פריצת דרך

יש מצב שהדיאטה הזאת באמת תהיה האחרונה שלכם

יותר מ-33% מהאנשים נמצאים כעת בתהליך של דיאטה. רובם יתאכזבו בסוף, כי גם כשהם יצליחו לרזות, כנראה שתוך מספר חודשים הם יעלו הכל בחזרה. נשמע לכם מוכר, אה? יש מה לעשות (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בכל זמן נתון, יותר מ-33% מהאמריקאים נמצאים בתהליך של דיאטה כזו או אחרת, כאשר ירידה במשקל היא הסיבה המובילה לכך. רובם יתאכזבו בסופו של דבר, כי גם כשהם יצליחו לרזות, קרוב לוודאי שתוך מספר חודשים הם יעלו הכל בחזרה. נשמע לכם מוכר, אה?

למרות שרוב הדיאטות שמטרתן הרזיה יכולות לעזור לכם להשיג זאת, הן עלולות להיות לא מוצלחות בטווח הארוך מכמה סיבות:

יש אנשים שלא מצייתים לכללי הדיאטה שלהם באופן מלא ולכן אינם יורדים במשקל כבר מההתחלה. אחרים עלולים להפסיק את הדיאטה לחלוטין לאחר זמן מה, מכיוון שהיא מגבילה מדי או שהמזון שהיא כוללת לא לטעמם מספיק וחלקם עשויים לעסוק בפעילות גופנית מופחתת, מכיוון שהם צורכים פחות קלוריות.

אבל מי מאיתנו לא שמע על מישהו שעושה הכל נכון ועדיין מאבד משקל מינימלי, או עולה את כל הקילוגרמים שהשיל לאחר זמן מה ואולי המישהו הזה הוא אתם בכלל?

גם במחקרים שהמשתתפים בהם מקפידים על צריכת קלוריות מבוקרת, אכילת סוגי מזון מסוימים בלבד ופעילות גופנית סדירה, בתוספת ייעוץ צמוד מאיש מקצוע ומעקב מתמיד אחר ירידתם במשקל ויתרונות בריאותיים אחרים (כגון שיפור מדדי הכולסטרול ולחץ הדם), התוצאות נוטות להיעלם זמן קצר לאחר סיום המחקר.

אתם לא יכולים לבחור את הדיאטה הנכונה, אם אף אחת מהן לא עובדת בטווח הארוך

על פי מחקר יחסית חדש, דיאטות פופולריות פשוט אינן עובדות עבור הרוב המכריע של הציבור. או ליתר דיוק, הן יעילות לזמן מה, אך כעבור כשנה, על פי רוב, יתרונותיהן נעלמים.

במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי The BMJ, נכתב כי חוקרים ניתחו 121 ניסויים בהם לקחו חלק כמעט 22,000 מבוגרים הסובלים מעודף משקל או השמנה, אשר עקבו אחר אחת מ-14 הדיאטות הפופולריות בעולם, כולל דיאטת אטקינס, שומרי משקל, דאש והתזונה הים תיכונית, במשך שישה חודשים בממוצע. הדיאטות היו מקובצות לאחת משלוש קטגוריות: דלות פחמימות, דלות שומן וכאלו מתונות יותר (דיאטות בקבוצה זו היו דומות לאלו בקבוצה של דלות השומן, אך עם מעט יותר שומן ומעט פחות פחמימות). אובדן המשקל העודף והמדדים הקרדיווסקולריים (כולל כולסטרול ולחץ דם) בזמן היצמדות לאחת מהדיאטות הללו הושוו לאלו שהתרחשו בזמן דיאטות אחרות או בעת היצמדות לתזונה רגילה (שבה האדם המשיך לאכול כרגיל).

בעוד שמדדי המשקל, לחץ הדם והכולסטרול השתפרו בדרך כלל תוך שישה חודשים, התוצאות לאחר 12 החודשים היו מאכזבות, בלשון המעטה.

בעוד שתזונות דלות פחמימות ודלות שומן הביאו לירידה במשקל של כ-10 ק"ג בשישה חודשים, רוב המשקל האבוד חזר בתוך שנה אחת. אנשים בקבוצה השלישית נטו לרדת במשקל פחות מאלו שעקבו אחר הדיאטות האחרות, מן הסתם.

תוצאות לחץ הדם והכולסטרול השתפרו לאחר שישה חודשים, אך בדרך כלל חזרו לאותה נקודה שבה היו מלכתחילה, לאחר שנה. צוין יוצא מן הכלל אחד: הפחתת רמות הכולסטרול LDL ("רע") בזמן שמירה על הדיאטה הים תיכונית נמשכה כשנה.

לא היו הבדלים גדולים ביתרונות בריאותיים אחרים בין תוכניות הדיאטה השונות.

לא הכל אבוד

בהתבסס על דו"ח זה, אתם עלולים להתפתות להרים ידיים ולוותר לגמרי על דיאטות. אבל יש דרך אחרת להסתכל על זה: כנראה שזה פחות משנה באיזו תכנית אכילה אתם בוחרים, אלא יותר אם אתם עומדים בה.

אורכם הממוצע של המחקרים שנכללו בניתוח זה היה שישה חודשים. מה היה קורה אילו נמשכו 12 חודשים, או שנתיים, או לכל החיים? סביר להניח שהיתרון היה גדול יותר ועמיד יותר. הטריק הוא לבחור דיאטה עם מאכלים שאתם באמת אוהבים, כך שלא יהיה לכם כל כך קשה לעמוד בה.

בנוסף, ישנם גורמים אחרים מלבד דיאטה שיכולים להשפיע רבות על המשקל שלכם. לדוגמה, פעילות גופנית יומיומית ושינה החשובות בסיוע לשמירה על משקל תקין.

בשורה התחתונה

לא קל לרדת במשקל. אם אתם מתקשים לעשות זאת, דברו עם הרופא שלכם, תזונאי או אולי מאמן כושר. סקרו איתם את המחקר הזה והחליטו ביחד על שינויים תזונתיים ואורח חיים אחר שמושכים אתכם. ואז היצמדו להם.

זכרו, סביר להניח שתחזיקו מעמד עם השינויים שתבצעו באורח החיים שלכם, אם באמת תאהבו אותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר