום העצמאות מאות טונות של אשפה.

כך נראה שאין להאשים מגזר מסוים שמלכלך את ארצנו הקדושה. בכל מקום שמבקרים בו ישראלים, הם משאירים אחריהם לכלוך רב. כלל המגזרים צריכים ללמוד ולהפנים את דברי החכם מכל אדם שכתב ב'קהלת רבה': "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו לפני כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי, כמה משובחים הם! וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי. תן דעתך, שלא תקלקל ותחריב את עולמי. שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך".

אשפה שהושארה על ידי מטיילים בכפר נחום ונאספה על ידי פקחי רשות הטבע והגנים (צילום: יהונתן יחזקאל)

תגובת מרדכי טחן: "עבדתי ארבע שנים ברשות ניקוז נחלי כינרת במחלקת הסברה בתור מדריך ופקח, וגיליתי שבתקופות שחרדים יוצאים לטבע הם נכנסים למקומות שאין גישה אליהם, ועדין לא מנקים אחריהם, ואין להם כבוד בסיסי".

מה אתה טוען לגבי כלל המגזרים, הם לא מלכלכים?

טחן: "זה נכון, זה נוגע לכלל הציבור שאין להם מודעות. אני גדלתי על טהרת אהבת הארץ, לנקות לכלוכים בארצנו, וזה חורה לי המצב בבין הזמנים ולכן כתבתי את שכתבתי. להגיד שערבים מלכלכים יותר? זה נכון וחוסר המודעות הזה נמצא גם אצל חרדים. ברור שיש בעיתיות גם אצל המגזר החילוני. אני גר בחדרה ויש שם ילדים שזורקים את הזבל ליד הפח ולא בתוכו".

מזי מגנאג׳י מוסקוביץ, מנהלת אגף הסברה ברשות הטבע והגנים בשיחה עם 'כיכר השבת' מוסרת שרשות הטבע והגנים מעודדת ומברכת כל מטייל היוצא לטיול במרחבי הארץ ובשמורות הטבע והגנים הלאומיים וקוראת למטיילים לטייל בהתאם לכללי הטיול הבטוח תוך שמירה על הניקיון.

"תופעת השארת הלכלוך בטבע", לדברי מזי מגנאג'י מוסקוביץ, "לא קשורה למגזר כזה או אחר, אלא נוגעת לכלל הציבור בארץ".

"על כולנו ללא יוצא מן הכלל חלה האחריות לשמור על ניקיונה של ארץ ישראל. הדאגה לניקיון הוא ביטוי לאהבת הארץ וגם מעידה על אכפתיות ורצון לשמור על חיות הבר שעלולות להיפגע משאריות האשפה הנותרות בשטח. אם כל מטייל ייקח את האשפה איתו לפח הקרוב יהיה נעים לכולנו לטייל וכך נשמור על הטבע ועל הארץ היפה שלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר