"נזק של מיליונים"

היקב החרדי בהרי ירושלים עלה בלהבות; "דמעות בעיניים"

בשריפה הענקית בהרי ירושלים, עלה באש 'יקב המצודה', הנמצא בבעלות חרדית. מנהל היקב מספר ל'כיכר', על הרגע בו הבין שמפעל חייו - נהרס, החיזוק באמונה ואיך היקב הציל את הבתים (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
השריפה ביקב המצודה (צילום: שרוליק פרוש)

בשעות אלו (ראשון) עמלים כוחות החירום והביטחון לכבות את השריפה שפרצה בשעות הצהריים, סמוך ליישוב בית מאיר שבהרי ירושלים. מדובר ככל הנראה באחת השריפות הגדולות שידעו הרי ירושלים בשנים האחרונות.

השריפה החלה כאמור סמוך לבית מאיר, אך בשל הרוח המערבית החזקה, היא החלה להתפשט בעוצמה לכיוון יישובי האזור, והמשטרה החלה לפנות את הבתים בכל היישובים הסמוכים.

אחד מהיישובים שפונו, היה היישוב גבעת יערים, שם נמצא היקב החרדי הוותיק - "המצודה", בניהולו של איש העסקים ר' אליהו בש.

מיד לאחר שנודע לאליהו בש, גודל האסון, הוא אמר בעוז אמונתו לידידיו: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה", והצדיק עליו את הדין.

בשיחה עם 'כיכר השבת', מגולל בש את מה שקרה איתו היום: "אנחנו פתחנו את היום, ביום קליטת ענבים - ענבים מסוג 'רוזאן', פתאום הייתה תחושה של חושך בחוץ, יצאנו לבחוץ וראינו שמיים מוזרים - חזרנו לעבוד ולא הבנו שמדובר בשריפה כזו ענקית".

"לאחר כרבע שעה, כבה החשמל ביקב, זה הלחיץ אותנו, יצאנו החוצה וראינו את הלהבות מתחילות להתקרב אלינו ובחוץ היה ריח חריף על עשן, כשהבנו מה קרה, אני וכל עובד היקב, נכנסנו למכוניות ופשוט נמלטנו על נפשנו, אחרי רבע שעה, ניסינו לתצפת על היקב ממקום רחוק, וראינו את היקב עולה בלהבות ושמענו את הדי הפיצוץ של בקבוקי היין שביקב".

בש, מספר כי היקב הוא כל עולמו: "אין לי ביטוח על היקב שלי, מדובר על נזק בסדר גודל של 7-8 מיליון שקלים, אני התחזקתי באמונה ומקווה -ש"מעז יצא מתוק", ואני מאמין שהכל מאיתו יתברך".

איך מתאוששים מכזו מהלומה?

"נשתמש בכל הנזקים שהקב"ה עשה ליקב ונהפוך את זה לטובה, אין לי מושג באמת איך נתאושש, אבל האמונה שלי התחזקה מאוד ברגעים אלו. שמעתי מכמה תושבים מהאזור, שבגלל היקב האש נעצרה וזה מה שגרם שבתים אחרים ביישוב לא יישרפו, זה גם מחזק אותי".

"אני אומר לעצמי", מוסיף בש לסיום, "הנזק קרה באמצע חודש אלול, ובזמן שהסתכלנו מרחוק איך הרוח מכלה את היקב, נזכרתי בתפילות הימים הנוראים, שם אנו אומרים, "מי באש; מי ינוח ומי ינוע", במידה והקב"ה החליט שהיקב יישרף, לא יעזור, לא מטוס ולא כבאיות, ראינו בחוש, שכך הקב"ה רצה, אז זה מה שמעודד אותנו".

איש היין הבכיר ארי גוטהלף, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "הפרדוקס באסונות ובזמנים עצובים הוא שתמיד נחשפים בהם הגיבורים והסיפורים היפים, אינסטינקט החסד והסולידריות של בני האדם שלעיתים נחבא אל הכלים ונעלם בתוך הררים של חיים ושל אגו מתפרץ בשעות משבר וחושף את המורכבות והיופי שבבני האדם. הערב נחשפתי לראשונה למשמעות הפסוק "ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל", גם בעניין של עצב".

"עם הפרסום", מספר גוטהלף, "על כך שיקב הבוטיק "מצודה" נשרף כליל בשריפה הנוראה שהתרחשה היום בגבעת יערים, נחשפתי שוב לאינסטינקט המדהים בזה שנחבא בינינו. כמי שעובד בתחום פרסמתי בפלטפורמות החברתיות אודות השריפה ומיד הוצפתי בעשרות הודעות ללא הגזמה של אנשים שמשתתפים בצער אנשי היקב. קבוצות וואסטאפ של אנשי יין לא דתיים שמבכים את צערם של אנשי היקב שמזוהה כחרדי ומאות הודעות קבוצתיות של דיונים על דרכים שבהם אפשר לעזור ליקב מהצעות לתרומות ועד ארגון רכישות קבוצתיות של יינות היקב שנשארו בחנות, כולם רוצים להשתתף וכולם רוצים להרגיש חלק מהאסון".

"ואני", אומר גוטהלף, "רק ניסיתי להבין מה מביא אנשים מכל קצוות החברה הישראלית לכאוב יחד את אסונו של "בית עסק" לכאורה, אפילו ללא נזקים בנפש. עד שהבנתי שנביא הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל, יש כח ליין לאחד ולחבר והיום למדנו שלא רק בשמחות".

יקב מצודה, הוקם בשנת 2011 ומייצר כ-40,000 בקבוקי יין בשנה, בשנים האחרונות הוא נחשב כאחד מיקבי הבוטיק העולים בעולם היין וניתן היה למצוא את יינות היקב כמעט בכל מקום בארץ ובמקומות רבים בעולם.

הבוקר, למרבה האירוניה, לבש היקב חג עם בציר חדש, יינן חדש והקליטה הראשונה של ענבים לשנת הבציר הנוכחית ושעות ספורות אחר כך לא נשאר דבר, פשוט לא נתפס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר